Je cyklistika v meste zdravá?
Po tom, čo opadnú listy zo stromov, sa začne vykurovacia sezóna a viac ľudí presedlá do áut, zostáva cyklistom otázka, či zdravotné výhody bicyklovania v meste ešte stále prevážia negatíva spojené s bicyklovaním v znečistenom prostredí.

Takmer polovica z nás pravidelne využíva auto na vzdialenosť kratšiu než 5 kilometrov. Preplnené cesty, málo parkovacích miest a znečistené prostredie sú prirodzeným dôsledkom. Tento problém sa prejavuje najmä v mestách, kde je aj najsilnejšie zastúpenie cyklistov dochádzajúcich do zamestnania alebo do školy. A hoci klimatická zmena predlžuje dni, kedy v jeseni a zime môžeme bicykel využívať, je otázkou, či je to ešte stále zdravé.
Dýchanie výparov z dopravy
Foto: unsplash
Cyklisti v hustej doprave vyzerajú ako najzraniteľnejšia skupina dochádzajúcich. Sú v obklopení áut, autobusov a dodávok vdychujúc dym priamo na ulici. To však robia nevedomky všetci. Či už kráčate pešo, stojíte na zastávke, alebo sa veziete v aute či hromadnej doprave, znečisteniu sa nevyhnete. Miniatúrne čiastočky znečistenia sú neviditeľné, no ročne majú na svedomí tisícky životov. Ak si myslíte, že ste v aute chránení, nie je to tak. Niektorí experti dokonca autá nazývajú klietkami na zachytávanie toxických plynov.
Štúdia o vplyvoch znečistenia z mesta Leeds
Foto: unsplash
V anglickom meste Leeds vypracovali štúdiu, ktorá posudzovala, na koho má znečistenie najväčší vplyv. Kým na rovnakej štvorkilometrovej trase vdýchli cyklisti „len“ 12 miliónov častíc znečistenia, ľudia v autobusoch 19, v autách 20 a peší až 55 miliónov. Vysoké číslo pre peších bolo dané ich dlhým vystavením sa znečisteniu, keďže rovnakú vzdialenosť do práce prekonali oproti cyklistom za trojnásobok času. Samozrejme, cyklisti dýchajú intenzívnejšie, čo má vplyv na to, ako sa znečistenie dostane do pľúc.
Bicyklovať áno, ale zvážte trasu
Foto: Pixabay
Ak zvažujete, či bicykel na dochádzanie do práce či školy na chladnejšie mesiace zavesiť na klinec, nevzdávajte to. Výsledky všetkých štúdií totiž potvrdzujú, že stačí, aby ste sa vyhli najhoršej doprave a stojacim zápcham. Vtedy sa číslo vdýchnutých škodlivých častíc rapídne zníži. Cesta parkom, nábrežím a všeobecne trasami mimo hlavných ciest pľúcam odľahčila a pomohla im. Na menej preťažených cestách je cyklistika najzdravším spôsobom dopravy, čo potvrdzuje nielen štúdia z Leedsu.
Žurnál americkej spoločnosti American Heart Association tiež potvrdzuje, že viac oxidov dusíka z dopravy v ovzduší priamo súvisí s vyšším rizikom infarktu. Asociácia zdôrazňuje, že pravidelným bicyklovaním po dobu aspoň štyroch hodín týždenne znížite svoje ohrozenie o 31 %. Ak túto aktivitu striedate s prechádzkami alebo záhradkárstvom, riziko sa eliminuje dokonca o 58 %.
Kedy bicyklovať do práce
Okrem vhodnej trasy prispôsobte svoju cestu do práce aj časovo. Ideálny skorý ranný čas je pred šiestou hodinou rannou. Vtedy totiž väčšina domácností ešte nezakúrila na ranné vstávanie a ohrievanie vody, ktoré spôsobia prvú špičku emisií. Potom je vhodné sa vtesnať do medzery medzi pol ôsmou a štvrť na deväť ráno. Skorí dochádzajúci už sú v práci a tí, ktorí chodia až na poslednú chvíľu, na deviatu, ešte nevyrazili z domu. Poobede je pre vás, aj z pohľadu svetla, lepšie vyraziť z práce skôr. Návrat ľudí domov je súmerne rozložený od štvrtej do pol siedmej večer, no po návrate ľudia opäť varia, zintenzívňujú kúrenie a zapaľujú v krboch, čo plynule nadväzuje na emisnú dopravnú špičku pri návratoch domov.
Ak ste si obľúbili bicykel na dopravu po meste a do práce či školy, nevzdávajte to ani v chladnejších mesiacoch bez snehu. Šikovne si prispôsobte časy a trasy a prepedálujte sa k zdraviu a kondičke celoročne.