Jarná cyklistika: Bicyklujte po „železnej opone“

Viete, čo je to EuroVelo? A ktorá trasa je EuroVelo13?

Foto: Unsplash / Luca J

Je to sieť 17 diaľkových cykloturistických trás, pokrývajúcich celú Európu. Práve jarné bicyklovanie po EuroVelo môže byť veľmi príjemným zážitkom, pretože počasie je zvyčajne mierne a krajina ožíva rozkvitnutými kvetmi a živou zeleňou. Trasy nie sú preplnené a vy sa cítite ako pravý objaviteľ - cyklocestovateľ.

Cyklotrasa EuroVelo13

Foto: Eurovelo.sk

Trasa Eurovelo 13 na Slovensku

Takmer pol storočia bola Európa násilne rozdelená na východ a západ. Termín „železná opona“ vyjadroval imaginárnu hranicu, ktorá rozdeľovala nielen Európu, ale pomyselne i celý svet. EuroVelo 13 kopíruje túto imaginárnu hranicu, siahajúcu od Barentsovho po Čierne more. Táto 9950 km dlhá trasa prechádzajúca 20 krajinami je živou lekciou histórie, ale zároveň poskytuje vítanú pripomienku pokoja a zmierenia, ktoré nasledovali po páde „opony“. Cesta železnej opony, ako jedna z najdlhších trás EuroVelo, má čo ponúknuť každému typu cykloturistov: od viníc v južných Čechách či v severnom Rakúsku až po hornatú hranicu Bulharska a Grécka; a od rušných prístavov pobaltských štátov až po strohú krásu Laponska.

Ďalšia inšpirácia na cyklistiku: Z dunajskej hrádze po Atlantik a Čierne More na bicykli

Podpora cestovného ruchu

Cesta železnej opony získala v priebehu rokov významnú podporu od európskych inštitúcií. Už v roku 2005 Európsky parlament uznal „Cestu železnej opony“ ako modelový projekt pre trvalo udržateľný cestovný ruch a vyzval členské štáty, aby ho podporili. Doteraz poslednou trasou, ktorá pribudla do siete je EuroVelo 14 - Vody strednej Európy, ktorá vedie cez Rakúsko a Maďarsko.

Prečítajte si aj: Cyklodiaľnica východom Slovenska

Vitajte na slovenskom úseku

Foto: Eurovelo.sk

Trasa Eurovelo 13 na Slovensku

Na Slovensku má táto trasa úsek dlhý 90 km, a vedie popri riekach Morava a Dunaj. Na trase sa nachádza veľa zaujímavostí: od hradu Devín a lokality Sandberg, cez malebné dedinky Záhoria, až po sústavu bunkrov spred 2. svetovej vojny.

Trasa vstupuje na územie Slovenska z Rakúska mostom cez rieku Moravu pri Hohenau an der March a potom vedie severojužným smerom západne od obcí Moravský Sv. Ján, Malé Leváre a Gajary. Cez obec Vysoká pri Morave sa dostáva až do Devínskej Novej Vsi, prechádza popod hrad Devín a v časti Karlova Ves vchádza do Bratislavy. Mostom Lanfranconi prechádza na pravý breh Dunaja, neskôr prechádza miestnou časťou Petržalka, vedie popri štátnej hranici s Rakúskom a územie Slovenska opúšťa východne od obce Kittsee.

Okrem niekoľkých kilometrov medzi Devínom a Bratislavou vedie trasa po samostatných cestách bez automobilovej dopravy (najmä hrádze a bývale vojenské cesty – signálky) alebo po cestách s veľmi malou premávkou. Na trase prakticky nie sú žiadne prevýšenia a takmer celá je vedená po asfaltovom povrchu. V celom úseku je vyznačená ako červená cyklotrasa (červené značky „C“ a smerovníky aj s logom EuroVelo 13) a je veľmi dobre okruhovateľná s ďalšími cykloturistickými trasami na Záhorí, v Podunajsku, ako aj v Rakúsku a Maďarsku.

Pokiaľ sa chcete do témy ponoriť hlbšie, ponúkame nasledujúce odkazy:

Foto: Eurovelo.sk

Trasa Eurovelo 13 na Slovensku

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET