Na cestách s gigantmi: Čakajú nás na cestách 60-tonové mega kamióny?

Na cestách budeme možno už čoskoro stretávať kamióny s dĺžkou cez 25 metrov a váhou 60 ton.

Foto: Krone Trailers

Európska únia už niekoľko desaťročí formuje pravidlá pre rozmery a hmotnosti vozidiel na svojich cestách. Súčasný trend smeruje k podpore dlhších a ťažších vozidiel, známych ako LHV (Longer and Heavier Vehicles), alebo aj gigalinery, alebo mega kamióny. Tieto vozidlá, ktorých dĺžka môže dosiahnuť až 25,25 metra a hmotnosť až 60 ton, už našli svoje miesto na cestách krajín ako Fínsko, Švédsko a Holandsko.

Medzi efektivitou a bezpečnosťou

Foto: Shutterstock

Mega kamión vo Švédsku

Debata o mega kamiónoch vyvoláva zmiešané reakcie. Zatiaľ čo zástancovia argumentujú potenciálnym znížením prevádzkových nákladov a emisií skleníkových plynov vďaka efektívnejšej preprave tovaru, oponenti poukazujú na zvýšené bezpečnostné riziká a nároky na infraštruktúru, najmä pokiaľ ide o mosty a tunely. Rôzne štúdie sa snažili osvetliť tento komplexný problém, no stále pretrvávajú nezhody ohľadne vplyvu mega kamiónov na dopravný systém.

Európska legislatíva v pohybe

Foto: Shutterstock

Európska komisia navrhuje revíziu smeru, ktorá by umožnila používanie ekologickejších a aerodynamickejších kamiónov. Tieto zmeny zahŕňajú možnosť prekročiť maximálnu hmotnosť o jednu tonu pre vozidlá s nízkou uhlíkovou stopou a pridanie aerodynamických prvkov na zlepšenie viditeľnosti vodiča a bezpečnosť. Zároveň sa diskutuje o možnosti cezhraničnej prepravy mega kamiónov medzi štátmi EÚ.

Prečítajte si aj: Nebezpečné slepé uhly na kamiónoch

Rôzne pohľady, spoločný cieľ

Reakcie na návrh komisie sú rozporuplné. Výrobcovia a dopravcovia vo väčšine prípadov nové pravidlá podporujú, zatiaľ čo prevádzkovatelia železníc a zástupcovia environmentálnych organizácií vyjadrujú obavy, že to môže viesť k zvýšenému zaťaženiu ciest a odchodu od udržateľnejších spôsobov prepravy. Európsky parlament vyzval na podrobnú štúdiu dopadov, ktorá by preskúmala vplyv mega kamiónov na konkurenciu, životné prostredie, bezpečnosť a náklady na modernizáciu infraštruktúry, čím sa zdôrazňuje potreba hľadať rovnováhu medzi inováciou a udržateľnosťou.

Čím argumentujú železnice?

Foto: Hupac

Nákladná železničná doprava prepravuje tovar až deväťnásobne ekologickejšie. Ich argumentom je, že tovar by sa na čo najdlhšiu vzdialenosť mal prepravovať intermodálnym spôsobom. To znamená naložiť kontajner, výmennú nadstavbu, alebo celý náves na železničné vagóny a prepraviť tovar bez zaťažovania ciest medzi sieťou európskych terminálov na čo najdlhšiu vzdialenosť. Z terminálov by už na posledných 100-150 kilometrov mohli rozvážať tovar elektrické kamióny, ktoré by sa tak stíhali dobíjať pre nižšiu dojazdovú vzdialenosť a európske cesty by si uľavili od hustej dopravy.

Slovensko na križovatke zmien

Pre Slovensko, krajinu ležiacu na dôležitých európskych dopravných koridoroch, predstavujú tieto zmeny významnú výzvu. Adaptácia na možnú prítomnosť mega kamiónov na cestách bude vyžadovať investície do infraštruktúry a prehodnotenie bezpečnostných opatrení. Najmä pri nedobudovanej diaľničnej infraštruktúre a často kolabujúcich mostoch má infraštruktúra už dnes čo robiť. Predstava predbiehania kamiónu, ktorý je nie 18, ale 25 metrov dlhý tiež nie je lichotivá. Vyššie hmotnosti (až 60 ton) umožnia prístup batériových e-kamiónov, no predstava, čo to urobí s našimi dnešnými cestami, je každému jasná.

Zaujímavé fakty a čísla

Foto: FACC AG

  • 3 milióny – počet ľudí, ktorý zamestnáva sektor nákladnej dopravy v EÚ
  • 82% - percento energetickej spotreby dopravy v EÚ, ktoré pripadá na cestnú dopravu
  • 25% - podiel kamiónov na emisiách CO2 z cestnej dopravy v EÚ
  • 6% - podiel kamiónov na celkových emisiách EÚ
AMI MÉG ÉRDEKELHET