Kia E-NIRO: Rozkoš z elektrojazdy
Medzi elektromobilmi žiari jazdnými vlastnosťami, medzi obyčajnými autami ju brzdí infraštruktúra.

Začneme bez aperitívu a povieme, že Kia e-Niro je skvelé auto. Je slušne vybavené, má výborný podvozok, vyladený pohon, veľa priestoru a vysokú kvalitu vypracovania. Elektrický pohon vstupuje do jeho jazdných vlastností iba pozitívne: odozva na plynový pedál je okamžitá, výkon 204 koní je viac ako postačujúci a rozjazdy sú svižné. Keďže netreba preraďovať, jazda je plynulá až po rýchlostné maximum. Ani najlepšia automatická prevodovka nemá šancu.
Auto „kúri" okamžite po „naštartovaní" a téma studeného motora úplne odpadá. Rekuperácia je vyladená. Jej úrovne dokážeme nastavovať manuálne pádlami pod volantom alebo môžeme zvoliť automatický režim, ktorý zvyšuje rekuperáciu, keď pred sebou zaregistruje auto. Vyššiu hmotnosť necítime. Aká je však odvrátená strana elektromobility?
Dojazd
Foto: Kia Media
Testovanie dojazdu prestáva mať pri elektromobiloch zmysel. Podobne ako pri autách so spaľovacím motorom, aj pri elektromobiloch ide viac o spotrebu a veľkosť batérie. Dojazd sa totiž odvíja priamo od týchto parametrov, hoci ho ovplyvňujú aj ďalšie faktory, ako je napríklad teplota a aktuálna trasa. Výrobcom udávaný dojazd e-Nira je 455 kilometrov, našou ambíciou však nebolo dosiahnuť „laboratórne" maximum. Namiesto toho sme merali spotrebu e-Nira v bežných situáciách. V meste sme dosiahli výsledok 17,7 kW/h. Na stokilometrovom testovacom okruhu, ktorého tretinu tvorí diaľnica a zvyšok okresné cesty vrátane horského prechodu Šturec, sme namerali 17,6 kW/h. V reálnych podmienkach má tak e-Niro reálny dojazd 360 kilometrov. Pri jazde po diaľnici na trase Bratislava – Banská Bystrica si e-Niro vypýtalo 22,1 kW/h, o čosi menej ubudlo z batérií pri športovej jazde. Výsledok? Dojazd 290 kilometrov, čo je už solídna vzdialenosť, pri ktorej nemusíme každých päť minút hypnotizovať ukazovateľ dojazdu a dobíjanie dokážeme plánovať viac pragmaticky.
Dobíjanie v meste
Foto: Kia Media
KIA e-Niro vie absorbovať až 100-kilowattové rýchlonabíjanie a teoreticky dobiť batérie z nuly na 80 percent za pol hodinu. Problém je, že takých nabíjačiek je málo a reálny prietok je v praxi spravidla menší ako maximálny. Keď sme auto dobíjali na 50-kilowattovej nabíjačke, reálny prietok bol 46 kW. Nabitie na 80 percent tak trvalo hodinu a desať minút, úplné nabitie by zabralo okolo dvoch hodín (dobíjanie posledných percent batérií trvá dlhšie). To všetko sú sympatické hodnoty, ale v dokonalých podmienkach: nabíjačka je funkčná, komunikuje s autom, nepreruší po čase nabíjanie a najmä nie je obsadená. V opačnom prípade treba čakať alebo pohľadať inú.
Dobíjanie doma
Foto: Kia Media
Pri elektromobile s takou kapacitou batérie o nabíjaní z 220-voltovej zástrčky nemôže byť ani reči. To by bolo ako kŕmiť býka slamkou. S wallboxom by sme mali e-Niro nabiť doma za deväť a pol hodiny. Prax bola opäť pomalšia. Nedosahovali sme rýchlosť nabíjania 6,6 kW, ale iba zhruba polovicu. Za noc sme vždy nabili iba polovicu batérií a mali k dispozícii polovicu dojazdu. Na prímestské dochádzanie to síce vyhovuje, dlhšie trasy si však vyžadujú „prípravu". Aktuálna situácia potvrdzuje, že na komplexné využívanie elektromobilu treba mať k dispozícii dva nabíjacie body. Ideálne jeden doma a druhý v práci.
Faktom je, že všetko v živote má pozitívne aj negatívne stránky. Kia e-Niro je skvelý elektromobil. So všetkými kladmi i zápormi, čo tento koncept prináša.
Kia e-Niro
Foto: Kia Media
- MOTOR: synchrónny AC elektromotor
- MAX. VÝKON :150 kW (204 k) pri 3800 až 8000 ot./min.
- MAX. KRÚTIACI MOMENT: 395 Nm pri 0 až 3600 ot./min.
- ROZMERY: 4375/1805/1560 mm
- RÁZVOR NÁPRAV: 2700 mm
- OBJEM BATOŽINOVÉHO PRIESTORU: 451 litrov
- PREVODOVKA: bezstupňová redukčná
- MAXIMÁLNA RÝCHLOSŤ: 167 km/h
- ZRÝCHLENIE: 0-100 km/h 7,8 sekundy
- SPOTREBA PODĽA VÝROBCU: 15,9 kWh/100 km
- SPOTREBA V TESTE: 17,6 kWh/100 km
- KIA E-NIRO: OD 42 580 eur
- CENA TESTOVANEJ VERZIE: 43 270 eur