SMEROM K BUDÚCNOSTI: KIA NIRO

Nová KIA Niro je moderné auto s dobrou výbavou. Navyše má zvláštny nedostatok, vďaka ktorému je úspornejšia.

Foto: KIA

Sme vo Frankfurte nad Mohanom a cúvame. Overujeme si najbizarnejšiu informáciu, ktorú sme sa o novom Nire dozvedeli na prezentácii – jeho prevodovka nemá spiatočku. „Dvojspojka“ má šesť stupňov, no všetky smerom vpred. Ako teda cúvame? Pri hybridnej a plug-in hybridnej verzii má pohyb smerom vzad na starosti elektromotor. A funguje to. Zaujíma nás však aj maximálna rýchlosť. Hybridná verzia môže ísť na čisto elektrický pohon 120 kilometrov za hodinu a plug-in hybridná verzia dokonca 134 kilometrov za hodinu.

Smerom vzad sa digitálna ručička tachometra zastavuje na hodnote 33 kilometrov za hodinu. Rozmýšľame, čo sa stane, keď vybijeme batériu? Odpoveď je triviálna: naštartuje sa spaľovací motor a začne dobíjať akumulátor. Otázkou zostáva, aký benefit prináša dané riešenie. Naoko nejde o nič zásadné: výrobca ušetril 2,5 kilogramu na celkovej hmotnosti vozidla a vo výsledku zlepšil spotrebu o 0,65 percenta. To je niečo, nad čím mávneme rukou... Ďalších desať, dvadsať podobných riešení, ako napríklad zníženie hmotnosti karosérie o 25 kilogramov pri zachovaní až miernom zvýšení jej tuhosti, však zníži spotrebu o liter. Po krátkom testovaní vraciame hybridné Niro so spotrebou mierne cez päť litrov benzínu, a to sme ho nešetrili.

DOSPELEJŠÍ ASISTENTI

Foto: KIA

Popri cúvaní skúšame nové asistenčné systémy. Obraz kamery je na 10,25-palcovom displeji neveľký, ale prekvapivo detailný s vysokým rozlíšením. Na autá prichádzajúce zboku nás upozorní vizuálne, zvukovo a dokonca hapticky – volant nám počas výstrahy vibruje v rukách. Funguje to výborne. Skúšame teda nacúvať do trávy, či nás asistent núdzového brzdenia zastaví. Nakoniec áno, ale až po slušnom rozbehu pod plynom. Pri pomalom cúvaní mu prekážka neprekáža. Vystupujeme z auta a skúšame Niro zaparkovať diaľkovo pomocou kľúča. Funguje to dobre, pričom v režime bez šoféra za volantom sú parkovacie senzory omnoho citlivejšie. Trávu vnímajú ako problém, autu dovolia priblížiť sa, no nie sa jej dotknúť.

TRI POHONY

Foto: KIA

Druhá generácia Nira prichádza do Európy s tromi pohonmi v rôznom stupni elektrifikácie: hybridným, plug-in hybridným a čisto elektrickým. Prvé dva poháňa atmosférická 1,6-ka. Líšia sa však veľkosťou baterky a silou elektrického motora. Hybridné, „samonabíjacie“ Niro zbiera energiu z brzdenia a ukladá ju do 1,32 kWh batérie pod zadnými sedadlami. Tá poháňa 43,5-koňový elektromotor nielen pri spomínanom cúvaní a rozjazdoch, ale aj vo vyšších rýchlostiach. Motor si hladko radí prevodové stupne, vďaka čomu je fungovanie hybridného systému pre vodiča prirodzené. Máme pocit, že šoférujeme normálne auto – nič náš neruší. Akurát máme podozrivo dobrú spotrebu. Plug-in hybridné Niro má 11,1 kWh batériu, ktorú už môžeme aj nabíjať. Výsledok? Okrem energie nazbieranej z brzdení môžeme pridať tú z elektrickej siete. Bez naštartovania spaľovacieho motora tak dokážeme podľa výrobcu prejsť 60 kilometrov, v meste dokonca 76 kilometrov. Náš odhad po krátkej jazde je skôr 40 kilometrov. Niro PHEV je pritom vybavené na maximalizáciu elektrickej jazdy. Má vysokonapäťové vykurovanie interiéru a možnosť nastaviť takzvané nízkoemisné zelené zóny, v ktorých sa vždy automaticky prepne do EV režimu jazdy. Čisto elektrické Niro sa najviac líši od predchádzajúcich. V dôsledku 65 kWh batérie pod podlahou je najvyššie, no zároveň má o desať milimetrov zníženú svetlú výšku. Z rovnakého dôvodu má najväčší kufor s objemom 475 litrov, plus 20-litrový odkladací priestor pod prednou kapotou. Odhadovaný dojazd kolíše v rozpätí od 460 do 604 kilometrov. Realisticky to však vidíme na 350 kilometrov. Inak jazdí veľmi príjemne. A cúva dokonca najrýchlejšie.

NA VZOSTUPE

Foto: KIA

KIA za posledné desaťročie neskutočne vyrástla. S plnou vážnosťou ju možno vyhlásiť za skokana dekády. Po mnohých úspešných a ambicióznych modeloch prichádza Niro, ktoré je v dobrom zmysle slova nohami na zemi, pričom opäť ponúka nadpriemernú hodnotu. Po dni jazdenia okolo Frankfurtu nad Mohanom nás najviac zaujala hybridná verzia, ktorá bude aj cenovo najzaujímavejšia. Odchádzame s pocitom, že Niro je veľmi príjemne jazdiace a veľmi príjemne vypracované auto.

TOP VLASTNOSTI

Foto: KIA


  • PREVODOVKA: Na rozdiel od japonských hybridov si Niro hladko radí prevodové stupne a jeho hybridizáciu pri jazde nezbadáte. Zabudnite na vysávačový efekt CVT prevodoviek.
  • SPOTREBA: Automobilka sa na jej znížení slušne narobila. Prináša množstvo technologických riešení, ako sú absencia spiatočky v prevodovke, aktívne klapky chladenia, integrovaný brzdový systém, nižšia hmotnosť karosérie. Babka k babce a hybridné Niro zvládne jazdiť pod päť litrov.
  • MATERIÁLY: Sú vyrobené s ohľadom na životné prostredie a zároveň vytvárajú príjemné prostredie pre posádku.

TOP VLASTNOSTI

Foto: KIA


  • PREVODOVKA: Na rozdiel od japonských hybridov si Niro hladko radí prevodové stupne a jeho hybridizáciu pri jazde nezbadáte. Zabudnite na vysávačový efekt CVT prevodoviek.
  • SPOTREBA: Automobilka sa na jej znížení slušne narobila. Prináša množstvo technologických riešení, ako sú absencia spiatočky v prevodovke, aktívne klapky chladenia, integrovaný brzdový systém, nižšia hmotnosť karosérie. Babka k babce a hybridné Niro zvládne jazdiť pod päť litrov.
  • MATERIÁLY: Sú vyrobené s ohľadom na životné prostredie a zároveň vytvárajú príjemné prostredie pre posádku.

TOP VLASTNOSTI

Foto: KIA


  • PREVODOVKA: Na rozdiel od japonských hybridov si Niro hladko radí prevodové stupne a jeho hybridizáciu pri jazde nezbadáte. Zabudnite na vysávačový efekt CVT prevodoviek.
  • SPOTREBA: Automobilka sa na jej znížení slušne narobila. Prináša množstvo technologických riešení, ako sú absencia spiatočky v prevodovke, aktívne klapky chladenia, integrovaný brzdový systém, nižšia hmotnosť karosérie. Babka k babce a hybridné Niro zvládne jazdiť pod päť litrov.
  • MATERIÁLY: Sú vyrobené s ohľadom na životné prostredie a zároveň vytvárajú príjemné prostredie pre posádku.

KIA NIRO

Foto: KIA

  • MOTOR: 4-valcový, benzínový, nepreplňovaný
  • OBJEM: 1580 cm3
  • KOMBINOVANÝ VÝKON: 104 kW (141 k)
  • KOMBINOVANÝ KRÚTIACI MOMENT: 265 Nm
  • SPOTREBA PODĽA VÝROBCU: 4,4 – 4,7 l/100 km
  • SPOTREBA V TESTE: 5,3 l/100 km
  • KIA NIRO OD: 27 590 eur
  • CENA TESTOVANÉHO MODELU: 36 190 eur
AMI MÉG ÉRDEKELHET