Elektrické jazdenie autom na Slovensku

Klimatická kríza, ktorá momentálne sužuje celý svet, upriamuje pozornosť na spôsob nášho života z pohľadu uhlíkovej stopy. Presuny autom k tomu, pochopiteľne, patria. Všetky oči v automobilovom priemysle a mobilite preto smerujú k e-mobilite.

Foto: Slovnaft

Niet pochybností o tom, že budúcnosť mobility je daná ekologickejším jazdením, než je tomu pri dnes bežne používaných benzínových a naftových motoroch. O tom svedčia aj rastúce čísla predaja vozidiel s alternatívnym pohonom, na čele s elektromobilmi. Podobne, ako je pri bežných autách jedným z rozhodujúcich faktorov jeho spotreba, pri elektromobile je to jeho dojazd a možnosti nabíjania.

Elektromobily

Foto: Getty Images Hungary

Najekologickejšou voľbou dneška sú elektromobily. Okrem absolútneho svetového bestselleru v podobe symbolu elektrovozidiel – značky Tesla a ich najpredávanejšieho modelu 3, sú v Európe populárne vozidlá Renault Zoe, Nissan Leaf, Audi e-tron či Volkswagen e-Golf. Na Slovensku a v Česku zas dominuje malé auto od Škody – Citygo-e iV.

Ich nabíjanie je vždy závislé od batérie auta, jej kapacity, softvéru riadenia nabíjania auta, vybitia batérie a samozrejme výkonu nabíjacej stanice. Pri nabíjaní cez jednosmerný prúd (DC) sa štandardne zdržíte okolo 35 – 40 minút, pri nabíjaní cez striedavý prúd (AC) okolo 1,5 hodiny. Batéria sa vtedy môže nabiť na 80 – 100 % maximálnej kapacity. Pokiaľ máte možnosť nabíjania doma cez konvenčnú elektrickú zásuvku s adaptérom, počítajte s dlhým nabíjaním – ideálne celú noc.

Sieť nabíjacích staníc na Slovensku

Foto: Pexels

Na Slovensku sa v priebehu posledných rokov rozrástla sieť nabíjacích staníc. Aktívne v tomto smere sú napríklad spoločnosti pre distribúciu elektriny, ale aj hotely či nákupné strediská. Celkovú mapu nájdete napríklad na webovej stránke nabky.com.

Pochopiteľne, otázkou pri „elektrickom tankovaní" je aj to, čo budete robiť vy, kým sa vaše elektrovozidlo bude nabíjať. Preto výrobcovia konvenčných palív transformujú čerpacie stanice s palivami na oddychové a nabíjacie miesta. Domáci Slovnaft rozrastá sieť nabíjacích miest v rámci projektu NEXT-E, podporovaného Európskou úniou. Vďaka nemu na Slovensku vyrastie 18 rýchlonabíjacích (50 kW) a 7 ultra nabíjacích (150 – 350 kW) staníc. Projekt je súčasťou celoeurópskeho plánu, ktorý spája existujúcu sieť nabíjacích staníc v západnej Európe s 252 novými stanicami v Česku, Slovensku, Maďarsku, Slovinsku, Chorvátsku a Rumunsku.

Typy nabíjačiek na ČS Slovnaft

Foto: Getty Images Hungary

Na všetkých čerpacích staniciach Slovnaft sa môžu naraz nabíjať dve autá. Na 11 staniciach sú nabíjačky na jednosmerný prúd DC s maximálnym výkonom 50 kW (koncovky CCS a CHAdeMO) a striedavý prúd AC s maximálnym výkonom 22 – 43 kW (koncovka Type 2). Pre 43-kilowattové AC nabíjačky zatiaľ nie sú na trhu vozidlá, ktoré by to mohli využívať. Zvyšné dve nabíjačky sú na DC s výkonom 150 kW (koncovky CCS – 150 kW a CHAdeMO 62 kW), čo je pre stanicu maximálny výkon.

Rozmiestnenie nabíjacích staníc Slovnaftu

Foto: Slovnaft

Od novembra si na čerpacích staniciach Slovnaft budete môcť svoje elektrovozidlo nabiť už na trinástich miestach. S výnimkou Budče pri Zvolene a Popradu sa všetky nachádzajú na západnom Slovensku, umožňujúc dobíjanie na frekventovaných diaľniciach D2 z Bratislavy smerom na Českú republiku a D1 smerom do Žiliny. Ako sa sieť rozširuje smerom na východ, postupne pokryje celú republiku:

  • Bratislava – Prístavná (AC 43 kW – Type2 , DC – 50 kW – CCS, CHAdeMO)
  • Bratislava – Záhorská Bystrica (AC 43 kW – Type2 , DC – 50 kW – CCS, CHAdeMO)
  • Budča – Sever (AC 43 kW – Type , DC – 50 kW – CCS, CHAdeMO)
  • Budča – Juh (AC 43 kW – Type2, DC – 50 kW – CCS, CHAdeMO)
  • Žilina – Kragujevská (AC 43 kW – Type2, DC – 50 kW – CCS, CHAdeMO)
  • Malacky (AC 22 kW – Type2, DC – 50 kW – CCS, CHAdeMO)
  • Kúty (AC 22 kW – Type2, DC – 50kW – CCS, CHAdeMO)
  • Nové Mesto nad Váhom (AC 22 kW – Type2, DC – 50 kW – CCS, CHAdeMO)
  • Piešťany – Vrbovská (AC 22 kW – Type2, DC – 50 kW – CCS, CHAdeMO)
  • Senec – Bratislavská (DC – 150 kW – CCS, 62 kW – CHAdeMO)
  • Poprad – Predné Hony (AC 22 kW – Type2, DC – 50 kW – CCS, CHAdeMO)
  • Ilava (DC – 150 kW – CCS, 62 kW – CHAdeMO)
  • Senec – Trnavská (AC 22 kW – Type2, DC – 50 kW – CCS, CHAdeMO)
AMI MÉG ÉRDEKELHET