KVALITA ZA DOBRÚ CENU: DACIA SANDERO TCE LPG STEPWAY

Dacia postupne zvyšuje svoju ponuku bezprecedentnej hodnoty za nízku sumu. Sandero LPG nie je výnimkou, ale exemplárnym príkladom.

Foto: Martin Šulek

Síce z dvoch nadrží, ale je to tak. Sandero LPG má 50-litrovú nádrž na benzín a 40-litrovú na plyn. Pri defenzívnej jazde a použití oboch nádrží zdoláte dohromady 1200 kilometrov. Keby ste vyrazili na diaľnicu, ktorá nie je doménou tohto malého kompaktného crossoveru, stále pokoríte, hoci s odretými ušami, jednu tisícku. A to sa pri ústupe dieselových motorov a zmenšovaní palivových nádrží už tak často nevidí. Aby sme nehovorili v hádankách: v meste sme Sanderu namerali 6,9 litra, mimo mesta kombinovane 7,7 litra a na diaľnici deväťlitrov plynu na sto kilometrov.

ELEGANTNÉ LPG

Foto: Martin Šulek

Ďalším benefitom testovaného modelu je elegantná integrácia LPG. Zabudnite na prerábky, tankovací ventil v nárazníku i domontované tlačidlá a káble. Systém LPG je do nového Sandera integrovaný fabricky a ako sa patrí. Ústie na tankovanie je v priestore hrdla benzínovej nádrže, prepínač je súčasťou palubnej dosky a dojazd, stav nádrže i spotrebu môžete sledovať na palubnom počítači. Dacia tvrdí, že jej nádrže sú šesťkrát odolnejšie, ako boli v minulosti.

STARÉ DOBRÉ SANDERO

Foto: Martin Šulek

Nové Sandero nemá takmer nič spoločné so svojím predchodcom. Stojí na novej platforme a je o poznanie väčšie: o tri centimetre na dĺžku a o viac ako desať centimetrov na šírku. Väčšie rozmery sa pozitívne podpísali na jazde i priestrannejšom interiéri. V zákrutách sa Sandero nenakláňa tak ako starý model. A dvojčlenná posádka už nemusí bojovať o miesto na plecia a lakte. Fakt, že Renault si dal záležať na novom modeli, potvrdzuje hneď niekoľko prvenstiev. V interiéri sú to podsvietené USB konektory a bezkáblové zrkadlenie mobilných telefónov. Sandero tak v mnohom šliape na päty aj výbornému Cliu.

ODVRÁTENÁ STRANA MINCE

Foto: Martin Šulek

Po ódach na LPG však nemožno obísť obmedzenia, ktoré prináša. V prvom rade sa rozlúčte s náhradným kolesom či dojazdovou rezervou. Práve v jej priestore sa udomácnila nádrž na plyn. S LPG pohonom súvisí tiež manuálna šesťstupňová prevodovka (s dosť „chrumkavou“ kulisou) a litrový prepĺňaný trojvalec. Ten produkuje 90 koní výkonu pri jazde na benzín alebo sto koní pri jazde na plyn. Krútiaci moment 160 Nm nie je ohurujúci, no v režime vstrekovania plynu vzrastie o desať Nm. Celkovo je chod motora kultúrny a dobre odhlučnený, čo platí ešte viac v režime LPG ako pri benzíne.

Bezpečnosť, čo je často diskutovaná téma pri modeloch Dacie, sa zvýšila pridaním asistentov. Pravdou však zostáva, že testy Euro NCAP dvíhajú pomyselnú latku kvality rýchlejšie. Sandero získalo dve hviezdičky z piatich napriek šiestim airbagom, systému E-call, asistentovi sledovania mŕtveho uhla a aktívnemu systému núdzového brzdenia. Osobne by sme strhli body za konkrétny prvok pasívnej bezpečnosti: horší výhľad cez A-stĺpiky.

JEDNODUCHO ŠIKOVNÉ

Foto: Martin Šulek

Samostatnou kapitolou je interiér. V skratke platí, že v novom Sandere sa budete cítiť príjemne a nebudete sa zaň hanbiť. Dacia pridala oproti tradičnému kompromisu dobrého pomeru cena/výkon pár eur v prospech kvality. Použité materiály nie sú iba z rodiny plastov, ale aj textílií a farby nie sú iba z päťdesiatich odtieňov čiernej a šedej. Riešenie infotainmentu je takmer dokonalé.

Vo vyššej výbave Comfort má Sandero plnohodnotný osempalcový dotykový displej a spomínané bezdrôtové prepojenie s telefónom. V nižšej triede Essential chýba displej, ktorý však nahrádza vyklápateľný držiak na mobilný telefón. A ten dnes dokáže zastúpiť funkciu navigácie a zábavného systému v jednom. Geniálne! Také „simply clever“ riešenia sme dostávali od iného výrobcu, no Dacia je dnes hodná tohto sloganu viac.

Potvrdením tejto filozofie je kufor s objemom 328 litrov aj strecha. Štýlovo vyzerajúce strešné lyžiny s nápisom Stepway môžu po jednoduchej prestavbe slúžiť ako priečniky. Vysoko funkčné a v oboch polohách štýlovo vyzerajúce riešenie. S označením Stepway prichádza aj ochranné (a štýlové) oplastovanie a svetlosť podvozka, zvýšená na 201 milimetrov.

Aj zakrytovanie podvozka je príkladné, akurát koncovku výfuku by ste pod zadným nárazníkom hľadali márne. Z nejasných príčin ústi výfuk na podvozku zhruba v strede auta smerom dole. Nič tragické, len neobvyklé.

ZA CENU „JAZDENKY“

Foto: Martin Šulek

Dacia je stále lepšia a lepšia v hre, ktorú hrá. Ponúka nevídanú hodnotu za dané peniaze a jej nové výrobky nesú menej a menej kompromisov. Čo sa týka ceny, tá sa v porovnaní s minulou generáciou zvýšila. Zároveň však stúplo i vybavenie a vypracovanie, a to výrazne viac ako cena. Výsledok? Kto chce úsporný spôsob mobility za rozumné peniaze, nemal by sa pozerať po ojazdenom diesli, ale po novom Sandere LPG.

TOP VLASTNOSTI

Foto: Martin Šulek

  1. Pomer „cena/výkon“. Sandero je dospelé auto, ktoré prináša maximálnu hodnotu a minimum kompromisov za dobrú cenu.
  2. Fabrická integrácia LPG. Tankovanie, prepínanie, sledovanie spotreby a dojazdu cez palubný počítač – všetko na takej úrovni, na akú sme zvyknutí pri benzíne.
  3. Strešné lyžiny. Dotvárajú „šmrncovný“ vzhľad výbavy Stepway a funkčne skrývajú veľmi nápadité riešenie.

DACIA SANDERO STEPWAY

Foto: Martin Šulek

  • MOTOR: 3-valcový, benzínový, preplňovaný
  • DĹŽKA: 4099 mm
  • ŠÍRKA: 1848 mm
  • VÝŠKA: 1587 mm
  • OBJEM BATOŽINOVÉHO PRIESTORU: 328 litrov
  • SPOTREBA PODĽA VÝROBCU: 5,8 – 7,7 l/100 km
  • SPOTREBA V TESTE: 7,7 l/100 km
  • DACIA SANDERO STEPWAY: od 12 450 eur
  • CENA TESTOVANÉHO MODELU: 14 300 eur
  • ODPORÚČAME: MOL DYNAMIC SYNT RN 5W-30

AMI MÉG ÉRDEKELHET