Ochrana dedičstva vo svete automobilov

Trh áut v kategórii veteránov neustále rastie, čo neušlo pozornosti tradičných značiek. Potenciál akejsi ochrany dedičstva je naozaj veľký, preto sa výrobcovia snažia nielenže zastaviť čas, ale hneď sa aj vrátiť do minulosti.

Copyright Daimler. All Rights Reserved.


Komplexné služby pre veteránov Mercedes

www.youtube.com

Mercedes-Benz Museum – Reopening

Mercedes-Benz označuje ako klasický každý model auta, ktorého výroba bola ukončená pred viac ako 20 rokmi. Napriek tomu sú originálne súčiastky dostupné aj v prípade týchto áut, za čo v rámci koncernu zodpovedá Mercedes-Benz Classic-Center (MBCC). Založený bol v máji roku 1993 a nachádza sa vo Felbachu, iba 6 kilometrov od štutgartskej centrály. MBCC poskytuje komplexné služby pre veteránov značiek Benz, Daimler, Mercedes a Mercedes-Benz.

Spomenuté platí na všetky modely vyrábané už od roku 1886 bez výnimky – aj na tie, ktoré voľakedy vyrobili na osobitnú objednávku či na pretekárske účely. MBCC vykonáva komplexné reštaurácie áut, ale tiež zvládnu čiastkové opravy alebo aj prerábku pohonného systému, prevodoviek, nápravy, riadenia a podobne. Na centrálnom sklade je neustále k dispozícii 50-tisíc súčiastok, medzi ktorými sa dá vyhľadávať online v hociktorom salóne Mercedesu-Benz. Okrem toho dokážu zabezpečiť reprodukciu všetkých súčiastok – čo do kvality aj do dizajnu, na základe pôvodných nákresov a schém, ktoré sa nachádzajú v archíve značky. Tieto služby prinášajú koncernu značné príjmy, ale oveľa dôležitejšia je pridaná hodnota: jeden kvalitne obnovený veterán výrazne zvyšuje prestíž značky. Na príklade Mercedesu-Benz sa viacerí ďalší tradiční výrobcovia (napríklad Porsche a BMW) vrhli na vytvorenie klasikárskeho oddelenia vo svojich továrňach, ktoré ponúkajú renovačné služby, zaobstaranie súčiastok a starajú sa o vozidlá vo svojich továrenských múzeách.

Úplne nový veterán

www.youtube.com

Jaguar Classic | E-type Series 1 Reborn

Veľká Británia si vždy zakladala na dodržiavaní tradícií. Preto neprekvapuje, že aj v prípade áut sa snažia vydolovať z úspechu veteránov čo najviac. Klasikárske oddelenie Jaguaru sa zameralo na klientelu schopnú financovať svoje extravagantné chúťky: pred šiestimi rokmi začali s výrobou úplne nových veteránov. Britská značka v roku 1963 plánovala vyrobiť 18 kusov pretekárskeho auta E-Type Lightweight s hliníkovou karosériou. Napokon ich vyšlo z továrne len 12. Svoju podlžnosť zmazali pred šiestimi rokmi, a staronové modely – so súčiastkami úplne totožnými s tými pôvodnými – vedeli dokonca predať za 2 milióny libier/kus. Jednotlivé autá dostali aj pôvodné identifikačné čísla, ktoré dosiaľ neboli použité. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) aj oficiálne uznala tieto vozidlá za veterány. Tento úspech podnietil výrobcu aj k ďalším podobným aktivitám. Odborníci Jaguaru Classic v rokoch 2017-2018 manuálne zrekonštruovali deväť športových áut XKSS, ktoré sa zničili v požiari v roku 1957. Tiež sa vrátili aj k modelu D-Type. V päťdesiatych rokoch minulého storočia mali naplánovanú výrobu sto kusov pretekárskeho auta, ktorý sa v tom čase stal trojnásobným víťazom slávnych pretekov v Le Mans (1955-57). Nakoniec vyrobili 75 kusov – zostávajúcich 25 zas „dorobili" teraz. To, že sa ich špecifikácia úplne zhoduje s pôvodnou, je samozrejmosťou.

Klasik z budúcnosti

www.youtube.com

The first DB4 GT Continuation - Available to purchase from Aston Martin Works

Za konkurentmi nechcel zaostať ani Aston Martin: v roku 2017 vyrobili 25 kusov legendárneho modelu DB4 GT v cene 1,1 milióna libier za kus. Vlani sa zas rozhodli pre zvlášť výnimočný model DB4 GT Zagato. Každému z 19 kusov venovali 4500 pracovných hodín. Za cenu 6 miliónov libier fajnšmekri dostanú aj úplne nový Aston Martin DBS Zagato. Oddelenie veteránov Aston Martin Works, sídliace v staršej továrni značky v Newport Pagnell, vidí možnosti aj v prerábaní veteránov na elektromobily. Prvým krokom v tejto oblasti bol koncept EV z roku 2018, čo bolo vlastne označenie pre elektrickú verziu modelu DB6 Volante Cabrio z roku 1970. Odvtedy si klienti môžu dať prerobiť svojho veterána na elektromobil s tým, že väčšinou im zostáva aj možnosť kedykoľvek sa vrátiť k pôvodnému stavu a získať späť označenie veterána.

AMI MÉG ÉRDEKELHET