Kanapékultúra – múzeumok otthonról

Bár a tavalyi év nem a kulturális kalandozásokról szólt, remélhetőleg hamarosan személyesen is hódolhatunk művészet iránti szenvedélyünknek. Addig is itt vannak nekünk a világ legnevesebb múzeumainak online tárlatai.

Photo by Dannie Jing on Unsplash

Louvre – Klasszikusok a monitoron

Photo by Tanya Pro on Unsplash

Párizs, Franciaország

A romantika fővárosa, ahova az életben egyszer el kell jutni, megmászni az Eiffel-tornyot, sétálni egyet a Szajna partján, macaront majszolni a Montmartre valamelyik aprócska kávézójában, szemünkkel követve eközben a sikkes párizsiak mindennapjait. E jelenethez hasonlóan a Louvre-t sem kell senkinek külön bemutatni, hiszen a nevét az is hallotta már, aki sosem járt még a francia fővárosban. A Szajna parti múzeum 1793 óta a város legnagyobb kiállítótere, amelynek termei az európai képzőművészet remekei mellett egyiptomi, iszlám, keleti, görög, római és etruszk kincseket is rejtenek. A múzeum weboldala több virtuális túrát is kínál a művészetre szomjazóknak, többek között az épület szívében található Petite Galerie falai között is barangolhatunk, ahol olyan művészek alkotásait ismerhetjük meg, mint Rembrandt, Delacroix vagy Tintoretto. A múzeum weboldalán böngészve az ókori Egyiptom titkaiba is bepillanthatunk, de a művészet és a politika kapcsolatát, valamint a tánc ábrázolásmódjait bemutató tárlatban is tehetünk egy-egy sétát itt.

Smithsonian Nemzeti Természettudományi Múzeum – Az elefánt lábánál

Photo by Roberto Nickson on Unsplash

Washington D.C., Amerikai Egyesült Államok

Az Egyesült Államok fővárosában kötelező program a múzeumlátogatás, hiszen a National Mallon található rengeteg történelmi és nemzeti emlékmű mellett a világ leghíresebb intézményei sorakoznak itt, köztük a Smithsonian Intézet múzeumai, amelyekbe ráadásul a belépés is ingyenes. Amíg nem utazhatunk a tengerentúlra személyesen, hogy sétáljunk egyet a Washington szívében található Capitolium és Lincoln-emlékmű környékén és végigjárjuk a hihetetlen kiállításokat, addig online is bármikor bepillanthatunk a világ leglátogatottabb természettudományi tárlataiba a Nemzeti Természettudományi Múzeum termei között kattintgatva. Az 1910-ben alapított intézmény a Smithsonian legelső múzeuma, amelyben 145 millió darabos gyűjteményt őriznek. Körcsarnokában akár virtuálisan is körbejárhatjuk a múzeum jelképévé vált hatalmas afrikai elefántot, amelyet Fénykövi-elefántként is emlegetnek, és amelyet a magyar származású Josef J. Fénykövi adományozott az Intézetnek 1955-ben.

Science Museum – A tudomány otthona

Fotó: 123rf

London, Egyesült Királyság

London is azok közé a városok közé tartozik, amelyeknek akkor is fejből soroljuk nevezetes látnivalóit, ha a személyes élmény még várat magára. Utazás egy piros, emeletes buszon a kanyargós utcákon, csodás kilátás a Temzére a London Eye egyik fülkéjéből, igazi történelmi séta a Towerben, majd átkelés a város valamelyik legendás hídján. A brit főváros hemzseg a jobbnál-jobb tárlatoktól is, legyen szó modern vagy klasszikus művészetről, illetve számtalan múzeum van, amely a brit történelem szövevényes rejtelmeibe vezet be minket. Ezúttal azonban egy kellemes délutáni tea mellett a város egyik leglátogatottabb múzeumába pillantunk be, amely nemcsak a tudomány szerelmeseinek tartogat érdekességeket. Az 1857-ben alapított Science Museum alapkövét egyébként még maga Viktória királynő tette le és eleinte a Victoria and Albert Museum részét képezte, 1909 óta azonban már független múzeumként működik. Egyelőre várnunk kell arra, hogy személyesen is tegyünk egy sétát a South Kensington-i épületegyüttesben, ugyanis a koronavírus miatt jelenleg zárva tartanak, a Google Street View segítségével azonban bejárhatjuk a múzeum egy 2016-os, rendkívül sikeres tárlatát, amely a Kozmonauták – Az űrkorszak születése címet viselte.

Thyssen-Bornemisza Múzeum – A művészet arany háromszöge

Fotó: 123rf

Madrid, Spanyolország

Míg gondolatban egy ízletes churrost majszolunk a spanyol főváros egyik napsütötte teraszán és átadjuk magunkat Madrid lüktetésének, virtuálisan bepillanthatunk az egyik legnagyobb madridi múzeumba is. A Thyssen-Bornemisza Múzeum a művészet úgynevezett arany háromszögét alkotó intézmények egyike a Prado és a Zsófia Királyné Kulturális Központ mellett. A klasszicista Villahermosa-palotában helyet kapó tárlat nagyrészt a 14. és a 20. század közötti európai művészet remekeit vonultatja fel, de az amerikai festészet egy-egy darabja is helyet kap az egy nap alatt kényelmesen bejárható termekben. A virtuális tárlat során a múzeum időszaki és állandó kiállításaiba is bepillanthatunk, egy VR-szemüveg segítségével pedig valóban úgy érezhetjük, hogy a spanyol városban vagyunk. Az online túrák között böngészve találkozhatunk Rembrandt művészetével, az impresszionizmussal, de Dalí és a szürrealizmus neves darabjai között is sétálhatunk. Néhány tárlathoz audio guide is tartozik, ami még teljesebbé teszi az élményt.

Koreai Modern és Kortárs Nemzeti Múzeum – Keleti újhullám

commons.wikimedia.org

Szöul, Koreai Köztársaság

Ha nyitottak vagyunk a különlegességekre, és egy kicsit kilépnénk az európai és az amerikai művészet jól ismert mintái és darabjai közül, erre remek lehetőségünk van a szöuli Modern és Kortárs Nemzeti Múzeum virtuális túráján, amelyre az intézmény holnapja mellett a Google Arts and Culture oldalán keresztül is lehetőségünk van. Az 1969-ben alapított múzeum nagy figyelmet fordít többek között az új média művészetre, a fotográfiára és a nyomatokra, nemzetközi és hazai darabok felvonultatásával. Az online tárlatokon nemcsak a koreai modern művészet évtizedeibe pillanthatunk be, de az alkotásoknak helyet adó múzeum születésénél is „jelen lehetünk". A múzeum képei között kutatva talán ahhoz is kedvet kapunk, hogy a dél-koreai városba, ahol a hagyományok és a modernitás különleges ötvözete nemcsak a múzeum falai között, hanem az utcákon is visszaköszön, valódi utazásunkat is tervezni kezdjük.

Pozsonyi látogatás

commons.wikimedia.org

A hazai múzeumokat sem kell nélkülözniük a kultúrarajongóknak, ugyanis Pozsonyban is számtalan intézménybe ellátogathatunk az otthonunk kényelméből. Míg a Városi Történeti Múzeumban megismerhetjük Pozsony történetét, a szőlőművelésnek szentelt tárlaton kiderülhet számunkra, hogy milyen fontos szerepe is volt a város életében a borkészítésnek az ókortól egészen a 20. századig. Az Óramúzeum kiállítása az óragyártás 17. és 19. század közötti időszakát öleli fel, a képernyőkön keresztül pedig számtalan kisebb-nagyobb, fali-, zseb-, asztali- és ébresztőóra tárul a szemünk elé, amelynek legtöbbje pozsonyi órások kezei közül került ki.