
Časopis Travel and Leisure sa opýtal letušiek, na čo by si mali dávať pozor cestujúci počas letu, aby ich počínanie nevyznelo ako nezdvorilosť. Väčšina týchto vecí je pochopiteľná a vyžaduje si iba plnenie základných zdvorilostných noriem. No sú medzi nimi aj také želania, ktoré by sa pokojne mohli vzťahovať aj na iné povolania, len ich predstaviteľov sa na nich nik nepýta. Pozrime sa na to, čo lezie na nervy stevardkám!
NEDOTÝKAJME SA JEJ!
Podobne ako sa nedotýkame cudzích ľudí v každodennom živote, ani počas letu nie je prípustné, aby sme sa toho dopustili voči personálu lietadla.
Nedotýkajte sa nás! Nestrkajte do nás, nedávajte ruku na naše ramená. Nosíme menovky. A slová ako „pani“ či „prepáčte“ na sto percent fungujú
– povedala jedna z letušiek.
Oceňujeme, ak ľudia s nami komunikujú. Ale strkanie s vecami, ktoré patria medzi smeti, alebo mávanie nimi pred našimi tvárami nás dráždi a je viac ako nezdvorilé
– dodala ďalšia.
S POŽIADAVKAMI SA NA NE OBRÁŤME AŽ PO NÁSTUPE
Nástup do lietadla býva často chaotický tak pre cestujúcich ako aj pre personál. Tí totiž musia vykonať opatrenia ohľadom bezpečnosti, preto o pohár vody nepožiadajme práve vtedy.
Pýtať si vodu, aby si užili tabletku práve pri nástupe? Nedalo by sa to urobiť napríklad vtedy, keď cestujúci čaká pri nástupnej bráne? Na letisku sa na každom kroku dá kúpiť balená voda
– uviedol svoj „obľúbený“ prípad istý pracovník letiska.
NESNAŽME SA PRETLAČIŤ POPRI JEDÁLENSKOM VOZÍKU
Foto: Shutterstock
Samozrejme, ísť na potrebu musíme aj vo vzduchu, ale návštevu toalety sa snažme naplánovať pred alebo po obsluhe.
Nenávidím, keď ma uvidia s vozíkom na chodbe, a predsa vstanú a za každú cenu sa prepchajú k toaletám
– uviedla istá letuška.
Ide mi na nervy, keď cestujúci vstanú a rozhodnú sa ísť na WC práve vtedy, keď ponúkame nápoje. Udržať rovnováhu pohárov na podnose je beztak ťažká úloha, a keď ich ešte musím nadvihnúť nad niečiu hlavu, kým sa dotyčná osoba prepchá popri mne späť na svoje miesto, pulz mi pekne vyskočí
– doplnila ju kolegyňa.
NIE SÚ AKO SPRIEVODCOVIA VO VLAKU S CESTOVNÝM PORIADKOM V STROJI
Prestupný čas z jedného spoja na druhý je dôležité, ale nevyžadujme od personálu, aby ovládali všetky detaily ohľadom prichádzajúcich a odchádzajúcich letov.
O meškaniach sa aj oni dozvedajú až vtedy, keď aj samotní cestujúci, a nevedia skontrolovať prípojné lety. A nie, nijaký ďalší spoj určite nebude čakať na ten náš meškajúci.
NEOBJEDNÁVAJME SI JEDLO, KEĎ SA UŽ NEPODÁVA OBČERSTVENIE
Foto: unsplash
Ak sme si z nejakej príčiny neobjednali jedlo včas, dodržujme čas vyhradený na podávanie občerstvenia. Neskôr už nás nemusia obslúžiť. Personál lietadla musí brať ohľad na požiadavky niekedy až troch stoviek ľudí, preto sa dá pochopiť, že naše želania nebudú riešiť prioritne.
POMOC S PRIŤAŽKOU BATOŽINOU HĽADAJME INDE
Pomáhať s ťažkými kuframi je pre personál nielen fyzicky namáhavé, ale niekedy aj nebezpečné.
Ak sa zraníme počas práci, nebudeme dostávať plat, a nie sme oprávnení ani na zamestnaneckú náhradu škody, lebo technicky vtedy ešte neplynie naša pracovná doba. Okrem toho pri takejto manipulácii často prichádza k roztrhnutiu rovnošaty, a časté dvíhanie ťažkých batožín môže spôsobiť aj iné nepríjemnosti
– hovorí skúsenosti istý člen personálu.