Turany – Hubová: dočkáme sa posledného chýbajúceho kúsku kompletnej D1?

Posledné vyjadrenia Ministerstva dopravy SR znejú optimisticky.

Foto: Národná diaľničná spoločnosť

Ak sa podarí v roku 2025 odovzdať do prevádzky tak diaľničný obchvat Ružomberka, ako i Žiliny, zostane na diaľnici D1, ktorá sa začala budovať v roku 1972, už len posledný, štrnásť kilometrov dlhý, úsek na hranici Turca a Liptova.

Definitívne tunelový variant

www.youtube.com

D1 TURANY - HUBOVÁ PÔJDE V TUNELOCH

Ak sa nechcete zamotať do možností, prečo sa tento úsek ešte nezačal stavať, máme pre vás zjednodušenie: po mnohých variantoch sa do „finále“ dostali dva: údolný, ktorý vedie po povrchu, no silno zasahuje do národného parku a potom tunelový, ktorý vedie dvomi tunelmi. Proti prvému sa odvolávali ochranári, proti druhému zas starostovia miestnych obcí, ktorí sa boja poklesu úrovne spodnej vody v prípade prerazenia tunelov.

Podľa vyjadrenia Ministerstva dopravy SR sú dnes technológie výstavby tak vyspelé, že obavy starostov nemusia byť oprávnené a pokles by nemal presiahnuť 10%. Tým sa zdá, že je finálne rozhodnuté a stavať by sa mali tunelové varianty.

Druhý najdlhší tunel na Slovensku 

Logicky by sa diaľnica mala napájať tam, kde dnes končí, no na Slovensku je to trochu inak. Napojenie tunelového variantu sa začne o tri kilometre skôr, pri obci Turany, kúsok za súčasným diaľničným odpočívadlom. Po preklenutí Váhu sa D1-ka ponorí do tunelu, ktorý bude druhý najdlhší na Slovensku.

Diaľnica D1 Turany - Hubová - tunelový variant (november 2023)

www.youtube.com

Diaľnica D1 Turany - Hubová - tunelový variant (november 2023)

Tunel Korbeľka bude mať 5 800 metrov. Mal by mať dve rúry a navrhovaná maximálna rýchlosť je 100 km/h. Autom by ste mali podísť vrch Kopa v Malej Fatre a práve spodná voda tu ešte povie veľa do výstavby – diaľnica totiž povedie pod jej hladinou. Navrhnuté technológie by mali limitovať pokles hladiny asi o polovicu.

Z Korbeľky cez mosty do Havrana

Po tom, čo z budúceho tunela vyjdete, budete sa nachádzať medzi Stankovanmi a Ľubochňou. Most prekoná železničnú trať, rieku Váh, aj stávajúcu cestu, aby sa na druhej strane údolia opäť cesta ponorila do druhého tunela s názvom Havran. Tomu dal meno rovnomenný horský masív a konštrukčne aj rýchlostne bude tento 2 800 metrov dlhý tunel rovnaký, ako Korbeľka. Taktiež však vedie pod hladinou spodnej vody a tak budú stavebné technológie rovnako komplexné, ako pri druhom tuneli. Preto sa aj náklady na výstavbu v prepočtoch šplhajú do astronomických výšok.

Po opätovnom preklenutí železnice, Váhu aj dnešnej hlavnej cesty sa D1-ka ku križovatke Hubová napojí na zvyšok severnej D1-ky a my sa konečne dočkáme diaľnice, ktorá spojí Bratislavu s Košicami. Kedy to však bude sa musíme nechať prekvapiť. Zostáva dúfať, že sa toho raz dožijeme.

Foto: Národná diaľničná spoločnosť

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET