Vodíkový bicykel
V čase, keď sa ľudstvo nachádza na prelome ďalšej technologickej revolúcie, prichádzajú vedci a dizajnéri s najrôznejšími nápadmi. Austrálska spoločnosť LAVO sa spojila s holandským dizajnérskym štúdiom Studio MOM, aby na trh priniesli prvý vodíkový bicykel.
O tom, že musíme ako ľudstvo zabrať na odvrátenie katastrofálnych následkov klimatickej zmeny, nie je pochýb. Vedci, univerzity aj firmy sa snažia prinášať najrôznejšie riešenie, no stále ešte nie je isté, ktoré budú riešením pre trvalú udržateľnosť budúcnosti. Niektoré sú skutočne okrajové a zdanlivo nepodstatné a neefektívne, no nedá sa im poprieť jedinečnosť uvažovania, dizajn ani inšpirácia pre ostatných vývojárov.
Slnečná energia ruka v ruke s vodíkom
Austrálska spoločnosť LAVO kombinuje riešenia mobility a energie v dvoch veľmi sľubných vývojových smeroch. Energia, ktorá dopadne zo Slnka na Zem každú hodinu, sa rovná energii, ktorú spotrebujeme ako ľudstvo za celý rok. Problémom je ju zachytiť, dopraviť a uložiť – keďže nesvieti stabilne, všade na Zemi a po celý deň. Ale pri spojení s využitím slnka na výrobu vodíka elektrolýzou získame ekologicky vyrobený vodík a ten sa dá skladovať aj používať na výrobu energie či pohon. Tieto dva smery spája LAVO do svojich riešení. A keďže obyčajné „skrinky“ nie sú pre ľudí dosť sexy, pozornosť pritiahli cez koncept a prototyp vodíkového bicykla.
Prečo vodíkový bicykel
Foto: Studio MOM
LAVO bicykel má vodíkovú nádrž, ktorá sa dopĺňa vodou. Na rovnaké množstvo energie potrebuje vodík len 1,2-kilogramovú vodíkovú nádrž, kým batéria by na rovnakú energiu zabrala až šesť kíl. LAVO bicykel je skôr spôsob konceptu a dopravy než komerčný bicykel na bežné používanie. A to aj pre neefektívnosť energeticky náročnej elektrolýzy. Ale tak, ako dizajnéri vytvárajú futuristické koncepty a modely vozidiel, aj LAVO bicykel je konceptom búrajúcim štandardný náhľad na to, ako je tento dopravný prostriedok konštruovaný. Jeho technické elementy sa skladajú podobne ako lego. Jeho funkčné prvky, ako napríklad svetlá, sú zas zakomponované priamo v ráme.
Ako to funguje
Vďaka energii z fotovoltiky tento vodíkový bicykel využíva elektrolýzu na oddelenie vodíka od kyslíka, ktorých molekuly tvoria vodu. Vodík je absorbovaný do patentovaného kovového hydridu, ktorý ho premieňa na energiu pre batériu. Výrobca tvrdí, že dokáže uchovať až 40 kWh vodíka.
LAVO bicykel sa asi nedočká svetového rozšírenia a masového predaja. Napriek tomu história ukázala, že množstvom modelov, pokusov a inovácií sme ako ľudstvo dokázali prekonať už nejednu zdanlivo neriešiteľnú otázku. A vodíkový bicykel je jednou malou skladačkou v spletitom riešení pre bezemisné a obnoviteľné fungovanie ľudí na našej planéte.