Lietajúcim autom z Nitry do Bratislavy

Keď Štefan Klein v roku 1989 napísal diplomovú prácu na tému lietajúce auto, bol to skôr sen o lietaní a slobode, spojenej s novembrom 1989. O 32 rokov neskôr však ten istý človek preletel na vlastnom lietajúcom aute z Nitry do Bratislavy. Čas je pre bežných cestujúcich priam rozprávkový: 35 minút.

Foto: Klein Vision

Slovensko robí vo svete moderných a inovatívnych firiem titulky najmä pri počítačovej bezpečnosti, navigáciách či online hrách. No vďaka silnému automobilovému priemyslu sme videní ako veľmoc aj v tomto ohľade. Súčasné trendy však poukazujú na to, že je nutné priniesť do tohto odvetvia viac inovácií slovenského pôvodu. A inovatívnosť sa určite nedá zaprieť slovenskému konštruktérovi Štefanovi Kleinovi. Po odchode z projektu lietajúceho auta AeroMobil pracoval na projekte Klein Vision a nedávno predstavil úplne inú konštrukciu takéhoto vozidla – AirCar. A preletel s ním z Nitry do Bratislavy.

Projekt AirCar – Prototyp 1 a 2

www.youtube.com

The flying car completes first ever inter-city flight (Official Video)

Dňa 28. júna 2021 pristál na bratislavskom letisku nezvyčajný stroj. Nezabral ani zlomok pristávacej dráhy, keďže išlo o lietajúce vozidlo, ktoré zapadne aj do bežnej cestnej premávky. Nešlo pritom o žiaden pokus, ale už o 142. pristátie vozidla AirCar, z dielne konštruktéra Štefana Kleina. Na prelet z Nitry pritom potreboval len polovicu bežného času – 35 minút. Ako uvádza výrobca, AirCar Prototyp 1 je vybavený motorom BMW s výkonom 160 koní, s pevnou vrtuľou a vystreľovacím bezpečnostným padákom. Pod dohľadom Divízie civilného letectva Dopravného úradu Slovenskej republiky absolvoval AirCar už viac ako 40 hodín testovacích letov vrátane ostrých zatáčok, 45-stupňových náklonov, testovania stability a manévrovateľnosti. AirCar Prototyp 1 lietal vo výške 2 500 metrov a dosiahol maximálnu cestovnú rýchlosť 190 km/h." Druhý prototyp by už pritom mal mať výkon 300 koní a pri rýchlosti 300 km/h doletieť až 1 000 kilometrov. Toto vozidlo by malo získať certifikáciu lietadla EASA CS-23, ako aj povolenie na cestnú prevádzku kategórie M1 na bežných cestách.

Od AeroMobilu k AirCaru

Foto: Klein Vision


Vývoj lietajúceho auta je známy skôr pod značkou AeroMobil. Štefan Klein po dlhé roky v tejto firme skutočne figuroval. No po tom, čo sa firma posunula od vývoja ku komerčnej stránke výroby, dohodol sa, že firmu opustí. Prenechal jej patenty a začal vyvíjať vlastnú, inú predstavu lietajúceho auta. A to preto, že cítil, že chce vyvíjať ďalej a presun k realite komerčnej výroby, ako aj deľba práce a funkcií, mu v AeroMobile už nevyhovovala. Kreatívnu prácu tento absolvent Strojníckej fakulty SVŠT a dizajnu na VŠVU v Bratislave jednoducho nevie opustiť. A tak vytvoril AirCar, ktorého skladacie krídla sa pri prevádzke po ceste zapustia do konštrukcie vozidla. Celé vozidlo sa skráti – a to celé do troch minút. Preto ak stretnete na cestách toto vozidlo, možno sa práve pozeráte tak trochu do budúcnosti.

Od AeroMobilu k AirCaru

Foto: Klein Vision


Vývoj lietajúceho auta je známy skôr pod značkou AeroMobil. Štefan Klein po dlhé roky v tejto firme skutočne figuroval. No po tom, čo sa firma posunula od vývoja ku komerčnej stránke výroby, dohodol sa, že firmu opustí. Prenechal jej patenty a začal vyvíjať vlastnú, inú predstavu lietajúceho auta. A to preto, že cítil, že chce vyvíjať ďalej a presun k realite komerčnej výroby, ako i deľba práce a funkcií, mu v AeroMobile už nevyhovovala. Kreatívnu prácu tento absolvent Strojníckej fakulty SVŠT a dizajnu na VŠVU v Bratislave jednoducho nevie opustiť. A tak vytvoril AirCar, ktorého skladacie krídla sa pri prevádzke po ceste zapustia do konštrukcie vozidla. Celé vozidlo sa skráti – a to celé do troch minút. Preto ak stretnete na cestách toto vozidlo, možno sa práve pozeráte tak trochu do budúcnosti.

Od AeroMobilu k AirCaru

Foto: Klein Vision


Vývoj lietajúceho auta je známy skôr pod značkou AeroMobil. Štefan Klein po dlhé roky v tejto firme skutočne figuroval. No po tom, čo sa firma posunula od vývoja ku komerčnej stránke výroby, dohodol sa, že firmu opustí. Prenechal jej patenty a začal vyvíjať vlastnú, inú predstavu lietajúceho auta. A to preto, že cítil, že chce vyvíjať ďalej a presun k realite komerčnej výroby, ako i deľba práce a funkcií, mu v AeroMobile už nevyhovovala. Kreatívnu prácu tento absolvent Strojníckej fakulty SVŠT a dizajnu na VŠVU v Bratislave jednoducho nevie opustiť. A tak vytvoril AirCar, ktorého skladacie krídla sa pri prevádzke po ceste zapustia do konštrukcie vozidla. Celé vozidlo sa skráti – a to celé do troch minút. Preto ak stretnete na cestách toto vozidlo, možno sa práve pozeráte tak trochu do budúcnosti.

Od AeroMobilu k AirCaru

Foto: Klein Vision


Vývoj lietajúceho auta je známy skôr pod značkou AeroMobil. Štefan Klein po dlhé roky v tejto firme skutočne figuroval. No po tom, čo sa firma posunula od vývoja ku komerčnej stránke výroby, dohodol sa, že firmu opustí. Prenechal jej patenty a začal vyvíjať vlastnú, inú predstavu lietajúceho auta. A to preto, že cítil, že chce vyvíjať ďalej a presun k realite komerčnej výroby, ako i deľba práce a funkcií, mu v AeroMobile už nevyhovovala. Kreatívnu prácu tento absolvent Strojníckej fakulty SVŠT a dizajnu na VŠVU v Bratislave jednoducho nevie opustiť. A tak vytvoril AirCar, ktorého skladacie krídla sa pri prevádzke po ceste zapustia do konštrukcie vozidla. Celé vozidlo sa skráti – a to celé do troch minút. Preto ak stretnete na cestách toto vozidlo, možno sa práve pozeráte tak trochu do budúcnosti.

Od AeroMobilu k AirCaru

Foto: Klein Vision


Vývoj lietajúceho auta je známy skôr pod značkou AeroMobil. Štefan Klein po dlhé roky v tejto firme skutočne figuroval. No po tom, čo sa firma posunula od vývoja ku komerčnej stránke výroby, dohodol sa, že firmu opustí. Prenechal jej patenty a začal vyvíjať vlastnú, inú predstavu lietajúceho auta. A to preto, že cítil, že chce vyvíjať ďalej a presun k realite komerčnej výroby, ako i deľba práce a funkcií, mu v AeroMobile už nevyhovovala. Kreatívnu prácu tento absolvent Strojníckej fakulty SVŠT a dizajnu na VŠVU v Bratislave jednoducho nevie opustiť. A tak vytvoril AirCar, ktorého skladacie krídla sa pri prevádzke po ceste zapustia do konštrukcie vozidla. Celé vozidlo sa skráti – a to celé do troch minút. Preto ak stretnete na cestách toto vozidlo, možno sa práve pozeráte tak trochu do budúcnosti.

Od AeroMobilu k AirCaru

Foto: Klein Vision


Vývoj lietajúceho auta je známy skôr pod značkou AeroMobil. Štefan Klein po dlhé roky v tejto firme skutočne figuroval. No po tom, čo sa firma posunula od vývoja ku komerčnej stránke výroby, dohodol sa, že firmu opustí. Prenechal jej patenty a začal vyvíjať vlastnú, inú predstavu lietajúceho auta. A to preto, že cítil, že chce vyvíjať ďalej a presun k realite komerčnej výroby, ako i deľba práce a funkcií, mu v AeroMobile už nevyhovovala. Kreatívnu prácu tento absolvent Strojníckej fakulty SVŠT a dizajnu na VŠVU v Bratislave jednoducho nevie opustiť. A tak vytvoril AirCar, ktorého skladacie krídla sa pri prevádzke po ceste zapustia do konštrukcie vozidla. Celé vozidlo sa skráti – a to celé do troch minút. Preto ak stretnete na cestách toto vozidlo, možno sa práve pozeráte tak trochu do budúcnosti.

Foto: Klein Vision

AMI MÉG ÉRDEKELHET