Z Burjatska do Pekingu Transmongolskou magistrálou

V prvej, druhej a tretej časti nášho seriálu o Transsibírskej magistrále prechádzajúcej Ruskom sme vám predstavili najzaujímavejšie stanice na najdlhšej železničnej trati sveta z Moskvy do Vladivostoku. Po príchode do konečnej stanice, ale nemusíme nevyhnutne našu cestu ukončiť! Dobrou správou je, že na Transsibírsku magistrálu sú napojené dve dôležité južné vetvy – Transmongolská cez Ulanbátar a Transmandžuská magistrála – ktoré nás dovedú až do Pekingu. Teraz podnikneme pomyselnú cestu po transmongolskej línii.

Foto: Shutterstock

Jednou z najzaujímavejších vetiev legendárnej Transsibírskej magistrály je Transmongolská železnica, postavená v 50. rokoch minulého storočia, ktorá sa stáča na juh na 5 640. kilometrovníku v Ulan-Ude v ruskom Burjatsku a vedie cez Mongolsko do Číny.

Len pre nenáhlivých cestovateľov

Foto: Pixabay

Ide o najkratšie železničné spojenie medzi Moskvou a Pekingom s celkovou dĺžkou 7 621 km. Z hlavného mesta Ruska cesta trvá šesť dní, napredovanie je pomalé, najmä v Mongolsku. Z toho je hneď zrejmé, že transmongolská vetva môže byť obzvlášť atraktívna pre tých, ktorí majú dostatok času na spoznávanie miest pozdĺž železničnej trate. Železničná trať prechádzajúca púšťou Gobi na oplátku zaručene ponúkne jedinečné zážitky a nepoznanú exotiku.

Ulanbátar

Foto: Pixabay

Poslednou zastávkou vlaku v Rusku je mestečko Nauški, po ktorom sa popri rieke Selenga dostane do prvého mongolského mesta Süchbátar, kde čaká dve hodiny a potom pokračuje do Ulánbátaru. Hlavné mesto Mongolska je po stáročia dôležitou križovatkou obchodných ciest medzi Čínou, Ruskom a Európou. Mesto bolo založené v roku 1639 ako nomádska budhistická osada a 28-krát zmenilo svoju polohu, kým bolo v rokoch 1778-79 prestavané na sútoku riek Tola a Selbe. Významnou dominantou Ulanbátaru je kláštor Ganden (Radostný), ktorý mohol fungovať ešte aj v rokoch socializmu. Za návštevu určite stojí Palácové múzeum, ktoré bolo kedysi zimným palácom chána Bogdo, posledného panovníka a veľkňaza Mongolska. Spolu s palácovou záhradou bol v rokoch 1893 až 1903 vybudovaný komplex budov z ktorých sa zachovalo šesť budhistických chrámov a jeden obytný dom. Najobľúbenejšou atrakciou v Prírodovednom múzeu sú dve obrovské kostry dinosaurov vykopané v púšti Gobi, zatiaľ čo Múzeum výtvarného umenia ponúka tradičné a moderné mongolské umelecké diela.

Jaskyne Jün-kang

Foto: Pixabay

Vlak prekročí mongolsko-čínsku hranicu medzi mestami Zamyn-Üüd a Erenhot (v cestovných poriadkoch známe aj ako Eren alebo Erlian) v púšti Gobi a potom pretne Veľký čínsky múr. Jednou z najdôležitejších zastávok na transmongolskej trati v Číne je mesto Datong s viac ako tromi miliónmi obyvateľov, blízko k jednej svetoznámej atrakcii. Jaskynný systém Jün-kang s 252 jaskyňami je úžasným príkladom architektúry vytesanej do skaly, jeden z troch starovekých budhistických sochárskych miest v Číne. Môžete tu vidieť staroveké čínske budhistické chrámy a celkovo viac ako 51 000 sôch Budhu. Pohľad je skutočne úchvatný a nie náhodou boli jaskyne Jün-kang v roku 2001 zapísané do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO.

Medzi Datongom a Pekingom premáva vlak viac ako 20 kilometrov v blízkosti Veľkého čínskeho múru, na ktorý ponúka fantastické výhľady z viacerých miest. Konečnou stanicou Transmongolskej magistrály je hlavné mesto Čínskej ľudovej republiky Peking, ktoré predstavíme v našom článku o Transmandžurskej železničnej trase.

AMI MÉG ÉRDEKELHET