Palivo vyrobené zo vzduchu: „Stačí“ zachytiť uhlík z atmosféry

Aj keď to znie neuveriteľne, reálne sa táto technológia testuje v Čile.

Foto: Porsche AG

V súčasnej dobe, keď sa svet zaoberá rastúcou potrebou boja proti klimatickým zmenám, sa objavila technológia, ktorá môže znamenať revolúciu v ochrane životného prostredia – priama extrakcia uhlíka (Direct Air Capture, skrátene DAC). Spoločnosť Porsche, v spolupráci s Volkswagen Group Innovation, e-palivovou firmou HIF Global a MAN Energy Solutions, vníma túto technológiu ako kľúčovú novinku na prahu masovej produkcie. Extrahovaním veľkých množstiev oxidu uhličitého (CO2) z atmosféry šetrným spôsobom, môže táto technológia zohrávať významnú úlohu v boji proti klimatickým zmenám.

Cirkulárne riešenie pre vozidlá so spaľovacími motormi

Foto: Porsche AG

Napriek prudkému nástupu elektromobility tu autá so spaľovacími motormi budú ešte celé desaťročia. Riešenie, ktoré Porsche presadzuje, je nielen o zachytávaní uhlíka z atmosféry, ale aj o jeho opätovnom využití ako paliva. Pilotný podnik sa stavia v čilskom Haru Oni a zachytený uhlík sa tak už nemusí len uskladňovať v zemi, ale uhlíkové molekuly sa využijú na výrobu nového paliva.

Základom je miesto s lacnou a hojnou zelenou energiou

Problémom obnoviteľných zdrojov energie, ako je slnko či vietor, je fakt, že vyrábajú elektrinu nárazovo a nie kdekoľvek na svete. Keďže elektrinu nevieme efektívne uskladňovať ani prenášať, rozvoj týchto technológií nejde tak rýchlo, ako by sme chceli. Jednou z hlavných výhod technológie DAC je možnosť extrakcie CO2 kdekoľvek, kde je dostupná obnoviteľná energia na prevádzku. Elektrina pre filtračný systém v pilotnom závode Haru Oni eFuels v Punta Arenas by mohla byť generovaná pomocou veterných turbín, čo znamená, že by pochádzala z obnoviteľného zdroja.

Budúcnosť uhlíkovej neutrality a spolupráca

Foto: Porsche AG

Nikolai Ardey, riaditeľ Volkswagen Group Innovation, hovorí o význame extrahovania CO2 z atmosféry ako o téme budúcnosti. V spolupráci s Porsche a ďalšími partnermi stavajú prototypový závod a chystajú sa otestovať celý koncept. César Norton, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti HIF Global, zdôrazňuje, že uhlíkovo neutrálne e-palivá môžu byť skutočným riešením pre dekarbonizáciu dopravného sektora.

Využitie zachyteného uhlíka

Extrahovaný CO2 z atmosféry môže byť využitý mnohými spôsobmi ako súčasť cirkulárnej ekonomiky. V budúcnosti by mohol byť použitý ako surovina pri výrobe plastov nezaložených na fosílnych palivách, čo by dlhodobo ukladalo CO2. Môže tiež slúžiť na výrobu syntetických palív, známych ako e-palivá.

Haru Oni – pilotný projekt

Foto: Porsche AG

V decembri 2022 spustila spoločnosť HIF Global, v ktorej má Porsche podiel, priemyselnú výrobu syntetických palív v pilotnom závode Haru Oni v Punta Arenas v Chile. Syntetické palivá umožňujú takmer uhlíkovo neutrálny chod vozidiel so spaľovacími motormi. V pilotnej fáze závodu sa plánuje výroba e-palív v objeme až 130 000 litrov ročne.

Južné Čile ponúka ideálne podmienky pre výrobu e-palív, keďže vietor tu fúka približne 270 dní v roku. Porsche už investovalo viac ako 100 miliónov USD do vývoja a produkcie e-palív, z čoho 75 miliónov USD šlo na získanie podielu v spoločnosti HIF Global LLC v apríli 2022.

DAC technológia, kombinovaná s vývojom e-palív, otvára nové možnosti v boji proti klimatickým zmenám. To, čo naše autá vypustia do ovzdušia v podobe CO2, sa zachytí v DAC technológii a následne použije opäť ako palivo. Ešte nás k tomu čaká dlhá cesta vývoja, no predstava to je nepochybne veľmi lákavá.

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET