Náves ako powerbanka

Švédsky výrobca kamiónov Scania otestoval v bežnej prevádzke prvý plug-in hybridný kamión, ktorý sa sám dobíja vďaka solárnym panelom umiestneným na návese za ťahačom.

Foto: Scania

Výskumné tímy Scanie sa zamerali na fakt, že korba návesu za kamiónom je veľká nevyužitá plocha a hoci si od začiatku uvedomovali, že pôjde skôr o zbieranie skúseností než masové nasadenie do prevádzky, výsledky ich príjemne prekvapili a toto riešenie zapojili do celkovej skladačky dekarbonizácie cestnej nákladnej dopravy. Dvojročné výskumné úsilie Scanie spolu s univerzitou v Uppsale, spoločnosťami Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, testujúcim prepravcom Ernsts Express, a energetickou spoločnosťou Dalakraft zavŕšili začiatkom septembra 2023, kedy ťahač so solárnym návesom otestovali v reálnej cestnej premávke.

O 5 000 kilometrov naviac

Foto: Scania

Výskumný tím s 12 ľuďmi vyvinul úplne nové a ľahšie solárne panely, ktorými pokryli prakticky celý, 18 metrový náves. So spoločnosťou Midsummer sa zameriavajú na to, aby z existujúcej plochy dokázali vyťažiť viac energie. No už dnes sa pri používaní návesu dokázalo, že sa dojazd kamiónu ročne zvýši o 5 000 kilometrov. Začiatky však neboli ľahké. Prvotná myšlienka takéhoto projektu sa objavila už v roku 2019, no vtedajšia úroveň solárnych panelov a batérií nesľubovala veľké výsledky. Stačilo niekoľko rokov a vývoj sa pohol tak výrazne dopredu, že dnes už je takáto prevádzka zaujímavá. No vývojový tím stále nemá núdzu o výzvy. Medzi ne patrí aj fakt, že solárne panely neboli vyvinuté na pohybujúce sa predmety, ale nehybné domy a tak aj v tomto smere museli v Scanii zapracovať na unikátnych nápadoch.

560-koňový plug-in hybrid so 100 m2 solárnych panelov

www.youtube.com

The solar-powered Scania truck

„Predstavte si plug-in hybrid ťahač s 560 konskými silami, batériou na 100 kWh energie, k tomu powerbanku v podobe návesu s ďalšími 200 kWh a celú pokrytú tenkými flexibilnými solárnymi panelmi“, vysvetľuje unikátne vozidlo Eric Falkgrim, projektový manažér vo výskumnom centre Scanie. Solárne panely majú schopnosť dodať do batérií 8 000 kWh ročne a to všetko v podmienkach Švédska. Prečo práve tu? „Dosiahnuť výsledky v slnečnej južnej Európe, severnej Afrike či v Austrálii by bolo vcelku očividné. No my sme chceli dokázať, že to zvládneme aj doma vo Švédsku, kde máme slnka poskromne. Ak to bude fungovať tu, ľahko všetkých presvedčíme, že to bude fungovať všade“, dodáva Falkgrim.

Technológiu Scania zatiaľ neplánuje zavádzať do bežnej praxe. Vozidlo odovzdala prepravnej spoločnosti Ernst Express a spolu s ňou teraz zbiera poznatky z celoročnej bežnej prevádzky a praxe. Tieto údaje však plánuje pripojiť k iným projektom, ktorými smeruje k bezemisnej prevádzke svojich ťahačov v čo najbližšej budúcnosti.

AMI MÉG ÉRDEKELHET