SVETOVÝ REKORDÉR: LANOVKA NA ZUGSPITZE

Obrovskou výzvou pre stavbárov kabínkovej lanovky na najvyšší vrchol Nemecka bola nadmorská výška, nehovoriac o vrtochoch počasia. Výsledok však hovorí za všetko: lanovka na Zugspitze drží tri svetové prvenstvá.

Foto: Shutterstock

Vrch Zugspitze leží v Bavorských Alpách. Svojou výškou 2962 metrov nad morom predstavuje najvyšší bod Nemecka. Za jasného počasia dovidíte z jeho vrcholu na štyri stovky štítov v štyroch rôznych krajinách.

Pôvodná lanovka a jej rekonštrukcia

Foto: Zugspitze.de

Pôvodná lanovka na Zugspitze – Eibseebahn bola v prevádzke od roku 1963, takže jej generálna rekonštrukcia bola nevyhnutnosťou. Práce na technologicky náročnom projekte za 50 miliónov eur sa rozbehli v druhej dekáde nášho storočia, samotná výstavba trvala šesť rokov.

Krátko pred Vianocami v roku 2017 spustili ostrú prevádzku celého komplexu. Pozornosť si však vyslúžili už samotné stavebné práce. Verejnosť mohla postupne sledovať, ako sa dostávajú na svoje miesto jednotlivé časti lanovkovej konštrukcie. Stavbári, pracujúci vo výšinách, si od návštevníkov neraz vyslúžili zaslúžený aplauz. A bolo za čo, v obrovskej nadmorskej výške museli zvládnuť manipuláciu s mnohotonovými stavebnými komponentmi. K tomu treba pripočítať vyčíňanie počasia, ako boli vietor, dážď, hmly, sneh či ľadovec. Popri výstavbe hornej staničnej budovy bravúrne zvládli aj montáž štyroch nosných lán, z ktorých každé vážilo 150 ton.

Nová lanovka s tromi naj

www.youtube.com

Seilbahn Zugspitze

Nová lanovka Seilbahn Zugspitze sa pýši troma svetovými rekordmi. Má najvyššie podpery (127 metrov), najdlhšiu vzdialenosť medzi dvoma podperami (3213 metrov) a najvyššie prevýšenie jedného úseku (1945 metrov).

Prví vo výšinách

Foto: Outdooractive.com

Za strojcu prvej lanovky je považovaný nemecký hotelier Robert Winterhalder zo Schollachu. V roku 1908 sprevádzkoval v nemeckom Čiernom lese prvý jednoduchý vlek – lyžiarov vytiahlo na kopec lano natiahnuté nad ich hlavami, ktorého sa po celý čas držali. Dvestoosemdesiat metrov dlhá konštrukcia umožnila prekonať 32-metrové prevýšenie. Prevádzka lanovky trvala do roku 1917. Prvé sedačkové lanovky začali slúžiť lyžiarom na jeseň roku 1936 na svahoch hôr Proctor a Dollar pri Sun Valley v americkom štáte Idaho.

AMI MÉG ÉRDEKELHET