V Bratislave sa dá na bicykli dostať všade

„Nemusíte ísť len po hlavnej ceste," radí Ivica, ktorá BAjkom prejazdila Vrakuňu aj Raču.

Foto: Slovnaft

Najaktívnejšou BAjkerkou sezóny 2020 sa stala Ivica Forrová, bývalá reprezentantka Československa v plávaní a súčasná držiteľka niekoľkých rekordov vo veteránskom plávaní. Športovkyňa srdcom aj dušou nám okrem iného prezradila, ktorými trasami bicykluje najradšej a ako môže ku zlepšeniu bicyklovania prispieť každý.

Ako ste sa dostali k bicyklovaniu a Slovnaft BAjkom?

Foto: Ivica Forrová

Od malička som športovala. Bicykel bol moja srdcová záležitosť, aj keď to nebol môj hlavný šport. Vždy som plávala, ale bicyklovanie milujem ako relaxačný šport, v ktorom si človek aj vie dať trošku do tela. Takže k Slovnaft BAjku som sa dostala úplne prirodzene. Keď som zaregistrovala, že sem ide nový bikesharing, veľmi som sa potešila. Poznala som ho zo zahraničia a len som čakala, kedy sa budem vedieť zaregistrovať.

Vnímali ste službu hneď od jej vzniku v Bratislave?

www.youtube.com

Slovnaft BAjk - Bikesharing už aj v Bratislave

Všimla som si, že sa niečo stavia, nejaké stojany. Potom som to zachytila v médiách, a na sociálnych sieťach. Hneď som sa začala zaujímať a využila som prvú príležitosť sa zaregistrovať. Celkom od začiatku. Neviem či to nebolo hneď prvý týždeň.

Bicykle majú zámky, systém dokovacích staníc, aplikáciu. Vedeli ste, ako si BAjky prenajímať?

Foto: Slovnaft BAjk

Najprv som si pozrela video na stránke. A pamätám si, že keď som prvýkrát dokovala, tak sme sa tam stretli asi štyria, ktorí sme trošku maturovali. Zvládla som to a teraz je to už absolútne bez problémov. Mne vyhovuje, že nemusím používať aplikáciu, lebo svoj kód už viem naspamäť. Na druhej strane tí, ktorí jazdia menej, majú zase výhodu, že naskenujú kód, a nemusia ho držať v hlave.

Máte aj svoj vlastný bicykel? Používate aj ten?

Foto: Slovnaft BAjk

Áno, mám aj vlastný bicykel, ale po meste ním veľmi nejazdím. Nemám odvahu ho nechať niekde zaparkovaný. Takže mne úplne vyhovuje, že môj bicykel mám na výlety alebo na dlhšie trasy. A cez týždeň sa po meste pohybujem len na Slovnaft BAjkoch. Mám úplne úžasnú polohu v tom, že v okolí bydliska mám v dosahu 100 metrov na dve strany dokovacie stanice. A potom asi o 400 metrov ďalšie. Pri práci ich mám tiež minimálne z dvoch strán. Takže ideálny akčný rádius.

Ako často jazdíte na bicykli? Zvyknete každý deň, alebo to striedate s hromadnou dopravou?

Foto: Slovnaft BAjk

Ja som už aj prestala chodiť MHD. Používam ju len keď je zlé počasie. Inak sa snažím chodiť prakticky každý deň na BAjku. Nielen do roboty, ale aj do obchodu, do centra, na návštevy. Aj tam kde plávam, je dokovacia stanica. Ako hovorím, mám úplne úžasný akčný rádius.

Aj keď idem niekam ďalej, pozriem si, kde je najbližšia stanica. Zveziem sa na bicykli, a ten zvyšok prejdem buď pešo alebo autobusom. A naspäť sa opäť zveziem len po najbližšiu stanicu a potom idem na bicykli.

Zdá sa, že vás od jazdy na bicykli niečo len tak neodradí. Jazdievate celoročne?

Jazdím neustále, aj v zime. Odradí ma len dážď, čerstvý sneh alebo ak sa šmýka. Minuloročná zima bola taká mierna, že som ju prakticky celú prejazdila. Nemám to až tak ďaleko do práce, takže sa oblečiem – čiapka, rukavice - a idete. Veď na BAjku sa človek aj tak zahreje.

Zmenili ste nejako spôsob dopravy kvôli pandémii?

Ja som chodila na BAjku aj pred koronou, aj cez koronu, aj po korone budem. Takže pre mňa to zmena nie je. Keď nasadám na bicykel, používam rukavice, a to aj v lete. Takže sa cítim celkom bezpečne. A keď zadokujem BAjk, tak si zase vydezinfikujem ruky. Snažím sa dodržiavať hygienické pokyny.

Aké vzdialenosti denne prejazdíte na BAjku?

Foto: Slovnaft

Do práce to mám dva kilometre. To je vlastne blízko. Ale ráno mi to vyhovuje, lebo nič nestíham. Keď idem z práce, tak by som prijala aj trojnásobok cesty. Niekedy, keď si potrebujem vyvetrať hlavu, tak si cestou z práce urobím trošku dlhšiu trasu, aby som sa zrelaxovala.

Vidíte niečo, čo by sa na Bratislave z pohľadu cyklistiky dalo vylepšiť?

Foto: Slovnaft BAjk

No viete, každý vám povie, že infraštruktúra. To je samozrejmé. Ale za mňa sú to dva momenty. Prvá vec je tolerancia na cestách. Šoféri sa musia naučiť, že po ceste sa budú pohybovať aj cyklisti, a že tí sú úplne rovnocennými účastníkmi cestnej premávky. Niekde vnímam, že sa to šoféri už naučili, ale niekedy na cestách tolerancia chýba.

A druhá vec, že sa aj ako chodci musíme naučiť vnímať, že cyklisti sú tu tiež. Aj keď je cesta označená ako cyklotrasa, prechádzajú sa po nej chodci s deťmi alebo psíkmi. Chápem, že nejaká cesta so stromoradím sa im páči, ale môže tam dôjsť ku kolíziám, ohrozeniu detí aj cyklistov.

Skúšali ste zdieľané bicykle aj v iných mestách, alebo krajinách?

Bola som vo Viedni, vo Francúzsku aj v Nemecku. Tam som bola úplne nadšená z cyklistickej infraštruktúry. Nielen cesty, ale aj služby pre cyklistov, tolerancia šoférov – to tam absolútne funguje. Chodievam tiež do Augsburgu v Nemecku. Je to vyložene bicyklové mesto, ktoré samo povzbudzuje ľudí rôznymi opatreniami k odloženiu áut a využívaniu bicyklov, vlastných, alebo zdieľaných.

Videli ste tam niečo zaujímavé, čo by dalo v oblasti cyklodopravy aplikovať aj tu?

Foto: Slovnaft BAjk

Napríklad niekoľko typov cyklotrás, ktoré v zahraničí fungujú. Širšie chodníky sú niekde rozdelené na časť pre bicyklistov pri ceste, a pre chodcov je určená vzdialenejšia časť. Cyklisti aj chodci tam naozaj dodržiavajú svoju polovicu chodníka a funguje to. To si viem predstaviť aj tu, ak sú širšie chodníky, a nie je priestor na ceste.

Skúšali ste sa už na Bajku dostať aj do iných mestských častí, ktoré BAjk pokrýva?

Foto: Slovnaft BAjk

Bola som na Slovnaft BAjku v Rači, popri malom Dunaji chodievam do Vrakune. To je moja obľúbená trasa. Teraz je tam aj nová dokovacia stanica pri Modrom moste. Opačnou stranou sa dá ísť cez lesopark, to je moja obľúbená destinácia. Aj do Rače som skúšala ísť, krátko po tom, čo ste tam urobili nové dokovacie stanice. Super, aj keď je to pre mňa neznáma trasa a nevedela som ako tam šoféri reagujú a tolerujú bicyklistov.

Máte nejaké ďalšie obľúbené pekné trasy a destinácie, kam sa dá dostať BAjkom?

Foto: Slovnaft BAjk

Mám rada v Petržalke trasu popri ramene. Rada chodím okolo Malého Draždiaku. Tam je taký lesík, lesné cestičky, ale aj vôbec Starý hájik, Zrkadlový hájik. To je tiež moja destinácia. Že človek je aj v prírode a súčasne aj v meste.

V čom má podľa vás Bratislava výhodu, ktorá z nej robí vhodné mesto pre bicyklovanie?

Foto: Slovnaft

Na bicykli sa dá dostať do každej časti Bratislavy. A tým, že je prevažne rovinatá, je to aj pomerne jednoduché. Do Petržalky, aj do Rače aj do Vrakune. Nemusíte ísť len po hlavnej ceste. Dajú sa využívať aj menej frekventované cestičky. Keď bude infraštruktúra, tak to bude úplne skvelé, budeme sa vedieť dostať kde-kade.

AMI MÉG ÉRDEKELHET