CESTOVATEĽSKÉ TRENDY TOHTO ROKA

Celosvetová inflácia poriadne zatriasla cenami tovarov i služieb, čo sa negatívne podpísalo aj na dovolenkových rozpočtoch. Zisťovali sme, kam sa oplatí vycestovať.

Foto: Shutterstock


Postcovidové výlety

Foto: Pixabay

Prieskum spoločnosti Booking.com, uskutočnený na vzorke 24-tisíc ľudí z 32 krajín sveta, srší optimizmom. Približne sedem z desiatich opýtaných bolo ohľadom svojich cestovateľských plánov optimistickejších než vlani. Približne rovnaký podiel respondentov bol rozhodnutý cestovať napriek ekonomickej a politickej neistote. „Napriek globálnej neistote sa ľudia snažia vymaniť zo všednej každodennej reality“, zhodnotil viceprezident a marketingový riaditeľ Booking.com Arjan Dijk. Prieskum priniesol aj ďalšie zaujímavé zistenie: hitom tohto roka budú takzvané postcovidové výlety. Nejde o nič iné ako o prirodzenú reakciu ľudí na vyše dva roky trvajúcu pandémiu, spojenú s výraznými obmedzeniami aj v oblasti turizmu. Výsledkom nedobrovoľnej cestovateľskej abstinencie je, že sa milióny ľudí rozhodli prekročiť rodné hranice a relaxovať v zahraničí.

AKO CESTOVAŤ

Foto: unsplash

Cestovanie bez kompromisov získava na dôležitosti. Ľudia chcú opustiť komfortnú zónu a vyskúšať niečo úplne nové. Niektorých uspokojí len samotný cudzí jazyk a nepoznaná kultúra, iní túžia po akomsi kultúrnom šoku a volia vzdialenejšie destinácie. Z prieskumu spoločnosti HotelPlanner vyplynulo, že v roku 2023 bude rásť záujem o svadobnú turistiku. Populárnejšie budú tiež cesty spojené s pátraním po starodávnej rodinnej histórii či viacgeneračné výlety. Keďže ľudia kladú stále väčší dôraz aj na environmentálne aspekty cestovania, uprednostňujú ekologicky založené ubytovacie zariadenia a dopravu, ktorá čo najmenej škodí životnému prostrediu.

KAM CESTOVAŤ

Foto: Pexels

Svetové metropoly zaznamenali počas pandémie nižší záujem zo strany turistov, podľa analýzy cestovnej kancelárie Expedia sa to začína obracať. Rušný mestský život, trhy pod holým nebom, nezameniteľná atmosféra v baroch a bohatý kultúrny program sú pre mnohých stále dostatočným magnetom. Súbežne s tým sa očakáva zníženie dopytu po klasických výletoch, spojených s meditáciami, kurzami varenia či so športom. Mali by ich nahradiť iné aktivity, ako sú napríklad lesná terapia, terapia smiechom, oberačky a pod. Čoraz viac ľudí sa bude zaujímať aj o lokality známe z televíznych seriálov a filmov.

ZA KOĽKO CESTOVAŤ

Foto: unsplash

Nikoho zrejme neprekvapí, že väčšina prieskumov sa v jednej veci zhoduje. Najdôležitejším faktorom pri výbere dovolenky bude cena. Predpokladá sa väčší dopyt po jedno-, dvoj- a trojhviezdičkových hoteloch. Z apartmánov a bytov na prenájom zas bude záujem o nehnuteľnosti s lepšie vybavenou kuchyňou. Spoločné kuchtenie v kruhu rodiny či priateľov totiž rozšíri možnosti kvalitného trávenia voľného času.

Čoraz viac ľudí tiež plánuje dovolenkovať mimo hlavnej sezóny, keď sú ceny najvyššie. Namiesto viacerých krátkych výletov volia radšej jednu až dve dlhšie dovolenky. Iní zas razia osvedčenú cestu first minute, keďže včasnou rezerváciou možno ušetriť. Ak chcete dosiahnuť lepší pomer medzi cenou a kvalitou, odporúčame menej vychytené miesta.

Ďalším faktorom, ktorý tento rok ovplyvňuje naše cestovateľské ciele, sú prípadné kurzové straty či zisky. Oslabenie eura a britskej libry voči doláru napríklad primalo mnohých Američanov k tomu, že si naplánovali cestu na starý kontinent. V mnohých krajinách sa tak pri výbere dovolenky dostáva do popredia i výhodnosť či nevýhodnosť výmenného kurzu.

AMI MÉG ÉRDEKELHET