Nový most a cestný prechod medzi Slovenskom a Maďarskom

Preklenuje rieku Ipeľ neďaleko od Šiah.

Foto: Ipeľské Predmostie

Nedávnym slávnostným otvorením Mosta sv. Barbory ponad rieku Ipeľ, ktorý spája obce Ipeľské Predmostie a Drégelypalánk, sa významne skracuje cesta pre obyvateľov pohraničného regiónu. Tento krok predstavuje nielen úsporu času a finančných prostriedkov pre miestnych, ale aj nový impulz pre ekonomický a sociálny rozvoj oblasti.

Nové ipeľské mosty

Foto: Martin Turčan

S celkovou sumou preinvestovanou cez 250 miliónov eur od roku 2007 prináša táto spolupráca ovocie v podobe lepšej dostupnosti a prepojenosti regiónov. Vďaka tomuto novému mostu sa očakáva ďalšie zlepšenie ekonomickej a sociálnej situácie v pohraničnom regióne, podporujúc tak vzájomné porozumenie a spoločné ambície obidvoch krajín.

Viac než len betón a oceľ

Most sv. Barbory je dôkazom, že investície do infraštruktúry sú viac ako len betón a oceľ. Predstavujú metaforu pre spájanie ľudí, kultúr a ekonomík. Tento most nie je len fyzickou stavbou prechádzajúcou cez rieku Ipeľ, ale symbolom spolupráce a dobrých susedských vzťahov medzi Slovenskom a Maďarskom. Jeho otvorenie je krokom k upevneniu týchto vzťahov a zdôrazňuje dôležitosť spolupráce v rámci celej Európskej únii.

Počet hraničných priechodov s Maďarskom takmer dvojnásobný 

Novootvorený Most sv. Barbory, ktorý aktuálne predstavuje 40. hraničný priechod medzi dvoma krajinami, znamená pre miestnych obyvateľov koniec zdĺhavých obchádzok. Počet prechodov s našimi južnými susedmi sa od roku 2010 už takmer zdvojnásobil. Miestni obyvatelia už viac nebudú musieť absolvovať 20 kilometrov navyše na najbližší hraničný priechod, čím sa výrazne zjednodušuje každodenný život ľudí na oboch stranách hranice.

Pôvodný Most svätej Barbory

Foto: Ipeľské Predmostie

Most svätej Barbory, ktorý sa vypína nad pokojnými vodami rieky Ipeľ, sa môže pochváliť bohatou históriou, hlboko zakorenenou v kronikách minulosti. Prvýkrát bol dokumentovaný v roku 1252. Rytina z roku 1617 ukazuje dlhý drevený most, ktorý sa rozprestiera cez rovinatú záplavovú oblasť, ktorá bola často ničená povodňami, bol to však dôležitý článok obchodnej cesty prebiehajúcej týmto územím, spájajúcej horné Uhorsko s Vácom a Pešťou.

Starý most, ktorý neprežil svetovú vojnu 

V prvej polovici 19. storočia tu vznikol klasicistický kamenný most. Preklenul rieku tromi vyššími, špicatými oblúkmi, ku ktorým sa na každom konci pripájali nižšie a plochejšie záplavové oblúky. Už v roku 1852 je zaznamenaný na katastrálnej mape. V októbri 1938, po Mníchovskej dohode, ho československá armáda uzavrela a zamínovala, avšak neskôr boli míny odstránené. Dňa 8. decembra 1944 nemecká obranná armáda odpálila jeden z jeho oblúkov a dva dni na to bol počas prechodu 2. ukrajinského frontu sovietskej armády úplne zničený v prestrelke.

Foto: Ondrej Luntner

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET