​Čoraz viac nesprávnych údajov, piloti sa musia znovu naučiť analógovú navigáciu

Digitálna navigácia nie je vždy spoľahlivá.

Foto: Unsplash

Americký Federálny letecký úrad (FAA) vyzýva pilotov, aby sa popri bežných digitálnych navigačných systémoch znovu naučili aj analógovú navigáciu, keďže sa vyskytuje čoraz viac incidentov, pri ktorých sú piloti nútení riadiť lietadlá na základe nesprávnych údajov.

V tomto článku z Travel Pulse si môžete prečítať o nedávnej výzve FAA, aby si piloti obnovili svoje znalosti analógových navigačných systémov.

Je to potrebné, pretože v posledných rokoch sa zvyšuje počet prípadov, keď piloti dostávajú nesprávne navigačné údaje prostredníctvom digitálnych systémov v dôsledku hackerského útoku.

Napríklad systém monitorovania letových údajov spoločnosti Airbus zistil v roku 2022 takmer 50 000 incidentov, ktoré jednoducho spôsobili, že navigačné programy satelitov prestali fungovať. To je obrovský rozdiel oproti 10 843 takýmto incidentom v predchádzajúcom roku.

Takéto závady neohrozujú len osobné lietadlá, ale sťažujú aj prácu riadiacich letovej prevádzky.

Chyby v navigačných systémoch môžu pilota výrazne odkloniť od plánovanej trasy, ale nie je ťažké si predstaviť, že by situáciu mohli využiť aj zločinci.

Foto: Unsplash

FAA tiež zdôrazňuje, že takéto incidenty môžu ľahko viesť ku kolíziám. Ak sa totiž piloti domnievajú, že sú blízko nejakého objektu kvôli nesprávnym digitálnym údajom, alebo sa domnievajú, že vzdialenosť je väčšia, ako v skutočnosti je, môže to v najhoršom prípade viesť k zrážke. Okrem toho lietadlá môžu spotrebovať viac paliva odchýlením sa od základnej línie, ale chybná navigácia ich môže zaviesť aj do cudzieho vzdušného priestoru.

Vážnosť situácie ilustruje skutočnosť, že Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) a Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA) si tento problém uvedomujú a usporiadali na túto tému pracovný seminár.

Kým pred niekoľkými rokmi by si takéto narušenie údajov vyžadovalo veľmi drahé, špičkové nástroje, dnes, s lacnejším, menej pokročilým a otvoreným softvérom, môže navigačné systémy rušiť takmer každý.

− na tento problém upozornila francúzska letecká spoločnosť Safran.

V každom prípade je letecká doprava stále jednou z najbezpečnejších foriem dopravy, pričom počet nehôd sa nezvýšil a rok 2023 bol najbezpečnejší v histórii.

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.


AMI MÉG ÉRDEKELHET