Natankujte si do auta čistiaci prostriedok

Zuby si čistíme každý deň, oblečenie perieme minimálne raz do týždňa, auto zvonku umývame raz za mesiac... Ale čo motor? Umytie motora zvonku je vizuálne pekné, no možno vám doteraz ani nenapadlo, že mu môže prospieť, ak ho umyjete aj zvnútra. Ako však na to?

Foto: Slovnaft

V ideálnom svete by sa palivo natankované do vašej nádrže využilo na sto percent. No žijeme v nedokonalom svete, a preto sa vždy časť paliva nespáli vôbec alebo ho motor nespáli dokonale. A nedokonalé horenie prináša sadze. V motoristickom svete sa tomuto javu hovorí karbonizácia. Výsledok? Zanesený motor. Na častiach palivového, spaľovacieho aj výfukového systému sa začnú tvoriť odolné karbónové povlaky. Hoci ich nevidíme, spôsobujú celý rad problémov.

Problémový povlak v motore

Foto: Slovnaft

Postupná karbonizácia motora.

Nenápadne vznikajúci karbónový povlak má vplyv na výkon, emisie aj kvalitu jazdy v aute. Karbonizácia zhorší spaľovanie, zvýši emisie výfukových plynov, zvýši spotrebu, zníži tlak valcov v motore. Tým sa zníži výkon motora, zanášajú sa vstrekovače, výfukové a sacie systémy a ventily, vaše auto nejazdí hladko a z výfuku vám vychádza viac dymu.

Ruka v ruke s tým prichádzajú aj problémy moderných áut. Dnešné vstrekovacie systémy a konštrukcie motorov sú navrhované tak, aby spĺňali prísne emisné normy. To je skvelé, no má to aj svoju odvrátenú stránku. Moderné motory sú oveľa citlivejšie na uhlíkové usadeniny než tie staršie. A to hovoríme o usadeninách menších než hrúbka ľudského vlasu.

Kedy sa motor zanáša najviac

Foto: Slovnaft

Testovanie palív v nezávislom centre DTC.

Veď ja veľa nejazdím, len do práce a späť, poviete si. Práve takéto jazdy a najmä v chladnom období sú z pohľadu zanášania motora najrizikovejšie. Kým sa motor stihne zahriať na ideálnu prevádzkovú teplotu, spaľovanie nie je efektívne. To motor karbonizuje. A ak jazdíte len krátko a v zime sa vám auto ani motor poriadne nestihne zahriať, dávate zabrať nielen baterke, ale aj motoru tým, že nemôže spaľovať vo svojej komfortnej zóne.

Pozor, kde tankujete

Foto: Slovnaft

Zanášanie motora uhlíkovými usadeninami znie rovnako hrozivo ako zubný povlak na vašom chrupe. Ako sa to teda dá vyčistiť? Rozobrať motor predsa neprichádza do úvahy! Nie, skutočne nemusíte motor rozoberať ani ísť do servisu. Stačí, keď si dáte pozor na to, kde a čo tankujete. V palivách na bezmenných a „supermarketových“ čerpacích staniciach nemáte nikdy istotu, čo v palive dostanete. Na slovnaftkách je to iné. Všetky palivá sa vyrábajú v bratislavskej rafinérii a celý proces od výroby až po distribúciu je pod kontrolou. V palivách má teraz Slovnaft od výroby navyše novú viaczložkovú výkonnostnú prísadu EVOTECH, ktorú firma vyvíjala dva roky a na jeseň 2022 ju aplikovala do všetkých palív. A jedna z výhod týchto aditív je práve čistenie motora.

Ako vyprať motor zvnútra

Foto: Slovnaft

Ak ste sa po dlhšom zanedbávaní motora tankovaním len za cenu ušetrenia centov na lacnejších bezmenných pumpách či krátkych jazdách rozhodli motor prečistiť, tu je návod, ako na to: prvých niekoľko nádrží natankujte do svojho vozidla, či už benzínu alebo dieslu, prémiové palivá EVO Plus na servisných staniciach Slovnaft. Pri veľmi špinavom motore sa efekt prejaví až možno za 5 „prémiových“ nádrží. Štandardne však cítiť rozdiel aj po jednej nádrži. Následne už stačí, aby do každej tretej nádrže bolo natankované prémiové palivo. Vďaka tankovaniu bežných palív s EVO Plus formulou sa vám motor nebude tak zanášať a pri každom treťom natankovaní si motor prémiovým palivom dobre prečistíte. Z benzínky už vyrazíte s efektívne pracujúcim motorom a s dobrým pocitom, že ste len správnou voľbou čerpačky znížili svoj vplyv na životné prostredie.

AMI MÉG ÉRDEKELHET