Budeme lietať v krídlach lietadiel?

Letecká spoločnosť KLM spoločne s Technickou univerzitou v holandskom Delfte vyvíja revolučný typ úsporného lietadla. Cestujúci aj batožina sa v ňom povezú vnútri krídel.

Foto: KLM

Najväčším negatívom leteckej dopravy je jej uhlíková stopa. Aj pri prepočte na sedadlo pasažiera dokáže jeden let ročne výrazne zvýšiť náš osobný ročný CO2 účet na životnom prostredí. Univerzita v Delfte spoločne s leteckou spoločnosťou KLM a výrobcom lietadiel Airbus stavajú nový model lietadiel, ktorý výrazne usporí palivo, no súčasne zmení dnes bežný tvar lietadiel. Termín jeho dokončenia zatiaľ nepoznáme, no táto inovácia určite stojí za predstavenie.

Lietajúce „véčko“

www.youtube.com

Letadlo ve tvaru V, které vyvíjí Technická univerzita v Delftu ve spolupráci s KLM. Video: KLM

Vývojári dali lietadlu meno Flying-V, teda lietajúce písmeno V. Lietadlo svojím tvarom zvrchu skutočne pripomína písmeno V. Vďaka tejto zmene je lietadlo ľahšie a aerodynamickejšie. Cestujúci, batožina aj palivo by podľa tejto koncepcie mali byť integrovaní do krídel lietadla. Napriek veľkému zásahu do toho, čo dnes považujeme za štandard, by Flying-V mal mať rovnakú kapacitu ako najmodernejšie lietadlo súčasnosti – Airbus A350. Okrem 160 m3 batožinového priestoru by v krídlach malo sedieť až 314 pasažierov pri dĺžke len 55 metrov.

Výrazná úspora paliva

Foto: KLM

Súčasné snahy o šetrenie paliva v leteckej doprave dosahujú desatiny až maximálne jednotky percent. Nové lietadlo by podľa počítačových výpočtov malo svojím tvarom dosahovať úsporu až 20 % paliva v porovnaní s najmodernejšími strojmi súčasnosti. Zároveň sa univerzita v Delfte neuspokojila s dvadsaťpercentnou úsporou syntetického kerozínu, ktorý sa používa ako palivo do lietadiel dnes. Ich cieľom je vybudovať model na ekologické palivo.

Testovanie funkčného modelu

www.youtube.com

KLM & TU Delft present: Flying the model Flying-V

Flying-V však nie je len koncept na papieri dizajnérov. Po rozsiahlych pozemných testoch a skúškach v aerodynamickom tuneli bolo začiatkom septembra 2020 spustené testovanie funkčného modelu lietadla. To prebiehalo na nemenovanej základni v Nemecku, pričom test dopadol podľa vyjadrení zúčastnených úspešne. Model bol vyrobený z kompozitného materiálu, široký 2,76 metra a dlhý 3 metre. Pri váhe 22,5 kg ho poháňali dva elektrické motory s výkonom 4 kW. Model sa zo zeme zdvihol pri rýchlosti 80 km/h a následne potvrdil svoje modelované manévrovacie schopnosti v praxi.

Sedenie v krídle

Foto: TUDelft

Dizajnéri, ktorí navrhli sedenie v krídle lietadla, si museli poradiť aj s odlišným usporiadaním sedenia. Namiesto klasického sedenia v radoch ponúka Flying-V štyri rozdielne typy sedení. Ležadlové sedadlá umožňujú striedanie polôh. Usporiadanie každého druhého radu je pri ležadlách vyvýšené pre maximálne využitie priestoru. Až 60 % pasažierov chce počas letu spať. Druhým typom sú lôžka, ktoré sa dajú sklopiť pri vzlietnutí a pristátí. Bežné sedadlá so šachovnicovým usporiadaním svojím pootočením umožňujú lepšiu dostupnosť miest, ale aj súkromie. Takmer tretina cestujúcich sa vydá na cesty v skupinách. Pre tých je v ponuke štvrtý typ sedenia. Cestujúci sedia za sklopiteľným stolíkom tvárami k sebe, pričom každý má dostatok priestoru na to, aby mohol pracovať na notebooku.

Foto: TUDelft


Foto: TUDelft


Foto: TUDelft


Foto: TUDelft


AMI MÉG ÉRDEKELHET