Suzuki Jimny: Rozkošný v meste, seriózny v teréne.

Z Jimnyho sa stal miláčik. Pri pohľade naň okoloidúci robia „ňuňuňu" ako na rozkošné batoľa v pestrofarebnom košíku. Nie je to však plyšová hračka, ktorá má skončiť v rukách mestského hipstera.

Foto: Matrin Šulek


Mestské auto roka?!

Foto: Matrin Šulek

Množstvo ocenení pre poslednú generáciu populárneho modelu Jimny potvrdzuje jeho rolu favorita v boji o náklonnosť laickej verejnosti aj odbornej poroty. Kategórie, v ktorých víťazí, však potvrdzujú pomýlené chápanie jeho podstaty. Najviac cien získava tento offroad za dizajn, dokonca ho vyhlásili za najlepšie mestské vozidlo (World Car Awards 2019). Jeho dizajn je vskutku vydarený a najmä jemu vďačí za toľkú pozornosť. Suzuki opäť vyšla receptúra, ktorá stavia na omladenej klasike a vhodnom výbere farieb i tvarov. Ale mestské auto? Áno, jeho rozmery mu umožňujú jednoduchú manévrovateľnosť v meste a skvelý výhľad z kabíny zas pomáha kľučkovaniu v zápchach a úzkych uličkách. Jimny však rozhodne do mesta nepatrí. Všetko, čo zdedil a bolo ešte vylepšené, ho predurčuje na jazdu v málo dostupnom teréne.

Horolezec

Foto: Matrin Šulek

Rebrinový rám, tuhé zavesenie náprav, redukčná prevodovka. To sú karty, s ktorými Jimny hrá. Táto hra sa však neodohráva v meste, ale v teréne. Jimny bol vďaka nízkej hmotnosti, krátkemu rázvoru a celkovo ultrakompaktným rozmerom vždy jedným z najlepších hráčov. Štvrtá generácia navyše dostala výdatnú podporu elektroniky. Výsledok? Tam, kde by starý Jimny bez možnosti zatvárania diferenciálov naprázdno hrabal kolesami, si nový Jimny pomôže pribrzďovaním odľahčených kolies a dostane sa takmer z každej šlamastiky. Ak sa vám aj podarí položiť ho na brucho, stačia dva páry rúk a ľahučký Jimny je opäť na kolesách. Zhrnieme to jednoducho: v motokrosovom areáli sme s Jimnym poľahky zdolali prekážky, ktoré doteraz zvládol iba Jeep Wrangler Rubicon s odpojiteľným stabilizátorom.

Každodenné auto?

Foto: Matrin Šulek

Aký je však Jimny po praktickej stránke? Na jednej strane je to archaické auto s atmosférickým motorom, pískajúcou päťstupňovou prevodovkou a takmer nulovým kufrom. Na diaľnici s ním viete držať aj stoštyridsiatku, ale motor vtedy točí cez štyritisíc otáčok. V meste sa s krátkou prevodovkou uradíte k smrti. Konkrétne, po šesťdesiatku zaradíte všetky prevodové stupne. Spotrebou sa budete hýbať medzi šesť a pol litrom na okreskách a ôsmimi litrami na diaľnici aj v teréne. Zatiaľ nič, čo by z Jimnyho robilo mestské auto roka.

Na druhej strane však dostal displej, infotainment a asistentov. Výborne funguje s Apple Carplay a navigáciou. Číta dopravné značky, vníma okolie a chodcov, v nebezpečenstve núdzovo brzdí. To všetko z neho robí auto súčasnosti a civilizuje jeho rolu zálesáka. Takže áno, s prižmúrením oka je to aj auto na každý deň a do každej situácie.

Jimny existuje od roku 1970, no široká verejnosť ho spočiatku veľmi nevnímala. Jeho štvrtá generácia vyvolala vlnu sympatií. Aj u tých, čo si celý život mysleli, že sa volá Jimmy. Sta sa z neho miláčik. Nezasvätení obdivujú jeho rozkošné tvary. Jimny však nie je vyslovene pre mestského šoféra. Je to seriózne terénne vozidlo, ničím nezaostávajúce za svojimi predkami. Akurát je veľmi milo zabalené.

Suzuki Jimny

Foto: Matrin Šulek

  • Motor: nepreplňovaný, 4-valcový, benzínový
  • Objem: 1 462 cm3
  • Max. výkon: 75 kW (101 koní) pri 6 000 ot./min.
  • Max. krútiaci moment: 130 Nm pri 4 000 ot./min.
  • Rozmery: 3 645 / 1 645 / 1705 mm
  • Rázvor náprav: 2 250 mm
  • Objem batožinového priestoru: 85 litrov
  • Prevodovka: Manuálna, 5-stupňová
  • Maximálna rýchlosť: 145 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: výrobca neudáva
  • Spotreba paliva podľa výrobcu: 7,9 l / 100 km
  • Spotreba v meste: 7,8 l / 100 km
  • Suzuki Jimny od: 16 490 EUR
  • Cena testovanej verzie: 18 590 EUR
AMI MÉG ÉRDEKELHET