Výhody a nevýhody autonómnych áut

Autonómne vozidlá budú v budúcnosti našou súčasťou. Do akej miery, to ešte nie je isté. Avšak vývojári automobiliek dávajú už dnes obrovské peniaze do tejto technológie, ktorá, minimálne v dnešných časoch, vyvoláva množstvo kontroverzných reakcií.

Foto: Shutterstock

Ráno vyjdete z domu, nasadnete „za volant“ auta, zapnete si laptop či mobil a nevenujete sa riadeniu, ale všetkému ostatnému. Raňajkujete, ženy si dokončujú make-up, vybavujete prvé ranné telefonáty, či poštu. Pri práci vystúpite rovno pred vchodom a auto po vašom vystúpení odíde na najbližšie voľné parkovacie miesto. Asi tak by v ideálnom prípade vyzeralo jazdenie autonómnym vozidlom. Avšak to by znamenalo na cestách skutočnú revolúciu. A autonómne autá už dnes vyvolávajú mnoho nádejí, ale aj otáznikov.

Výhody autonómnych vozidiel

Foto: Shutterstock

V prospech implementácie autonómnych áut hovoria všetky dnešné problémy na cestách. Pri autonómnej premávke dochádza k menej nehodám, autá medzi sebou navzájom komunikujú cez elektronické systémy. Cestovanie je plynulejšie, vzniká menej zápch, šetrí sa palivo, aj príroda. Stroje, ktoré autá riadia, sa nikdy neunavia a nestrácajú koncentráciu a nenechajú sa ničím vyrušiť. Zároveň dodržujú pravidlá cestnej premávky, jazdenie pod vplyvom alkoholu sa prakticky vytratí z našich slovníkov.

Pre vodičov vzniká niekoľko výhod, načrtnutých už v úvode: počas jazdy môžete pracovať, auto sa zaparkuje samo a pri nižšej nehodovosti môžete očakávať aj nižšiu poistku za auto. Pri rozoznávacích znakoch vašej osoby v aute, sa minimalizuje aj šanca, že vám takéto auto ukradnú. V súčasnosti sa tiež rieši problém nedostatku vodičov, najmä pri kamiónoch a autobusoch, kedy mladá generácia už túto náročnú prácu nechce vykonávať.

Nevýhody autonómnych áut

Foto: unsplash

Hlavnou nevýhodou a brzdou implementácie autonómneho jazdenia je fakt, že na to, aby systém fungoval, musia byť všetky autá autonómne. A to je v praxi nedosiahnuteľný výsledok zo dňa na deň. Zároveň na to musí byť vybudovaná dobrá infraštruktúra, čo stojí obrovské peniaze. Už dnes má asistent jazdy v jazdnom pruhu problém pri rozlišovaní vyblednutých čiar na slovenských cestách – autonómne autá by sa so súčasným značením a kvalitou ciest vysporiadali len veľmi ťažko.

Druhou nevýhodou je riziko hackerských a kybernetických útokov. Tie by znamenali riziko havárie potenciálne hrozivých následkov. Jazdenie autonómneho auta je tiež závislé od senzorov a ich účinnosť je v náročnom počasí na zváženie. V hustom snežení, daždi či hmle aj dnešné adaptívne tempomaty majú problémy. Ak by predsa nastala havária autonómne riadeného auta, je otázka, kto by bol za poistnú udalosť zodpovedný. V neposlednom rade je tu morálna dilema. V kritických situáciách stroje vyhodnocujú a pokračujú systémom najmenšieho zla. A tak by vaše auto mohlo samo zísť mimo vozovky do priekopy, aby sa vyhlo hroziacemu stretu s autobusom plným detí.

Ak sme hovorili o riešení problému vodičov, nastal by pri zavedení autonómnej premávky opačný problém – obrovské množstvo šoférov – od kamionistov po taxikárov – by zostalo bez práce. A to sme nehovorili o vyššej cene takýchto áut a aj toho, že jazdenie už vôbec nebude zábava.

Priveľa otáznikov

Foto: unsplash

Nad autonómnymi autami teda visí jeden veľký otáznik. Plne autonómnej premávky sa asi len tak skoro nedočkáme. No tento systém je aplikovateľný do určitých podmienok, či určitej miery. A tak z neho vzídu inovácie, ktoré urobia naše cestovanie jednoduchšími – na dlhých únavných trasách na dovolenku, pri nudnom posúvaní sa v dopravnej zápche, či pri zložitom parkovaní pri preplnených supermarketoch. Vývoj technológií sa totiž u áut nikdy nezastaví.

AMI MÉG ÉRDEKELHET