Nové nočné vlakové spojenia po Európe

Cestovanie vlakom po Európe sa postupne zlepšuje tak, ako sa Európa prepája. Tým, že vlak emituje až šesťnásobne menej emisií ako autá či lietadlá, začína ho pre svoju cestu voliť čoraz viac ľudí. Toto sú nové nočné trasy Európou, ktoré môžete podniknúť vlakom.

Foto: OBB / Harald Eisenberger

Nočný vlak je výhodný nový spôsob, ako cestovať ekologicky a zároveň ušetriť. Tam, kde by ste inak platili letenku a hotel, jednoducho zaplatíte len nočný lístok vlakom a kým spíte, presúvate sa Európou s minimálnou uhlíkovou stopou. Aj denné spojenia dostávajú európske metropole bližšie k sebe a tak zmeňte svoje rutinné zvyky a vyskúšajte niektoré z nových spojení Európou.

Nočným vlakom z Paríža do Viedne

Foto: Nightjet

Cesta vlakom môže byť romantická aj do romantickej destinácie. Pohodlné a moderné nové vlaky Nightjet začali tento rok jazdiť z Viedne do Paríža. Kým večer míňate rakúske vinice, počas spánku cestujete trasou starého Orient Expresu, aby ste sa na ranný croissant zobudili v Paríži. To, čo by ste dali za lacnú letenku a noc v hoteli vyrovnáte nočným lístkom na vlak a francúzsku metropolu môžete objavovať aj bez výčitiek zo svojej uhlíkovej stopy.

Z Mníchova do Janova cez La Spiezu

Foto: OBB / Harald Eisenberger

Rovnaké vlaky Nightjet jazdia aj z bavorskej metropoly cez Alpy tak, že nocou prekonávate jazdu popod štvortisícové vrcholy a ráno sa zobúdzate na ligúrskom pobreží. Trasa cez La Spiezu vám prinesie aj pocit, ktorý lietadlom nezažijete – nasávanie plnohodnotnej atmosféry a výhľadom na rozmanitú prírodu Európy. Ak by ste chceli aj do Mníchova prísť ekologicky, skúste rakúsku nízkonákladovú železničnú spoločnosť Westbahn, ktorá sem jazdí priamo z Viedne.

Štokholm – Kodaň – Hamburg – Berlín

Foto: Snälltåget

Nočné vlaky začali jazdiť vďaka spoločnosti SJ aj medzi švédskym a dánskym hlavným mestom a Hamburgom. Najnovšie sa trasa predĺžila až do Berlína. Vlaky sú poháňané obnoviteľnou energiou a vďaka nadväzujúcim spojom sa dnes viete dostať zo Štokholmu do Londýna za 24 hodín, čo bolo ešte len nedávno vlakom nemysliteľné. Vlaky pritom využívajú most ponad prieplav Öresund, čo je jedno z najimpozantnejších technologických diel Európy. A ak je vaša peňaženka náchylná na prievan, skúste spoločnosť Snälltåget, ktorá rovnaké spojenie poskytuje cez deň za nízke ceny.

Brusel – Amsterdam – Berlín (Praha)

Foto: European Sleeper

Spoločnosť European Sleeper spustila tento rok dlho očakávanú nočnú linku z hlavného mesta Európy do hlavného mesta Nemecka. Zastávku pritom má v Amsterdame. Zo Slovenska sa do Berlína ľahko dostanete viacerými dennými aj nočnými linkami viacerých spoločností tak z Bratislavy, ako aj z Košíc cez Prahu. Tú plánuje ako svoju koncovú stanicu namiesto Berlína European Sleeper už v roku 2024.

Budapešť – Graz – Ľubľana

Z maďarského hlavného mesta smerujú celoročne priame vlaky, ktoré idú cez Graz a údolie rieky Sava až do slovinskej Ľubľany. Lákadlom môžu byť vianočné trhy, alebo len víkendový city break v tomto meste, ktoré si zaslúži od cestovateľov viac pozornosti, než sa mu v súčasnosti dostáva.

Madrid – Marseille a Barcelona – Lyon

Foto: Renfe

Ak zo Slovenska nájdete výhodnú letenku do jednej z týchto destinácií, pozrite si aj web španielskej železničnej spoločnosti Renfe. Tá totiž okrem vysokorýchlostných vlakov naprieč Španielskom ponúka aj lacné lístky do Francúzska. Tento rok spustila linku z Barcelony do Lyonu, ale aj z Madridu do Marseille a v pláne je predĺženie až do Paríža. Rýchlosťou 300 km/h tak budete môcť precestovať ešte viac, než ste mohli kedykoľvek doteraz.

Ďalšie plánované vlakové spojenia

Foto: Yosaria Trains

Nové vlakové spojenia pribúdajú každým rokom. Plánované je otvorenie linky z Paríža do Benátok. V roku 2025 by sa mala Barcelona spojiť s Amsterdamom a o rok nato Londýn s Bordeaux. A hoci Slovensko so svojou zlou železničnou infraštruktúrou a spojeniami na týchto mapách chýba, aj tu sa črtá nádej. Súkromná spoločnosť Yosaria train oznámila zámer nočných vlakov z Humenného do Bratislavy a pre tento účel kúpila z Nemecka dvojposchodové vozne z druhej ruky, ktoré aktuálne necháva modernizovať pred nasadením do prevádzky.

AMI MÉG ÉRDEKELHET