Elegantné žihadielko

Foto: Opel Automobile GmbH

Čo spravil s rodenou Nemkou kurz francúzštiny?

Opäť dvojička

Foto: Opel Automobile GmbH

Opel Corsa sa úspešne vyrába už od roku 1982. Prvá generácia mala označenie A a odvtedy stihla Corsa ukrojiť z abecedy pekný počet písmen – súčasná generácia preberá kódové označenie F. Kým prvé tri generácie vznikali samostatne, D-čko a F-ko zdieľali v rámci koncernu General Motors podvozkovú platformu s Fiatom Grande Punto. Po akvizícii francúzskym koncernom PSA sa vývoj najnovšej Corsy reštartoval a spojil sa s modelom Peugeot 208. Tradičný nemecký hatchback tak dostal konštrukčnú lekciu od západného suseda. Aký je výsledok tohto zaujímavého spojenia?

Malá, ale výrazná

Foto: Opel Automobile GmbH

Pri pohľade z vonku by sme podobnosť s 208-čkou hľadali márne. Dizajn ostal v kompetencii Opla a je vydarený. Prvé generácie pôsobili útlo, spojenie s Fiatom ich zaokrúhlilo a mierne nafúklo. S podvozkovou platformou EMP1, ktorú PSA používa pre modely 208, 2008 a DS3, získala Corsa na rázvore a šírke. Spolu s miernym znížením tak opäť pôsobí šikovným a svižným dojmom. Najvyššia výbava GS Line pridáva dvojité lakovanie s krásnou oranžovou farbou Power a funkčnú dvojitú koncovku výfukov. Corsa v tomto prevedení potvrdzuje, že aj s malým gašparkom sa dá zahrať veľké divadlo. Na druhej strane vstupenka do GS Line znamená vyššiu cenu – príjemnú základnú cenovku Corsy treba vynásobiť takmer dvomi.

Konzervatívny interiér

Foto: Opel Automobile GmbH

Ak vonkajší dizajn ide vlastnou cestou, v interiéri kráča Corsa takmer opačne ako jej dvojička od Peugeotu. Ovládanie tempomatu má na volante, a nie na páčke, klimatizácia má panel pod displejom infotainmentu a palubná doska je až na malý displej medzi budíkmi analógová. Corsa tak ponúka alternatívu k i-Cockpitu, na ktorý sa v 208-čke navyše pozeráte ponad volant, čo nie každému vonia. Priestorovo je to stále auto pre jedného či dvoch dospelých a možno dve deti. Štyria dospelí sa do auta napracú, ale musia sa uskromniť. Kufor má 309 litrov, čo nie je zlá hodnota a je dobre tvarovaný. Rezervné koleso pod dnom kufra je príjemným bonusom.

Tradičný objem, menej valcov

Foto: Opel Automobile GmbH

Karoséria Corsy získala okrem dobrého podvozka väčšiu tuhosť a nižšiu váhu. Kapota je z hliníka, absencia plynovej vzpery preto vôbec neprekáža. Motor s objemom 1,2 litra mala Corsa v ponuke počas celej histórie. Kým však v generácii A mal tento motor štyri valce, výkon ľahko cez 50 koní a krútiaci moment 90 Nm, v F-ku má valce tri, jedno turbo a dva a pol násobne vyšší výkon aj krútiaci moment. Motor má príjemnú spotrebu, s malou Corsou doslova zametá a hoci sa spochybňuje počet valcov, jeho prejav aj zvuk sa nám páčili. A prichádzame k hodnote, ktorú Corsa od PSA dostala a podľa nás je pre ňu najväčším prínosom – osemstupňová automatická prevodovka.

Très bien!

Foto: Opel Automobile GmbH

Osemstupeň je od francúzskeho PSA, no vietor fúka z východu. Konkrétne z Japonska, lebo výrobcom je firma Aisin. Zladenie s trojvalcom bolo dotiahnuté k veľkej spokojnosti a osem stupňov je na túto triedu prepych. Preraďovanie stupňov prichádza skoro, ale podradenie je až prediktívne a prichádza počas, a niekedy už pred zákrutou. Krútiaci moment malému motoru nechýba a prevodovka s ním vie počítať a narábať. V športovom režime dokáže automat naopak vymiesť pavučiny troch valcov a pustiť motor aj nad päťtisíc otáčok za minútu.

Podvozkovo je Corsa veľmi príjemná a poslušná, pre väčší komfort by sme zvolili menšie – 16-palcové disky. Riadenie je príjemne strmé, no na náš vkus príliš ľahké. Privítali by sme viac odporu a spätnej väzby.

Pozor na výbavu

Foto: Opel Automobile GmbH

Základná verzia Corsy s najslabšou verziou 1,2-ky (75k) a päťstupňovým manuálom začína na cenovke 9990 eur a okrem absentujúcej klimatizácie má veľmi slušnú výbavu. Automatická prevodovka je dostupná od výbavy Edition so 100-koňovým motorom od 14 390 eur. Výbava Elegance prináša full LED svietenie, sedempalcový displej infotainmentu, dažďový senzor a digitálne rádio. GS Line už v podstate iba dotvára Corsu vizuálne. Pri doplnkovej výbave odporúčame vyberať najmä hlavou, aby ste si Corsu zbytočne nepredražili. Pre triedu malých hatchbackov je napríklad nezvyklé zvoliť matrixové adaptívne LED svetlomety za 600 eur. Aj LED ECO svetlomety, dostupné od výbavy Edition, svietia veľmi slušne. Automatické prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami funguje rýchlo a citlivo, svetlá obzvlášť dobre nasvecujú pravú krajnicu vozovky.

Corsa opäť vystupuje v úlohe dvojičky, prekračuje však svoj tieň. Vonkajším dizajnom, interiérom aj cenou. Lekcia francúzštiny jej pomohla podvozkovo a pohonným ústrojenstvom. Ostala jej však nálepka nemeckého auta, ktorá jej v našich končinách môže iba prospieť. Hoci, podobne ako prvá generácia Corsy, aj táto F-ková sa vyrába už len v Španielsku, a nie v Nemecku.

Obľúbili sme si

Foto: Opel Automobile GmbH

1.Motor – Napriek nízkemu a nepárnemu počtu valcov má sympatický charakter, na trojvalec podmanivý zvuk a dobrú spotrebu. Z malej Corsy robí žihadielko.

2.Prevodovka – Vyšší počet stupňov pomáha spotrebe a rozhodné radenie vám nedovolí zapochybovať, či ich nie je priveľa. Zladenie s motorom je výborné.

3.Svetlá – Nekomplikované a dobre fungujúce. Protiidúce autá neblikajú, lebo automatické stlmovanie je rýchle a citlivé. Vozovku a krajnicu nasvecujú viac ako dostatočne.

Stojí za pozornosť

Foto: Opel Automobile GmbH

1.Ak vonkajší dizajn ide vlastnou cestou, v interiéri kráča Corsa takmer opačne ako jej dvojička od Peugeotu.

2.Motor má príjemnú spotrebu, s malou Corsou doslova zametá a hoci sa zvykne spochybňovať počet valcov, jeho prejav aj zvuk sa nám páčili.

Opel Corsa GS Line

Foto: Opel Automobile GmbH

Motor: 3-valcový, benzínový, preplňovaný

Objem: 1 199 cm3

Maximálny výkon: 96 kW (130 k) pri 5500 ot./min.

Maximálny krútiaci moment: 230 Nm pri 1750 ot./min.

Prevodovka: automatická, 8-stupňová

Spotreba podľa výrobcu: 4,7 l/100 km

Spotreba v teste: 5,4 l/100 km

Objem batožinového priestoru: 309 litrov

Maximálna rýchlosť? 192 km/h

Zrýchlenie z nuly na 100 km/h: 8,7 sekundy

Cena testovanej verzie: 22 860 eur

AMI MÉG ÉRDEKELHET