So silou leva

Dodávka od nemeckej značky MAN má všetko, čo potrebujete – komfortný interiér, silný motor a nekonečnú výdrž.

Foto: Martin Šulek


Podobnosť čisto náhodná

Foto: Martin Šulek

Hneď po premietnutí prvej fotky vidíme zdvihnuté ruky, preto to neodďaľujme... Áno, je to VW Crafter. A nie tak trochu, ale úplne. To však vôbec nie je zlé, nakoľko Crafter získal titul dodávka roka vo viacerých krajinách Európy. Nemecká Maschinenfabrik Augsburg–Nürnberg využila svoje väzby na Volkswagen, presnejšie väčšinového vlastníka automobilky a požičala si dodávku, aby tak zapustila korene aj do nižšej váhovej kategórie. Flotila od značky MAN je vďaka tomu komplexnejšia.

Vyženená ergonómia

Foto: Martin Šulek

Interiér aj exteriér sú identické s Crafterom, menej tradičné logá MAN-u však robia dodávke dobrú službu. Na ceste ju odlišujú od konkurencie, pričom príbuznosť s ťahačmi pridáva autu na vážnosti. Interiér je komfortný. Fakt, že nesedíte v osobnom aute, pripomínajú iba početné odkladacie priestory, slnečná clona s veľkosťou lopára, robustné kľučky a držadlá. Vpredu sa komfortne odvezú traja dospelí. Stredné sedadlo sa dá v prípade potreby sklopiť, čím vznikne stolík s držiakmi na fľaše. Komfort vodiča dokonca ďaleko presahuje osobný automobil. Odpružené sedadlo je pre vodiča vesmír, čo potvrdzujú aj nemecký Spolkový zväz prevencie proti bolesti chrbta a Fórum pre zdravý chrbát.

Všetky tvary a veľkosti

Foto: Martin Šulek

TGE vo verzii dodávky ponúka tri rôzne dĺžky: vozidlá dlhé od šesť do takmer 7,5 metra. K dispozícii sú aj tri výšky strechy v rozpätí od 2,4 do 2,8 metra. Pri verziách s pohonom zadnej nápravy sa vie užitočné zaťaženie prešplhať aj cez tri tony. Nami testovaná verzia mala oddelenú kabínu pre šesť ľudí a pohon všetkých štyroch kolies, čo jej ubralo z kapacity užitočného zaťaženia. Technická dokumentácia tvrdila, že naložiť môžeme 968 kilogramov.

Plná poľná

Foto: Martin Šulek

VW Crafter sme pred časom testovali vo verzii s predným pohonom. Výsledok? Veľmi príjemné auto na šoférovanie. Vozili sme však iba vzduch, čo sa v reálnom živote dodávok stáva zriedka. TGE sme teda zaťažili 900 kilogramami cementu. Mohli sme tak sledovať rozdiely v spotrebe, dynamike i práci podvozka. Prázdny MAN bol schopný jazdiť pri spotrebe deväť litrov na 100 kilometrov medzi mestami a jedenásť litrov na diaľnici. Motor o sebe dával vedieť aj bez záťaže. Mal drsný, rozumej mužný prejav a v kabíne ho bolo cítiť aj počuť.

Dvojlitrový diesel preplňovaný dvomi turbami úplne stačil aj plne naloženému TGE. Náklad dal o sebe vedieť spotrebou vyššou o zhruba dva litre a častejším preraďovaním osemstupňovej prevodovky. Jedine podvozok si zo záťaže nič nerobil. Listové perá sa pri nakladaní znateľne ponorili, ale na jazdu mal náklad dokonca pozitívny účinok. Zadná časť sa prilepila k ceste a neskákala na nerovnostiach. Najväčším prekvapením však bolo správanie zaťaženého podvozka v zákrutách. S pridanou váhou sa znížilo ťažisko a prílišné nakláňanie ani vynášanie sa nekonalo. Až na zasneženej, ujazdenej ceste mal predok tendenciu horšie zatáčať. Ale to už bolo na miestach, kde ostatní bez reťazí stáli.

Nákladný pavúk

Foto: Martin Šulek

Pohon všetkých štyroch kolies je vždy príjemnou výzvou na testovanie. Najmä keď je použitý v netypickej polohe – dodávke. V dodávke naloženej takmer tonou cementu. Našťastie zima a sneh závisia aj od nadmorskej výšky a na ceste k vleku Brestová pri Sielnici je ho aj počas slabej sezóny dosť. Technologicky je pohon riešený haldex spojkou a preferuje prednú nápravu. Zadná sa kontinuálne pripája podľa potreby. Na ujazdenom, ale aj v hlbokom snehu zastavila naloženú dodávku iba fyzika a hranice trakcie pneumatík. Počas testovania sme brázdili miestami zľadovatenú cestu, vozili ľudí, skúšali sa brodiť hlbokým snehom... Ani raz sme nezapadli. Nečudo, že naše úspešné biatlonistky, sestry Fialkové používali práve MAN TGE.

Technické parametre

Foto: Martin Šulek

  • MAN TGE 3.180 4×4
  • MOTOR 4-valcový, naftový, preplňovaný
  • OBJEM 1968 cm3
  • MAXIMÁLNY VÝKON 130 kW (177 k)
  • pri 3600 ot./min.
  • MAXIMÁLNY KRÚTIACI MOMENT
  • 410 Nm pri 1500 až 2000 ot./min.
  • DĹŽKA 5986 mm
  • ŠÍRKA 2427 mm
  • VÝŠKA 2355 mm
  • RÁZVOR NÁPRAV 3640 mm
  • OBJEM BATOŽINOVÉHO PRIESTORU 6500 litrov
  • PREVODOVKA automatická, 8-stupňová
  • MAXIMÁLNA RÝCHLOSŤ 165 km/h
  • ZRÝCHLENIE 0 – 100 KM/H výrobca neuvádza
  • SPOTREBA PODĽA VÝROBCU 9,3 l/100 km
  • SPOTREBA V TESTE 8,8 – 11 l/100 km
  • MAN TGE OD 20 540 eur
  • CENA TESTOVANEJ VERZIE 43 602 eur
AMI MÉG ÉRDEKELHET