Predaje nových elektromobilov: Slovensko je na chvoste Európy

Hoci sa o elektromobilite veľa hovorí, faktom je, že u nás sa k činom moc nemáme. Od januára do augusta dosiahol podiel elektromobilov na celkovom predaji vozidiel len 2,4% podiel.

Foto: Shutterstock

Európske združenie výrobcov vozidiel, ACEA, pravidelne zverejňuje výsledky predajov automobilov v Európe. Za prvých osem mesiacov to bolo 61 tisíc áut. Kým inde predaje elektromobilov narastajú, najmenej sa ich zo 16 krajín predalo na Slovensku.

Najviac v Nórsku, najmenej na Slovensku

Foto: unsplash

V západných krajinách Európskej únie je už každé tretie auto elektrické a celoeurópsky mali predaje elektromobilov v auguste 2023 po prvý krát už vyše 20% podiel. Jednoznačným lídrom je Nórsko, kde si čisto elektrické autá držia podiel nad 80%, nasledujú plug-in hybridné a hybridné autá, kým tie so spaľovacím motorom už dosahujú len minimálny percentuálny podiel. Na opačnej strane rebríčka je žiaľ Slovensko. Najviac sa tu predá áut s benzínovým motorom. Nasledujú hybridné autá, v ktorých predbiehame aj iné krajiny. Tretie sú naftové vozidlá, kým plug-in hybridy ako i elektrické autá dosahujú len okolo 2% všetkých predajov.

Vysoká cena elektromobilov môže klesnúť

Foto: unsplash

Pri kúpe vozidiel u Slovákov rozhodujú najmä dva faktory: cena a dostupnosť nabíjania. Oboje nehrá ľuďom do kariet. Cena elektromobilu je stále o 15-50% vyššia ako u áut so spaľovacím motorom. Kým iné krajiny dotovali nákupy elektromobilov (ako napríklad odpustením DPH pri ich nákupe), na Slovensku táto schéma zamrzla, hoci je v pláne ju opäť obnoviť. Tento trend by mohli zmeniť aj lacnejšie elektromobily z Číny, ktorá na túto vlnu naskočila razantnejšie než tradičné automobilky a lacné autá k nám začne čoskoro dovážať. To podnieti tradičných výrobcov z Japonska, Južnej Kórei a Európy zlacnieť tiež.

Trápi nás málo nabíjačiek

Foto: unsplash

V Nórsku nájdete cez 22 000 verejných nabíjacích staníc. Na Slovensku okolo 1 700. Pritom v oboch prípadoch ide o päťmiliónové národy. Už len v susednom Rakúsku je na 1000 obyvateľov 2,4 nabíjačky, kým v krajinách V4 je toto číslo 0,5 až 1. Je tu pochopiteľne možnosť nabíjať doma, no pri veľkom percente ľudí žijúcich v panelákoch a apartmánových domoch je nutnosť všeobecného rozšírenia nabíjacích staníc kľúčová k tomu, aby sa ľudia odhodlali prejsť na ekologickejšiu elektromobilitu. Medzi verejné nabíjacie stanice patrí aj sieť 16 staníc MOL Plugee, ktorých mapu nájdete na tomto odkaze.

AMI MÉG ÉRDEKELHET