Prémiové či bežné? Aký je rozdiel v palivách do áut?

Vystúpite z auta na servisnej stanici, otvoríte nádrž na tankovanie paliva a prejdete pohľadom tankovacie pištole. V prvom rade nechcete do benzínového motora natankovať dízel (a naopak) a v druhom hľadáte to bežné, nie prémiové palivo. Prečo by vás prémiové palivo malo zaujímať a v čom je vlastne iné od toho „bežného“?

Foto: Slovnaft

Len málokto z nás tuší, čo sa odohráva za plotmi jedinej slovenskej rafinérie v Bratislave. Kúsok z toho sme však nedávno mali možnosť spoznať. Oddelenie výskumu a vývoja v Slovnafte odkrylo to, čo sa skrýva za ich viac než dvojročným úsilím o zdokonalenie palív tejto značky.

Normy a nadnormy

Foto: Slovnaft

Na to, aby ste natankovali kdekoľvek v Európe a auto vám stále „išlo“, sú tu na bežné palivá euronormy. Pre benzín má táto euronorma označenie EN228, pre naftu zas EN590. Euronorma je akýsi kompromis medzi tým, čo je najlepšie pre motor a čo je najlepšie pre životné prostredie. Na, aby výrobca palív splnil všetko, čo sa od jeho palív očakáva v oblasti prevádzky, výkonu aj životného prostredia, musí do paliva pridať výkonnostnú prísadu. Pre Slovnaft to je známa formula EVOTECH. Po dvoch rokoch výskumu, tendrovania dodávateľov a hľadania vylepšení majú teraz všetky palivá vylepšené aditíva.

Pre prémiové palivá platí, že nemajú jednotnú normu. Niekde pod „prémiovým palivom“ kúpite bežné palivo, do ktorého sú primiešané výkonnostné prísady vo väčšom množstve. Inde, ako v prípade Slovnaftu, sa vyšší podiel výkonnostnej prísady pridáva už v procese výroby. Tým plnia nielen normy stanovené pre bežné palivá, ale sami si vytvárajú akési „nadnormy“ zvyšujúc svoj vlastný štandard kvality bez toho, aby to akýmkoľvek spôsobom vynucovala legislatíva.

Tri plus prémiových benzínov od Slovnaftu

Foto: Slovnaft

Sú tri spôsoby, ako zlepšiť kvalitu benzínov nad rámec normy: vyšší prídavok prísad, ich optimalizované zloženie pre lepší výkon a úžitkovosť,alebo vyššie oktánové číslo pre lepšiu akceleráciu auta. V Slovnafte sa rozhodli ísť súbežne na všetkých troch frontoch.

Motor auta, to je predovšetkým mnoho pohybujúcich sa častí. V EVOTECH formule je v optimalizovanom zložení aj mazivostná prísada. Tá znižuje trenie týchto častí, chráni ich pred opotrebením a vďaka nižšej teplote pomáha znižovať aj spotrebu auta. Spaľovanie sa stáva čistejšie a efektívnejšie a vaše auto je ekologickejšie už len tým, aké palivo doň natankujete.

Tri dôvody na tankovanie prémiových dieslov od Slovnaftu

Naftové motory fungujú na inom princípe než benzínové, a preto aj aditíva pomáhajú iným spôsobom. Aj tu existujú tri smery, ktoré jednotliví výrobcovia vylepšujú. Slovnaft opäť niekoľko rokov vyvíjal naftu, ktorá pomôže vo všetkých troch smeroch: na dobré nízkotepelné vlastnosti, dlhodobú efektívnosť paliva aj na cetánové číslo.

Prémiová nafta s EVOTECH formulou od Slovnaftu má vyšší obsah aditív pre efektívnosť a najmä má vyššie takzvané cetánové číslo. Keď je toto číslo vyššie, palivo sa rýchlejšie vznieti a motor má lepší výkon. Okrem toho majú prémiové nafty Slovnaftu aj protipenivostnú prísadu, čo chráni kritické časti systému pred koróziou.

Nafta, ktorá nezamŕza ani v ratrakoch vysoko v Alpách

Foto: Shutterstock

Bonus v podobe tankovania palív na slovnaftkách sa pre motoristov tankujúcich naftu znásobuje v zimnom období. Vďaka práci na všetkých troch parametroch majú nafty od Slovnaftu odolnosť voči nízkym teplotám posunutú o 15 až 20 ºC. Iné dízle sú použiteľné do mínus 15 až 20 stupňov pod nulou, no s naftou od Slovnaftu bezproblémovo naštartujete, aj keď udrú mrazy okolo -30 ºC. Keď budete najbližšie lyžovať v rakúskych alpských zimných strediskách, spomeňte si na dôkaz tejto kvality: do ratrakov tu do vysokých nadmorských výšok na tvrdú prácu na svahoch odoberajú práve naftu zo Slovnaftu.

AMI MÉG ÉRDEKELHET