Mechanik Štefana Svitka radí, ako pripraviť motorku na sezónu

Nekončiaca zima, obmedzenia v cestovaní, pandemická únava. To všetko dolieha na všetkých z nás, no pre milovníkov jednej stopy ešte viac. Slobodné duše, ktoré potrebujú prevetrať, sa už tešia na nástup teplého jarného počasia a na prvú jazdu na motorke. Čo všetko však potrebujete urobiť predtým, než vysadnete na svojho „tátoša"?

Hovorí sa, že v aute vozíme telo, no na motorkách dušu. Nie je nič lepšie, ako uniknúť od dennodenných starostí na dvoch kolesách a len tak si užívať jazdu a prvé jarné teplé dni. No kým sa dostatočne oteplí a cesty sa zmyjú z nánosov nebezpečného prachu a posypu, je čas ísť sa pozrieť na svoj odstavený motocykel a pozrieť sa na jeho technický stav pred prvou jazdou. Zlatko Novosád, mechanik Štefana Svitka na Dakare, vám poradí v praktickom videu.

Kvalitné palivo, olej a iné tekutiny

Foto: Getty Images Hungary

Na rozdiel od auta je po zime dvojkolesový miláčik odstavený už niekoľko mesiacov. To sa, pochopiteľne, podpisuje na jeho technickom stave. Na kábloch môže kondenzovať vlhkosť, kovové časti mohla napadnúť nebezpečná hrdza, tekutiny môžu unikať. Preto si dajte pracovné oblečenie a pustite sa do dôkladnej preventívnej prehliadky.

Ak ste motocykel dobre zazimovali, máte ho s plnou nádržou kvalitného prémiového paliva, ktoré chráni pred koróziou. Ak nie, určite skontrolujte stav nádrže. Hrdza je nepriateľ číslo jeden, a tak dôkladne motorku prezrite na všetkých jej miestach. Nutné bude prečistiť či vymeniť aj palivový filter. Podľa návodu skontrolujte napnutie hnacej reťaze a neuškodí preveriť aj funkčnosť hladkého vrátenia sa plynového lanka.

Zvážte výmenu aj brzdovej kvapaliny – v studenej zime sa znehodnotí a brzdová vzdialenosť sa natiahne. Pozrite sa aj na brzdové doštičky. Nutnou kontrolou doplnením či výmenou musia prejsť aj chladiaca kvapalina a olej. Dobré je tiež vziať lubrikačný sprej a dopriať trochu starostlivosti reťazi, pákam a držadlám.

Batéria, svetlá, pneumatiky

Foto: 123rf

Ak ste nemali batériu vybratú a napojenú na externý zdroj, asi budete mať malý problém. Po mesiacoch nečinnosti to bude chcieť je výmenu a kontrolu aj štartovacích sviečok.

Zapnite svetlá a skúste, či nie je potrebné vymeniť žiarovky a či všetky, vrátane brzdových a smerových, fungujú naplno. Zoberte do ruky kľúče a skrutkovače a dotiahnite všetky súčiastky, ktoré sa mohli pri státí „ladom" počas zimy uvoľniť.

Kým vyrazíte, venujte sa ešte pneumatikám. Dôkladná kontrola ich bezchybného stavu a dezénu je kľúčová. Predsa len na motorke máte o dve pneumatiky menej než na aute a o to viac ste na ich bezchybnom stave závislý. Samozrejmosťou je dofúkanie správneho tlaku do pneumatík. Ten totiž zimou klesá, a preto budú takmer isto podhustené.

Skôr, než sa vydáte na cestu, naštartujte, nevytáčajte motor a nechajte ho chvíľu bežať. Po niekoľkých minútach vytočte motor, ale nejazdite. Zastavte a opäť prezrite možné úniky kvapalín. Ak je všetko v poriadku, je časť vyraziť na cesty.

Získajte cit pre jazdu postupne

Foto: 123rf

Samozrejmosťou je helma na hlave, no dobre si prezrite, či aj oblečenie je bez poškodení. „Na Dakare sme najnovšie skúšali aj airbagové vesty, je to super vec, ktorú odporúčam," hovorí Štefan Svitko svoje bezpečnostné rady v oblečení.

Po prvých metroch je to tak trochu, ako po rokoch vysadnúť na bicykel. Nikdy to nezabudnete, no komfort chce niekoľko kilometrov. Prejdite sa po okolí, skúste núdzové brzdenie, vyhýbanie sa predmetu. Asfalt zjari pritom nie je taký zohriaty ako behom leta, a teda aj pneumatiky sa zohrievajú dlhšie. To je podstatné zvážiť pri prudších náklonoch v zákrutách. Zároveň sa môže líšiť množstvo zostatkového posypu na cestách či výtlky po zime, takže opatrnosti nikdy nie je dosť. Smerovky zapínajte dostatočne skoro – asi päťkrát skôr ako v aute. A nezabudnite, že aj vodiči v autách na vás počas zimy už zabudli – a tak jazdite defenzívne, kým si opäť zvyknú na prítomnosť motorkárov na cestách. Potom už len zostáva užiť si ten jedinečný pocit slobody na asfalte.

AMI MÉG ÉRDEKELHET