Kedy je čas skontrolovať si brzdy auta
Najjednoduchšou odpoveďou na túto otázku je – vždy. Keď sa totiž s autom nepohnete, maximálne vám hrozí servis. No nevedieť zabrzdiť, to už zaváňa nehodou a hrozbou zdravia vás aj iných ľudí na cestách. Ak je teda jedna vec, ktorá musí byť na vašom aute tip-top, sú to práve brzdy.

Zradná vec na brzdách je, že zvukové či pocitové varovné signály sú už na hranici bezpečnosti. Preto je prevencia nadovšetko. Každý opotrebovávame brzdy inak. Inak ten, kto jazdí v meste či na horách, inak tí, ktorí jazdia po rovine. Najviac brzdy vydržia pokojným, predvídavým vodičom, ktorí jazdia „tak akurát“.
Ani málo, ani veľa
Foto: unsplash
Rozsah ideálneho jazdenia na brzdy sa nedá určiť počtom kilometrov do roka. Časté brzdenie v meste či intenzívne v kopcovitom teréne dáva platničkám aj kotúčom zabrať viac. Samozrejmosťou je vyššie opotrebovanie u tých ľudí, ktorí autom jazdia veľa a denne. Aj keď máte svojho štvorkolesového tátoša odloženého len na špeciálne príležitosti, nemáte to s brzdami vyhraté. Zriedkavejšie jazdenie spôsobuje vznik povlaku hrdze, čím sa znižuje ich účinnosť.
Kedy meniť platničky a kedy kotúče
Zlatým základným pravidlom pre nové komponenty v brzdnom systéme je výmena kotúčov pri každej druhej výmene platničiek.
Brzdové platničky by mali vždy mať aspoň 2-3 mm, aj tie na vnútornej strane kolesa. Ich minimálna životnosť je asi 50 000 km, no šetrný vodič na nich dokáže odjazdiť aj 150 000 kilometrov.
Brzdové kotúče vydržia sto- až tristotisíc km. Keď kotúč stratí hrúbku, môže nastať situácia, že sa brzdením zohreje, prejdením po mláke či mokrom úseku cesty sa prudko ochladí a tým sa zvlní.
V neposlednom rade je tu brzdová kvapalina. Meniť by sme ju mali tak, ako určuje výrobca, ale minimálne raz za dva roky alebo po prejdení 60 000 km. V starej brzdovej kvapaline a v nepoužívanom aute sa hromadí vlhkosť, čím sa stráca účinnosť brzdenia.
Škrípanie, vibrácie, odpor
Ak to s výmenou častí brzdového systému vozidla preženiete, auto sa začne správať inak. Prílišné opotrebovanie platničiek spôsobuje, že kov sa trie o kotúč a auto začne vydávať škrípavý zvuk. Zvlnenie brzdového kotúča pocítite tým, že pri brzdení bude auto vibrovať. A vlhkosť v brzdovej kvapaline zas tým, že zošliapnete brzdový pedál a nebudete cítiť odpor. Napriek nohe na podlahe auto stále nebude stáť. Inými varovnými signálmi je, keď cítite od kolesa spáleninu alebo vidíte po dojazdení rozžeravené brzdové kotúče.
Ak dávate auto na pravidelné servisné prehliadky, máte kontrolu platničiek, kotúčov aj brzdovej kvapaliny pokryté. Ak nie, skontrolujte si brzdy vždy po zime, keď sú namáhané teplotami, vlhkosťou aj cestnou soľou. Ale tiež pred zimou, lebo k zníženej efektívnosti brzdenia na klzkých vozovkách určite nechcete pridať málo efektívne brzdy.