Števo Svitko je pripravený na 5 000-kilometrový Dakar 2023
Mesiac pred začiatkom 45. ročníka najprestížnejších rely pretekov na svete, Rely Dakar, je náš najúspešnejší pretekár a dakarská legenda Štefan Svitko pripravený. Jeho a ostatných účastníkov čaká najdlhšia trasa rely od roku 2014.

Števo Svitko si len prednedávnom doniesol trofej za celkové víťazstvo v pretekoch Africa Eco Race, ktoré sa konali v Senegale a symbolicky sa skončili v Dakare, mieste pôvodného finišu Rely Dakr. Skutočná Rely Dakar sa začne na Silvestra 2022 a už po štvrtýkrát sa bude odohrávať v Saudskej Arábii.
5 000 kilometrov púšťou
Foto: Red Bull Content Pool
Súťažiacich čaká najdlhšia rely za posledných osem rokov. Zo 70 % pôjde po novovytýčenej trase a podľa nových pravidiel budú mať etapy dva varianty, prideľované súťažiacim náhodne. Od pobrežia Červeného mora povedie rely asi 300 kilometrov severne od Džidy. Odtiaľ sa stočí na východ a povedie najväčšou súvislou piesočnou púšťou na svete Ar-Rub’ al-Chálí (Pustá končina). Súťažiaci, ktorí to dotiahnu až do cieľa pretekov, sa ocitnú v Dammame pri Arabskom zálive. V polovici januára sa dozvieme víťazov po štrnástich náročných etapách.
Dakar je jedna veľká stratégia
Foto: Slovnaft / MCH Photo
Ako Števo Svitko prezradil na tlačovej konferencii, na Dakar 2023 sa teší. Hoci si jazdu viac užíval v pestrejších terénoch Južnej Ameriky, tento rok ho v Saudskej Arábii čaká viac piesočného terénu, na ktorom jazdí radšej. Hoci sa nerád vyjadruje k možnosti svojho umiestnenia v cieli, potešilo by ho, keby sa umiestnil v top 10. Hoci, ako sám povedal „nesedím tu, aby som bol desiaty“. To svedčí o tom, že ani po 13 rokoch Števo nestráca chuť víťaziť. Po mnohoročných skúsenostiach však dodáva, že nezáleží na tom zahviezdiť na niekoľkých málo etapách a potom sa stratiť. Dakar je jedna veľká stratégia.
Slovnaft Rally Team je pripravený
Foto: Slovnaft
Aj tento rok sa Števo Svitko vyberie na Dakar so Zlatkom Novosadom ako svojim technikom a Jakubom Kmeťkom ako fyzioterapeutom. Ako potvrdzuje Zlatko Novosad, aj tento rok bude Števo jazdiť na osvedčenom modeli KTM Rally Replica 450. Hoci sa vyrába už štvrtý rok, je vyskúšaným a osvedčeným strojom, ktorý príde nový. Ako prezradil dvorný technik, motorka bude mať vymenené predné pérovanie od slovenského výrobcu. Je to rokmi osvedčené a používané riešenie, ktoré aplikujú na podmienky Dakaru tento rok.
Števo Svitko je na Dakare známy aj slovenskou pohostinnosťou. Do Slovnaft Rally Teamu totiž všetci radi chodia do Fresh Corneru na kávičku. Fyzioterapeut Jakub Kmeťko sa smeje, že kávovar je prvý najdôležitejší stroj na Dakare, až potom nasleduje motorka. Z pohľadu fyzioterapie tím doplní tento rok ďalší člen, Paľo Hartel. Viac odborníkov pomôže k tomu, aby pracovali na zraneniach, ktoré sa stále objavujú, starali sa o telo na Dakare tak, ako to robia po celý rok. Ako fyzioterapeuti podčiarkujú, ak Števo nebude fit, motorka to sama nezájde.
14-ročné partnerstvo
Foto: Facebook Štefan Svitko Fanclub
Nájsť nového šikovného jazdca po legende menom Katriňák nebolo ľahké. Števo Svitko sa však svojej úlohy zhostil na výbornú. Aj preto sa partnerstvo so spoločnosťou Slovnaft udržalo počas všetkých 14 rokov. Ako potvrdzuje hovorca spoločnosti Slovnaft, ide tu o viac než len o športové výkony. „Bolo nám sympatické, aký je Števo disciplinovaný, kontinuálne a systematicky sa pripravuje, má obrovský zmysel pre zodpovednosť a fair play. Jedna vec sú výkony, ale ide tiež o podporu človeka, ktorý je vzorom novej generácii o tom, aké vlastnosti sú v športovom fungovaní potrebné,“ hovorí. Štefan Svitko dodáva: „Je to pre mňa veľké plus, že za mnou stojí takýto veľký partner, za čo sa chcem veľmi pekne poďakovať. V športe aj v živote je dôležité oprieť sa o niekoho, kto vám stojí za chrbtom, keď to potrebujete.“
Najdrsnejšie testovacie pracovisko na svete
Foto: stefansvitko.sk
Rely Dakar je zároveň to najdrsnejšie testovacie pracovisko na svete. Počas svojich tréningov tankuje Števo do motorky palivá EVO 100 PLUS od Slovnaftu. Počas Dakaru si extrémnu záťaž zažijú aj motorové oleje MOL Dynamic a kvapaliny EVOX. Motorka denne „konzumuje“ olej MOL Dynamic Moto 4T Racing 10W-50, kým na reťaz používa MOL Dynamic Moto Chain O-X 400 ML.
Najdôležitejšie číslo na zapamätanie je však to, ktoré je rovnaké ako minulý rok. Číslo 142 ponesie Štefan Svitko ako svoje štartové číslo aj na Dakare 2023 a my mu budeme držať palce, aby sme toto číslo videli na čo najvyšších priečkach etapu po etape.