Európa nabieha na trend nákladných bicyklov

Potrebujete previezť niečo ťažšie či viac vecí v rámci jedného mesta? Nezostáva vám nič iné než mať alebo si požičať väčšie auto či dodávku. Vo vyspelej Európe však majú aj ekologickejšie (a zdravšie) riešenie: cargo bicykle.

Foto: Fahrrad Wien

Či už ste reštaurácia, ktorá potrebuje doručiť viac jedál, rodič, ktorý má viac malých detí a potrebuje s nimi zájsť do škôlky či školy, alebo doručovateľská služba, ktorej dodávka trčí väčšinu dňa v dopravnej zápche – nákladné bicykle vám budú znieť ako dobrý nápad. Sú bezemisné, nezaberajú veľa miesta, využívajú cyklistickú infraštruktúru a vo veľkom meste vám náklad doručia za 60 % zvyčajne potrebného času.

Vpredu, vzadu aj na troch kolesách

www.youtube.com

No car, no problem

Vzhľadom na stúpajúci záujem odborníci predpokladajú, že trh s nákladnými bicyklami sa v Európe do niekoľkých rokov znásobí 15-krát. V základe sa rozdeľujú na tri typy – s nákladom vpredu, vzadu a na trojkolky. Bicykle s nákladom vpredu majú nízke ťažisko, no odvezú veľa materiálu a sú stabilné. Horšie sú na tom s manévrovaním. Ľahšie sa vám bude jazdiť na bicykli s nákladným priestorom vzadu, no počítajte s problémami s rovnováhou a tiež svoj náklad neuvidíte. Kompromis medzi týmito dvomi je trojkolka, no tri kolesá samozrejme znamenajú aj viac sily do pedálov. Aj preto sa pri cargo bicykloch stal populárny elektrický pohon – s nákladom je predsa len treba viac sily k nožnému pohonu.

Pre rodiny aj biznis

Foto: Cargaroo

Zdieľané cargo bicykle oceňujú aj turisti s väčším počtom batožiny.

Bežný doručovací cyklista má len obmedzené možnosti, koľko jedla dokáže na chrbte odniesť. Je však rýchly. Ak vám skôr záleží na množstve odvezeného jedla, cargo bicykle sú skvelé na doručovanie jedla. Nehovoriac o zásielkach balíčkov doručovateľských spoločností. Väčšina zásielok má minimálnu hmotnosť, zaberajú však miesto. Cargo doručovacie bicykle šetria čas, ľahšie sa parkujú a neprodukujú emisie – to všetko sa najmä v centrách veľkých miest veľmi oceňuje.

Cargo bicykle však radi využívajú aj bežní obyvatelia miest. Či už ide o väčšie nákupy, presuny vecí pri sťahovaní, alebo aj cesty s deťmi do školy či za zábavou. Dobrá cyklistická infraštruktúra tu segreguje cyklistov od bežnej dopravy, a tak sa rodičia nemusia báť nehody. Mnohé z cargo bicyklov majú v nákladnom priestore sedadlá aj s bezpečnostnými pásmi pre deti. A tak aj výlet za piknikom k jazeru za mestom môže byť pohyb, eko aj zábava.

Zdieľané cargo bicykle od Amsterdamu po Viedeň

Foto: Fahrrad Wien

Pre väčšinu bežných ľudí je vlastniť cargo bicykel nezmyslom vzhľadom na frekvenciu jeho použitia. Aj preto po Európe vyrastajú zdieľané sharebike-ové schémy ako huby po daždi. Fungujú ako každá iná bikesharingová platforma, ako napríklad Slovnaft BAjk. No požičiavate si nákladný bicykel. Väčšina z nich stojí okolo 30 eur na deň, elektrické okolo 50. Firmy, ktoré ich prenajímajú, sú hviezdami crowdfundingov a rizikových fondov. Napríklad holandský BAQME vyzbieral na crowdfundingovej kampani 1,3 milióna eur na svoju expanziu. V šiestich mestách rovnakej krajiny pôsobí aj Cargaroo, do ktorej koncom minulého roka naliali investori z rizikového kapitálu 10 miliónov eur na expanziu do francúzskeho Lyonu a rôznych miest v Nemecku.

Vo Viedni si môžete požičať zdieľaný nákladný bicykel od viac než desiatky spoločností. Unikátna je služba Grätzlräder, ktorú vlastnia miestne reštaurácie, obchody a firmy a financovala ju viedenská radnica. Na deň aj víkend si v nej požičiate cargo bicykel úplne zadarmo, stačí zadať váš občiansky preukaz a vložiť vratný depozit.

Uvidíme, či sa v najbližších rokoch podobný trend uchytí aj na Slovensku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET