Prevencia proti defektu: Ako šetriť svoje pneumatiky
Dostať defekt je jedna z najnepríjemnejších situácií na cestách. Musíte nasadzovať rezervu, volať asistenciu, či mobilný pneuservis. Najlepšie riešenie na defekt je nikdy ho nedostať a hoci nikdy nemáte 100% istotu, vždy je dobré vedieť, ako mu predchádzať.

Aj keď celé auto funguje ako švajčiarske hodinky môžete zostať stáť na kraji cesty bez možnosti pokračovať. Jednoduchý defekt nás odstaví a pripomenie, ako málo gumeného materiálu nás drží v pohybe. Preto je dobré svoje pneumatiky šetriť a starať sa o ne tak, aby ste riziko defektu čo najviac priblížili k nule.
Pneumatiky dobre skontrolujte
Foto: Pexels
Súčasťou pneumatikovej prevencie je aj pravidelná vizuálna kontrola. Niekedy si stačí čupnúť k pneumatike a laickým okom ju prezrieť, aby ste zbadali, že je v nej zaseknutý predmet, ktorého uvoľnením vyfučí aj vzduch. Zároveň sa na pneumatike môžu objaviť praskliny, hrče či zárezy, ktoré sa každým otočením môžu zväčšiť a znamenajú riziko blížiaceho sa defektu. Nezabúdajte na dezén – letné pneumatiky by mali mať hĺbku minimálne 1,6 mm a zimné 3 mm. Pri menšej hĺbke dezénu hrozí pokuta, ale aj defekt z únavy materiálu.
Všetko je to o tlaku
Foto: Pexels
Na vnútornej strane šoférových dverí sa nachádza tabuľka odporúčaných tlakov v pneumatikách. Prevencia odporúča kontrolovať ho raz mesačne, pričom tak môžete urobiť na všetkých čerpacích staniciach Slovnaft zdarma. Pri tejto príležitosti skontrolujte aj to, či sú ventily dobre utiahnuté, aby ste predišli pomalému úniku vzduchu. Auto nepreťažujte. Pri priťažkom aute máte takmer istotu, že pneumatika tlak neustojí a praskne.
Jazdite s ohľadom na pneumatiky
Foto: Pixabay
Predpokladáme, že s autom neflekujete, ani inak extrémne neničíte svoje pneumatiky, no aj pri bežnej jazde ich môžete o čosi viac pošetriť. Vyhýbajte sa výmoľom a pri prejazde spomaľovacími pásmi či nerovným terénom znížte rýchlosť. Každá nerovnosť totiž spôsobí napnutie vzduchu v pneumatike a jeho uvoľnenie – a to zvyšuje únavu materiálu. Dávajte si pozor aj pri parkovaní pri obrubníkoch a keď už cítite, že pneumatika naň narazila, posuňte auto o kúsok späť, aby celá váha auta netlačila na gumu kým je auto odparkované.
Skladovanie, výmena, rotácia
Foto: Pexels
Keďže pneumatiky meníme dvakrát ročne, každý z nás má jednu sadu na aute a druhú niekde v sklade. Ak si pneumatiky nenechávate odložiť v pneuservise, dbajte na to, aby boli na suchom chladnejšom mieste, kde na ne nepraží priame slnko. To im predlžuje život. Pri výmene pneumatík je dobré, aby pneuservis, prípadne vy, pneumatiky pravidelne menil a rotoval, čím sa zamedzí ich prílišnému zjazdeniu na jednom mieste. A nezabudnite aj na to, že aj nepoužívané pneumatiky časom degradujú a tak ak vyberiete rezervu ktorá je 5-10 či viac rokov stará, môže sa stať, že aj tá rýchlo sfučí. Nezabudnite preto pri kúpe novej sady pneumatík aj na tú rezervnú. V časoch núdze si toto rozhodnutie budete rozhodne pochvaľovať.