Spolu bezpečne na cestách: Tipy pre vodičov aj cyklistov

Ponáhľate sa autom, keď odrazu sa pred vami na ceste zjaví cyklista, ktorý ide podľa vás neuveriteľne pomalou rýchlosťou. Vyrazíte na bicykel, keď tu vás predbehne auto tak blízko, že s vami vzdušný vír zamáva a váš tep vyletí nahor. Poznáte niektorú z týchto situácií? Asi len vodiči-cyklisti poznajú obe, no práve teraz je ten najvhodnejší čas k väčšej vzájomnej tolerancii. A to obojstranne.

Foto: 123rf

V poslednom období sa začala riešiť bezpečnosť cyklistov na cestách vo väčšej miere aj na Slovensku. Vznikla aj Petícia za prijatie opatrení na zvýšenie bezpečnosti cyklistov a chodcov, ktorú podpísalo už viac než 20 000 ľudí. Pri zrážke v priemere dvojtonového auta s niekoľko desiatok kilogramov vážiacim cyklistom je jasné, kto ťahá za kratší koniec. S letnou cyklistickou sezónou a viac deťmi na bicykloch na cestách vám prinášame tipy na väčšiu bezpečnosť– pre vodičov aj pre cyklistov.

Pre vodičov: pravý hák, dooring a najmä odstup

Foto: 123rf

Riziko známe po svete ako "dooring".

Bicykel je dopravný prostriedok, rovnako ako auto. A vodič auta má povinnosť jeho práva rešpektovať. Ak vám voči autu pomalý cyklista prekáža, spomeňte si, že vďaka nemu je na ceste o auto menej, o emisie menej a tiež o parkovacie miesto navyše. Cyklista má nárok na svoju časť vozovky, napriek tomu vodiči len málo spomalia pri predbiehaní a zvyčajne, najmä medzi obcami, sa vtesnajú medzi cyklistu a protiidúce auto. To dostáva cyklistu na hranu jeho bezpečnosti.

Mnohé štáty, ako Španielsko, Belgicko či Francúzsko, už uzákonili povinnosť 1,5-metrového odstupu auta pri predbiehaní cyklistu. A signatári petície na Slovensku žiadajú to isté. Osvojte si preto tento zvyk už dnes a doprajte cyklistom dostatočný odstup pri ich predbiehaní, minimálne 1,5 metra.

Riziko, najmä v mestách a obciach, predstavuje aj niečo, čo sa zvykne prezývať „pravý hák". To sa deje vtedy, keď vozidlo náhle alebo po predbehnutí cyklistu odbočí doprava. Cyklista už nestihne zareagovať a skončí na vozidle či pod ním. Preto vždy zavčasu vyhoďte smerovku a pamätajte, že aj zákon hovorí, že vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Toto pravidlo neplatí jedine pre vodiča električky.

Po zastavení vozidla si poviete, že už všetko riziko pominulo. No nie je to celkom tak. Veľmi častý a nebezpečný je jav, ktorý sa celosvetovo nazýva „dooring". To sa deje, keď sa vodič či spolujazdec po zastavení nepozrú do spätných zrkadiel a otvoria dvere. V tom momente, už zozadu sa blížiaci cyklista nestihne zareagovať a do otvorených dverí (po anglicky „door") narazí. Aj preto vždy po zastavení a pred otvorením dverí skontrolujte, či sa zozadu neblíži niekto na bicykli.

Nehody cyklistov a áut majú jeden spoločný menovateľ: „Ja som ho/ju vôbec nevidel" vyjde z úst vodiča či vodičky. To platí aj pre odbočenie doľava, keď sa v protismere blíži cyklista, ktorý môže ísť rýchlejšie, než by ste čakali. Preto venujte plnú pozornosť šoférovaniu, nechytajte do ruky mobilný telefón a hoci sú cyklisti oproti autám malí, musíte ich vnímať rovnako ako iných účastníkov cestnej premávky.

Pre cyklistov: nezabúdajte na pravidlá

Foto: 123rf

Hoci je cyklista veľmi zraniteľným elementom na ceste, aj tu platí ochrana práv cyklistov, ak aj oni dodržiavajú svoje povinnosti. A to bez ohľadu na to, či idete vlastným bicyklom alebo či využívate bike sharingovú službu ako Slovnaft BAjk.

Častým javom je jazda dvoch cyklistov vedľa seba. Avšak tá je dovolená len na cyklochodníku a len vtedy, ak cyklisti neohrozujú ani neobmedzujú iných účastníkov premávky.

Ani pravidlo „pravého háku" nie je vo váš prospech ako cyklistu, ak predbiehate auto sprava. Správajte sa aj v mestskej premávke rovnako ako ostatná doprava a pokiaľ je to bezpečné a možné, predbiehajte vždy zľava. Možnosť predbiehať po pravej strane máte len vtedy, ak ide o veľmi pomaly idúce alebo stojace vozidlo. Toto neplatí, ak dáva znamenie o smere jazdy doprava. A nezabúdajte, že stopka, držanie sa v jazdnom pruhu a iné povinnosti cestnej premávky sa vzťahujú aj na vás.

Často sa tiež stáva, že sa cyklista pripojí z vedľajšej cesty či chodníka na cestu smerom doprava, no nehľadí pritom na prichádzajúce autá. Hoci sa zmestí na kraj vozovky, výrazne tým môže obmedziť vodiča prichádzajúceho z jeho ľavej strany a následne tak ohroziť najmä sám seba. Preto pri pripájaní sa z bočnej cesty, cyklochodníka či chodníka na cestu vždy dajte prednosť v jazde premávke idúcej po hlavnej ceste.

Ak by sme mali pomenovať, čo je na našich cestách potrebné jediným slovom, bolo by to určite slovo ohľaduplnosť. Ako vodič raz možno budete cyklista a ako cyklista vodič. Alebo to bude niekto z vašich blízkych. A v každom z týchto prípadov to určite nikdy nepreženieme, ak k sebe budeme navzájom ohľaduplní.

Foto: Getty Images Hungary

AMI MÉG ÉRDEKELHET