Cesta, ktorá vám nabije elektromobil

Jeden z novodobých fenoménov, ktorý sa vo svete objavil s príchodom elektromobilov, je takzvaná „dojazdová úzkosť“. Vodiči elektrických áut ju pociťujú takmer každodenne. Kým spaľovací motor dotankujete takmer na každom kroku, pri elektromobile si to musíte všetko dobre prepočítať. Jedno z možných riešení je, že dobíjať vás bude už samotná jazda po ceste.

Foto: Electreon

Predstavte si, že počas jazdy elektromobilom sa bude vaše auto automaticky nabíjať a z energie v batérii vám nič neubudne, prípadne sa ešte dobije. Znie to ako utopicky ideálna budúcnosť. Tá sa však v niektorých častiach sveta stáva realitou.

SmartRoad – rozumná cesta

Foto: Electreon

Riešenie samonabíjacej cesty ponúka izraelská spoločnosť Electreon. Jej riešenia, nazývané tiež CaaS (Charging as a Service – nabíjanie ako služba), spočívajú v tom, že pod asfaltom sú zabudované medené vedenia. Na spodnej časti vozidiel sú zas prijímače, cez ktoré sa vozidlá nabíjajú. Vo Švédsku takto napríklad vytvorili rozumnú cestu – SmartRoad. Na nej sa automaticky dobíja pravidelný linkový elektrický autobus.

O tom, že toto riešenie zaujalo, svedčí aj záujem automobiliek. Napríklad Stellantis, materská firma Fiatu, Chrysleru, Citroenu a Peugeotu, testuje na okruhu v talianskom Chiari systém dynamického bezdrôtového prenosu sily DWPT (Dynamic Wireless Poert Transfer). Electreon však inštaluje projekty aj v Nemecku, doma v Izraeli či v americkom Michigane.

Silné a slabé stránky samonabíjacej cesty

Foto: Electreon

Silné stránky tejto služby sú očividné – možnosť rozšírenia elektromobility a zbúranie dojazdovej úzkosti pre vodičov elektrických áut. Ako si však viete predstaviť, inštalácia miliónov kilometrov nabíjania pod asfalt by bola neskutočne nákladná, a tak sa na samonabíjacie cesty nemôžeme v dohľadnej dobe tak rýchlo tešiť. Výrobca však ponúka tri typy riešení:

Dynamické riešenie

Foto: Electreon

Nabíjanie počas jazdy sa zdá najperspektívnejšie pre miesta, kde jazdí doprava na pevných trasách a na rovnakých vzdialenostiach. To sa týka najmä autobusov. Jeden kĺbový autobus ročne spáli až 40 000 litrov nafty a jeho elektrifikácia tak prinesie rovnakú úsporu ako elektrifikácia 100 osobných vozidiel.

Polodynamické riešenie

Foto: Electreon

Veľmi perspektívnym trhom sú polodynamické inštalácie. Tu ide napríklad o stanovištia taxíkov. Počas svojich neproduktívnych chvíľ sa môžu taxíky nabíjať s možnosťou okamžitého a rýchleho odjazdu. Podobné riešenia sú možné na parkoviskách pri nákupných centrách. Zároveň môže byť nabíjacia časť vozovky nielen na parkovacom mieste, ale aj na výjazde – keďže autá spotrebujú najviac energie pri rozbiehaní sa.

Statické riešenie

Foto: Electreon

Statické riešenie má veľmi široké použitie. Od parkovacích plôch na sídliskách pre osobné autá až po rampy na nakládku kamiónov a dodávok v distribučných centrách, ale aj na servisných staniciach, kde si vodiči prídu oddýchnuť, najesť sa a doplniť energiu.

Kým prídu samonabíjacie cesty

www.youtube.com

MOL Plugee How to Use - SK

Kým sa inovácie tohto typu dostanú do reality, stále sa môžete spoľahnúť na nabíjacie stanice, ktoré nájdete na servisných staniciach Slovnaft. Ak k tomu využijete mobilnú aplikáciu MOL Plugee a nabijete svoje auto minimálne za 5 eur, dostanete sa do hry o týždenné kredity v hodnote 25 eur, alebo hlavnú cenu, kredit v hodnote 250 eur. Súťaž platí aj pre súčasných používateľov aplikácie a to až do 28. augusta 2022.

AMI MÉG ÉRDEKELHET