Aký je rozdiel medzi mestským a bežným bicyklom

Nie je na ňom nič zvláštne. Keď sa pozriete na bežný bicykel v krajinách, kde sa používa na denné dochádzanie, módne trendy akoby sa mu úplne vyhýbali. Ale národy ako Holanďania si na ukazovanie sa nepotrpia. Skôr im ide o praktickosť – a v tom je mestský bicykel neprekonateľný.

Foto: Shutterstock

Ak aj vy zvažujete použiť na dochádzanie do práce, do školy, či presuny bicykel, môže vás k tomu lákať niekoľko dôvodov. Je to zdravšie, najekologickejšie, lacné a príjemné. Avšak keď sa pozriete na svoj bicykel, pravdepodobne sa vám na ňom oblečení do práce moc vyraziť nechce. Ako to teda robia Holanďania či Dáni, že na bicykloch sa presunú úplne všade? Odpoveďou je, že medzi mestským bicyklom a bicyklom na rekreáciu je veľký rozdiel.

Z bodu A do bodu B rýchlo a efektívne

Foto: unsplash

Holanďania vnímajú bicykle doslova ako dopravný prostriedok. Preto takmer v každej domácnosti, najmä tých v mestách, nájdete niečo, čo môžeme nazývať mestským bicyklom. Pochopiteľne, na športy, cvičenie a výlety používajú bicykle tak, ako je to u nás bežné. Avšak na tých bicykloch sa skutočne chodí do práce či v bežné dni veľmi ťažko.

Vzpriamená jazda

Foto: Pexels

Základom jazdy na mestskom bicykli je fakt, že hoci sedíte, tak sa nenakláňate dopredu tak, ako na inom bicykli. Sedíte vzpriamene. To vám síce neprenesie maximálnu silu z nôh do pedálov, no v dennom jazdení nikomu nejde o víťazstvo. Dôležitý je komfort. K tomu pripočítajte vysoko nastavené riadidlá, ktoré sú na koncoch zatočené dozadu. A to tak, že máte pocit, že za ne ťaháte a nevyvíjate teda na ne žiadnu silu. Takéto bicykle boli vyvinuté vo Veľkej Británii ešte koncom 19. storočia ako takzvané „bezpečné bicykle“. Na základnom dizajne sa toho veľa nezmenilo. Máte aj lepší výhľad a keďže sa sedenie nelíši od iného sedenia napríklad na stoličke, ľudia na týchto bicykloch jazdia oblečení už do práce. Holanďania tomu hovoria „obliecť sa pre destináciu, nie pre jazdu samotnú“.

Prekročiteľný rám

Foto: Pixabay

Druhým základným rozdielom je konštrukcia rámu, ktorý je prekročiteľný. Nemusíte tak nasadať ako na koňa, prehadzujúc nohu cez zadné koleso. Obzvlášť to ocenia tí, ktorí majú na zadnej sedačke dieťa. Prehodiť nohu takto vysoko totiž vyžaduje priam baletný rozsah flexibility nôh. S prekročiteľným rámom ľahko nastúpite a vystúpite – a platí to aj pre starších, či obéznejších ľudí. A takýto rám bezpochyby ocenia všetci.

Chrániče kolies a reťaze

Foto: Slovnaft BAjk

Na mestských bicykloch nechýbajú aj kryty, ktoré nedovolia, aby sa vaše oblečenie dostalo, či zamazalo od kolies a reťaze. Pomáhajú aj predísť tomu, aby sa deťom v zadnej sedačke do kolesa dostala noha. Chránič na koleso pritom pomáha aj integrácii zámky. Kľúče sú zvyčajne pri jazde nevyberateľné a po zamknutí kolesa ich môžete vytiahnuť. Blatníky sú samozrejmosťou a väčšina bicyklov má zadný (a niektoré predný) nosič. Ten umožní odniesť aj ťažké tašky s nákupom a sú stavané aj na odvoz ďalšieho človeka. Bežná súčasť je aj zabudovaný stojan, aby ste mohli bicykel kdekoľvek odstaviť bez nutnosti jeho opierania.

Zabudnite na prevody, brzdite nohami

Foto: Pixabay

Prevody sú najkazovejšia súčiastka na bicykli a mestské bicykle sa vyrábajú, aby vydržali. Preto ak nájdete nejaký s prevodovkou, bude to tá, ktorá je zabudovaná vnútri a bez možnosti dosahu na ňu. Je však tým pádom aj lepšie chránená. Väčšina bicyklov však „prehadzovačku“ nemá. Brzdy majú pochopiteľne všetky. No pre jednoduchosť a bezúdržbovosť brzdíte tak, ako na svojom prvom bicykli z detstva – šliapnutím dozadu. A keď sa zotmie, svetlo aj viditeľnosť vám zabezpečí staré dobré dynamo.

Jazdite na mestskom bicykli aj bez jeho kúpy

Foto: Slovnaft BAjk

Ak teda zvažujete denné dochádzanie ekologickejšie a zdravšie, rozhliadnite sa po mestskom bicykli. Na Slovensku je stále dosť náročné ich zohnať, celoeurópsky trend bicyklovej mobility je však jasný a bude to čoraz jednoduchšie. Ak bývate v hlavnom meste na Slovensku, bicykel si ani nemusíte kupovať. Mestské bicykle máte k dispozícii priamo v uliciach, napríklad tie žlté – Slovnaft BAjk. Partnerom zdieľaných bicyklov je aj dopravný podnik, vďaka čomu pri kúpe takzvanej ročnej „električenky“ môžete získať klasické predplatné na bikesharing za zvýhodnenú cenu 19,20 eur. Lístok má ročnú platnosť a obsahuje neobmedzený počet polhodinových jázd. Ak by ste náhodou cestovali dlhšie, za každých 6 minút sa vám z kreditu odpočíta 12 centov, ale bikesharingoví fajnšmekri vedia, že stačí raz za 30 minút predokovať, a jazdíte zadarmo aj celý deň. Jazdiť po Bratislave je tak jednoduché – a programov máte na výber mnoho, takže si môžete vybrať ten, ktorý najviac vyhovuje vášmu životnému štýlu. Všetky informácie nájdete na slovnaftbajk.sk.

AMI MÉG ÉRDEKELHET