Najčastejšou príčinou nehôd je nepozornosť. Čo nás za volantom najviac rozptyľuje?

Až šokujúcu polovicu času, ktorú strávime za volantom, nevenujeme šoférovaniu. Za nepozornosťou je každá štvrtá nehoda a dokonca aj každá ôsma obeť dopravných nehôd. Čo nás za volantom najviac rozptyľuje a prečo je také potrebné sa za volantom sústrediť len na šoférovanie?

Foto: Shutterstock

Prieskumy naprieč Európou aj svetom sa zhodujú na tom, že šoférovaniu sa nevenujeme 30 až 50 % času, počas ktorého sedíme za jazdy za volantom. Štatistiky pritom znejú jasne. Popri neprispôsobeniu jazdy stavu vozovky je práve nepozornosť najčastejším dôvodom havárií a nehôd.

Od očí cez ruky až do hlavy

Foto: Pixabay

Celé sústredenie sa začína očami. Vodič prijíma vizuálne až 90 % informácií. Stačí, aby ste sa niekam zapozerali, či už mimo auta, alebo v ňom a ako sa vraví pri každej nehode - „bola to milisekunda“. Zle sa dlho nerobí. Preto sa treba neustále venovať vozovke a riadeniu vozidla. Druhá vec je, keď sa síce sústredíte, no v rukách držíte všetko iné, len nie volant. Mobilný telefón, jedlo, pitie, make-up... to všetko v náhlej krízovej situácii chýba k tomu, aby ste držali volant obomi rukami a získali kontrolu nad vozidlom. A v neposlednom rade je to aj o hlave. Takzvané kognitívne riadenie vyžaduje, aby ste sa aj sústredili a spracovávali informácie a predvídali, čo sa deje okolo vás na cestách. Zasnívaní alebo rozčúlení šoféri majú pozornosť oneskorenú do takej miery, že sa dá prirovnať nepozornosti pri obsluhe telefónu.

Tu sú najčastejšie príčiny rozptýlenia za volantom:

Telefonovanie a rozhovory za volantom

Foto: unsplash

Až 15 % času za volantom strávime rozhovormi. Či už sa rozprávate s niekým vo vozidle, alebo ste na telefóne (hoci aj cez handsfree súpravu), vaše myšlienky sú inde. Spôsobuje to problémy najmä mladším jazdcom, ktorí ešte nemajú toľko odjazdených kilometrov za sebou. Najrizikovejší moment je však čas, keď vytáčate telefónne číslo. Pravdepodobnosť, že budete mať nehodu, je dvanásťnásobne vyššia.

Písanie správ a pozeranie do mobilu

Foto: Pexels

Pozeraním do mobilného telefónu a písaním správ strávime za volantom neuveriteľných 6 % času. Päť sekúnd na mobile pri 50-kilometrovej rýchlosti pritom znamená 70 prejdených metrov, kým v 130-ke to je až 180 metrov. Inak povedané, reakčný čas sa v dobe, keď sa venujete mobilu, zdvojnásobí. Aj preto za volantom patrí do ruky volant, nikdy nie mobil.

Nastavovanie alebo prestavovanie navigácie, klímy alebo rádia

Foto: Pexels

Nielen mobilný telefón nás odpúta od jazdy na ceste. Stačí, aby ste nastavovali navigáciu, menili teplotu vo vozidle či prelaďovali rádio. V týchto momentoch zvyšujete rizikovosť nehody päťnásobne. Preto je vhodné klímu a navigáciu nastaviť, ešte kým vyrazíte a využívať, ak máte túto možnosť, ovládanie rádia na volante.

Iné vyrušenia za volantom

Foto: unsplash

Zoznam vecí, ktoré narušujú našu pozornosť, je dlhý. Silné emócie, krik a rozčúlenie nám riziko nehody desaťnásobia. Vyrušiť nás môžu deti či domáci miláčikovia na palube. Rizikové a nesprávne je za volantom jesť či piť. U žien sa z časových dôvodov auto stáva aj miestom úpravy make-upu a vlasov. Keď k tomu pridáte naťahovanie sa za predmetmi v aute či fajčiarske zapaľovanie cigarety, či odklepnutie popola, je jasné, prečo práve nepozornosti sú na prvej priečke príčin nehodovosti.

Riešenia sa logicky ponúkajú samy: nesadajte za volant rozčúlení a emotívni, nedoháňajte stratený čas jedenia či úprav svojho vzhľadu za volantom, všetko si nastavte pred jazdou a potom sa venujte len aktuálnemu stavu na ceste okolo vás. Odstránite tak väčšinu rizík, ktoré vás čakajú na dnešných cestách.

AMI MÉG ÉRDEKELHET