Sú kruhové objazdy lepšie než semafory?

Ak máte pocit, že v aute trávite viac času čakaním na semaforoch než jazdením, možno vám už napadlo, či by nebolo lepšie mať všade kruhové objazdy. Šoféri sa delia na dve skupiny – fanúšikov svetelných signálov a fanúšikov jazdenia v kruhu. Ktoré riešenie je lepšie a dá sa aplikovať všade?

Foto: Shutterstock

Kruhový objazd má za sebou celkom bohatú minulosť. Carrefour giratoire je francúzsky vynález, no Briti si ho zo všetkých národov osvojili najviac a dodnes je najstarší kruhový objazd z roku 1909 v Letchworthe v Anglicku. Po celej Británii ich pritom nájdete až 25 000. Paradoxne v Británii silnejú hlasy za ich nahradenie semaformi. Prečo? Súčasné kruhové objazdy neprajú bezpečnosti cyklistov a ostrovné kráľovstvo chce cyklistiku podporovať. Na druhej strane Atlantiku, v Spojených štátoch, je situácia presne opačná. Ľudia trávia čakaním na semaforoch priveľa času často zbytočne aj na prázdnych cestách. A krajina má pritom dosť rozľahlé územia na budovanie kruhových objazdov, ktoré, ako sa zdá, Amerika objavuje až teraz. Čo je lepším riešením? Pozreli sme sa na výhody aj nevýhody oboch riešení.

Výhody a nevýhody kruhových objazdov

Foto: Pexels

Kruhový objazd ako súčasť Víťazného oblúka v Paríži.

Po sčítaní výhod a nevýhod nám kruhové objazdy vychádzajú prevažne ako víťaz. Takéto riešenia križovatiek znižujú riziko nehôd až o 37 %. Autá sa pohybujú pomalšie, keďže sú nútené pre okruh spomaliť ,a preto aj tie nehody, ktoré sa vyskytujú na kruhových objazdoch, sú len malé a končia sa väčšinou škrabancami, pokrčenými plechmi, ale len málo zraneniami. Kruhové usporiadanie udržuje nepretržitý cirkulárny prúd dopravy. Autá nemusia zastavovať na červenej. Tá môže byť aj zbytočná, najmä ak je malá premávka. Podľa štúdií zníži inštalácia kruhového objazdu zdržania o 20 – 89 % a o 56 % sa v priemere znižuje aj počet zastavení vozidiel. Autá, ktoré stoja a rozbiehajú sa z nuly, majú vždy vyššie emisie než tie, ktoré len spomalia, a preto sú „kruháče“ dobré aj pre ekológiu. Na kruhovom objazde vodiči necítia potrebu zrýchľovať ako na svetelných križovatkách, aby chytili zelenú, a preto tu nehrozia nehody vo vyšších rýchlostiach. Z dlhodobého hľadiska sú kruhové objazdy aj lacnejšie, keďže nepotrebujú elektrinu ani systém ovládajúci svetelnú signalizáciu a jeho údržbu.

Nevýhodou kruhových objazdov je priestor. Toho vyžadujú viac a pri stavbe teda na ne treba aj viac stavebného materiálu. Ťažko sa pritom inštalujú na miestach, kde už existuje bežná križovatka a v jej okolí je zástavba.

Výhody a nevýhody svetelných križovatiek

Foto: Pixabay

​Čakanie na zelenú poznáme všetci zo svojich životov. 

Svetelné križovatky tu nie sú na riešenie dopravných zápch. Sú určené na zabezpečenie čo najplynulejšieho toku dopravy pre účastníkov cestnej premávky – teda napojenia z vedľajších ulíc či pre chodcov a cyklistov. A to je aj ich najväčšia výhoda – berú do úvahy aj ostatných účastníkov cestnej premávky a svetlami vedia ich pohyb korigovať a upozorňovať naň. Svetelné križovatky znižujú riziko bočných zrážok, no jedným dychom musíme pripomenúť, že zvyšujú riziko tých zadných.

Medzi ďalšie nevýhody patrí fakt, že semafory sú inštalované, aby vodiči nemuseli premýšľať. Semafory myslia za nás, čo znižuje pozornosť a zvyšuje chybovosť. A nevýhodou určite je fakt dlhého čakania, neplynulej dopravy a zbytočných emisií, ktoré z toho plynú.

Univerzálne riešenie teda neexistuje a semafory aj kruhové objazdy tu zostanú. Ak to však priestor dovoľuje, ako ideálne sa javia kruhové objazdy so špeciálnymi pruhmi pre cyklistov a chodcov, ktoré spájajú to najlepšie z oboch dopravných riešení. Ak sa k tomu pridá svetelné upozornenie detekované pohybom cyklistu či chodca pre vodičov, máme tu ideálneho kandidáta na križovatku budúcnosti.

AMI MÉG ÉRDEKELHET