Univerzálnosť za ľudovú cenu: Dacia Duster 1.0 TCe LPG Prestige

Elektrina síce pomaly predbieha tradičné alternatívne palivo, LPG je však stále dostupnejšou voľbou, ako byť na ceste ekonomickejší a ekologickejší.

Foto: Martin Šulek


Foto: Martin Šulek

NOTORICKY ZNÁMY

Málo nových modelov má za sebou takú raketovú kariéru ako Dacia Duster. Druhá generácia vychytala väčšinu chýb tej prvej a niekoľkokrát aktualizovala ponuku motorov. Opustila tiež atmosférickú 1,6-tku – pôvodný základ pre benzínový aj LPG pohon – a objem nahradila turbom. Tri valce motora TCe s objemom dvoch veľkých pív pomohli Dusteru k lepšej dynamike vyšším a dostupnejším krútiacim momentom. Lepšia je tiež spotreba, ktorá bola slabou stránkou nepreplňovanej verzie. Na rozdiel od predsudkov tradičného motoristu turbo nestojí v ceste použitia paliva LPG. Litrový trojvalec je naopak vhodný na „plynofikáciu", pretože je konštrukčne jednoduchý. Tento model Dacia Duster patrí medzi najobľúbenejšie SUV Slovákov.

Foto: Martin Šulek

NIET SA ZA ČO HANBIŤ

Skôr ako sa rozpíšeme o motore a spotrebe, podajme si už notoricky známy Duster od podlahy. Stojí na rovnakej platforme ako Logan alebo Sandero, ale má širší postoj a robustné, svalnaté proporcie. Aj odporcovia musia uznať, že sa po dizajnovej stránke vydaril. Oceľové disky, ktoré kazili dojem prvej generácie, sú súčasťou iba najnižšej výbavy Access. Za príplatok 490 eur si môžete vybrať z metalických lakov. S výnimkou najnižšej výbavy máte v cene aj strešné lyžiny. Za Duster sa dnes nemusíte hanbiť, práve naopak: môžete si ho prispôsobiť tak, aby ste naň boli hrdý. Ak ste sa práve pousmiali v presvedčení, že Dacia je lacná značka určená pre východnú Európu, odkiaľ aj pochádza, stačí sa pozrieť do Francúzska či Nemecka – na Duster tam boli po uvedení ochotní čakať šesť mesiacov.

Foto: Martin Šulek

ELEGANTNE JEDNODUCHÝ

O interiéri platí, že je síce jednoduchý, ale elegantný. Z veľkej časti je plastový, čo vo finále až tak nevadí, keďže sa v ňom budete cítiť dobre. Sedadlám chýba bočné vedenie a majú relatívne krátky sedák. Ponúkajú však dostatočné pohodlie aj na dlhšiu vzdialenosť. Infotainment preberá štafetu dobrej funkčnosti napriek až infantilne jednoduchému zobrazeniu. Naopak, ovládanie jednozónovej klimatizácie je kompletne prebraté od Renaultu a pridáva interiéru na pocite kvality a dobrého vypracovania. Celkový pocit jednoduchej elegancie podčiarkujú výduchy klimatizácie. Horšie je vyriešené iba umiestnenie prepínača tempomatu a obmedzovača rýchlosti pod ručnou brzdou.

Interiér je priestranný. Na zadných sedadlách sa bez problémov odvezie aj človek dlhý ako týždeň pred výplatou – v našom prípade má taký týždeň 190 centimetrov. Batožinový priestor schová 445 litrov nákladu. Nie je to svetoborná hodnota, no má využiteľný tvar a je dobre prístupný.

Foto: Martin Šulek

RADOSŤ Z JAZDY

Azda najpríjemnejším prekvapením na všeobecne milom Dusteri je samotná jazda. Najväčší podiel na pozitívnom zážitku majú riadenie a podvozok. V čase tvrdo naladených podvozkov a pneumatík s nízkym profilom je mäkká jazda po nedokonalých cestách v podaní Dusteru balzamom. Pri brzdení sa predok ponorí a pri akcelerácii zdvihne. Pripomína tým poddajné pruženie offroadov a pick-upov. Duster plavne preskočí aj väčšiu nerovnosť. Najlepšie však je, že za túto príjemnú mäkkosť neplatíte daň v podobe prílišného náklonu v zákrutách či nekonečného dokmitu pruženia po prekonaní prekážky. Riadenie je opäť ľahšie, ale nie mŕtve. A prekvapujúco presné. Inými slovami: čo sa týka podvozka a riadenia, s Dusterom sa dá jazdiť aj pre radosť.

Foto: Martin Šulek

JEDEN STUPEŇ ROBÍ ROZDIEL

Oblasť, v ktorej Duster ponúka viac tvárí, sú motorizácie a prevodovky. Najsilnejšia, stopäťdesiatkoňová benzínová motorizácia robí z Dusteru raketu. Má príjemný chod a na svoj výkon dobrú spotrebu zhruba 6,5 litra benzínu na 100 kilometrov. S poldruhalitrovým dieslom nič nepokazíte, ak budete Duster používať spôsobom, ktorý vyhovuje danému motoru. Odmení sa vám dobrou spotrebou a vyšším krútiacim momentom. Z prevodoviek momentálne kúpite iba manuál. Šesť stupňov odporúčame vtedy, ak plánujete jazdiť aj v teréne. Jednotka totiž sčasti nahrádza redukovanú rýchlosť a dovoľuje plynulé rozjazdy a pomalé prejazdy bez nutnosti ísť „cez spojku". Pri jazdení po ceste to však znamená častejšie preraďovanie. Ak to trochu preženieme, platí, že mimo terénu si môžete odmyslieť jednotku a radiť iba ostatné prevodové stupne. Namiesto jednotky dvojku, namiesto dvojky trojku a tak ďalej. Päťstupňový manuál, ktorý je jedinou kombináciou k testovanému motoru 1.0 TCe, sa naopak správa ako bežný päťstupeň – jeho prevody sú dlhšie a vhodné na cestu bez výhody v teréne.

Foto: Martin Šulek

MOTOR VHODNÝ NA PLYNOFIKÁCIU

Najslabšia výkonová verzia motora Renault 1.0 TCe je odpoveďou na sprísňujúce sa emisné limity. Nemá však systém priameho vstrekovania, a preto nepotrebuje ani filter pevných častíc. Variabilné časovanie ventilov je iba na strane nasávania a zvody výfukových plynov sú sčasti integrované do hlavy valcov. Výsledkom sú rýchle zahrievanie motora a nižšia citlivosť na karbonizáciu. Odpadajú tiež problémy s upchávaním a regeneráciou filtra pevných častíc.

Taký motor lepšie znáša časté štarty a jazdy na krátke vzdialenosti. Bonusom je použitie rozvodovej reťaze, a teda znížené náklady na pravidelnú výmenu rozvodových remeňov. Zatiaľ samé pozitíva. V rámci jednoduchosti má náš trojvalec vzduchový, a nie kvapalinový medzichladič. Objemné potrubie nasávania však tvorí prekážku okamžitej odozve na zošliapnutie plynového pedála. Hoci z kabíny odošlete žiadosť na akceleráciu, systém potrebuje niekoľko sekúnd na jej spracovanie. Zvýši dávku paliva a čaká na vyšší prísun vzduchu. Turbo však najprv musí natlačiť potrubie, až potom sa vyšší plniaci tlak prejaví efektívnejším spaľovaním a nárastom výkonu. Okrem oneskorenej reakcie sa táto črta motora 1.0 TCe prejavuje aj nepravidelnejším chodom. Osobitne sme to pocítili na diaľnici so zapnutým tempomatom. Motor sa v snahe o udržanie rýchlosti rôzne „nadychoval" a Duster sa hýbal, akoby nás niekto ťahal a namiesto pevného lana použil pružnú gumu. Nič strašné, ale na dnešné časy nezvyk.

Foto: Martin Šulek

SPOTREBA

Všetky vyššie uvedené negatíva by mala vyvážiť nízka cena za prejdený kilometer. Diaľničná spotreba z Bratislavy do Banskej Bystrice nám vyšla 11 litrov na 100 kilometrov. Náš stokilometrový okruh, ktorý kombinuje mesto, diaľnicu, „okresky" aj horský priechod Šturec, obslúžil Duster s použitím 7,9 litra plynu. Najlepšia spotreba sa paradoxne ukázala v meste, kde sme spotrebovali 6,5 litra na 100 kilometrov. Uvedené údaje sú síce vyššie, ako sme zvyknutí, treba však zohľadniť cenu LPG: 0,58 eur na liter. V prepočte podľa ceny by bola spotreba nasledovná: 5,4 litra – diaľnica, 3,9 litra – kombinovaný okruh a 3,2 litra – mesto. V najlepšom prípade tak s Dusterom LPG prejdete kilometer za menej ako štyri centy!

Ak si kúpite Duster s LPG namontovaným priamo výrobcom, odpadá povinnosť meniť plynovú nádrž po desiatich rokoch, ako je to v prípade dodatočnej prerábky. Rozdiel oproti benzínovej verzii s rovnakým motorom je pritom iba 400 eur.

Foto: Martin Šulek

„POVINNÁ” VÝBAVA

  • Komfortný podvozok: Výborná kombinácia mäkkého dopružovania na nerovnostiach a stability v zákrutách.
  • Prevádzkové náklady: Pri tankovaní LPG a najnižšej spotrebe, akú sme Dusteru namerali, za kilometer jazdy zaplatíte iba 4 centy.
  • Univerzálnosť: Štedrý vnútorný priestor, zvýšená svetlá výška. K titulu najuniverzálnejšie ľudové auto mu chýba iba pohon všetkých kolies.
  • DACIA DUSTER 1.0 TCE LPG PRESTIGE
  • Motor: 3-valcový, benzínový, nepreplňovaný
  • Objem: 999 cm3
  • Maximálny krútiaci moment: 170 Nm pri 2000 ot./min.
  • Prevodovka: manuálna, 5-stupňová
  • Spotreba podľa výrobcu: 3,9 l/100 km
  • Spotreba v teste: 6,9 l/100 km
  • Cena testovanej verzie: 16 349 eur
AMI MÉG ÉRDEKELHET