Vodíkový pickup Hilux od Toyoty

Japonská značka sa vo svojej britskej továrni rozhodla vsadiť na vodíkové články do svojich legendárnych pickupov Toyota Hilux. So sľubovaným dojazdom 600 kilometrov môže ísť o dobrú alternatívu pracovného auta.

Foto: Toyota

U bežných áut sa zdá, že batérie vojnu s vodíkom vyhrali. No u pracovných áut je vodík stále zvažovanou alternatívou. Najmä preto, že ťažké batérie dokážu byť pre prevoz nákladu, kde každý ušetrený kilogram váhy znamená o kilogram viac prevezeného tovaru, príťažou. Začiatkom roku 2022 získala automobilka Toyota grant od britskej agentúry APC (Advanced Propulsion Centre) na vývoj vodíkového vozidla. A nedávno predstavila jeho prototyp.

Keď sedíte na vodíku

Foto: Toyota

Konzorcium, ktoré vedie spoločnosť Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK), si do nového projektu privolalo spoločnosti ako Ricardo, ETL, D2H a Thatcham Research, aby vyvinuli nové vozidlo s vodíkovými článkami na báze už používaného modelu Toyota Mirai, ktorá je na trhu už dekádu. V lete 2023 predstavili prototyp vyrobený vo fabrike v Derby. Kým v prednej časti vozidla máte motor, tri vodíkové nádrže sú umiestnené pod vami. V zadnej časti je umiestnená batéria, ktorá ukladá energiu vyrobenú palivovými článkami. Nezaberá tak miesto vnútri auta a pickup je tak pre túto technológiu ako stvorený.

600 kilometrový dojazd

Foto: Toyota

Flotila vodíkových Hiluxov sa do konca roka rozrastie na desať kusov. Nasledovať budú intenzívne testy – na bezpečnosť konštrukcie, dynamiku jazdy, funkčnosť, životaschopnosť a najmä na prísne kritériá na terénne vozidlá od Toyoty, keďže značka nechce týmto modelom naštrbiť skvelú reputáciu týchto modelov. Vodíkový Hilux však sľubuje dojazd až 600 kilometrov, čo je výborný výsledok pre pracovné auto. Bezemisné pickupy na vodík skôr nahradia batérie nielen kvôli hmotnosti, ale aj rýchlosti dopĺňania paliva, kedy behom pracovného dňa nechcete dlho stáť s autom na nabíjačke.

Bez elektromobilnej dogmy

Foto: Toyota

Kým väčšina automobiliek stavila jednoznačne na batériové vozidlá, prístup Toyoty je postavený na bezemisných pohonoch. Tie môžu znamenať rôzne alternatívy, ktoré japonská automobilka paralelne vyvíja a až v realite sa ukáže, ktoré z riešení bude pre ktorý segment áut to najlepšie. Priekopník hybridných áut tak ponúka aj plug-in hybridy, batériové elektromobily, spaľovanie vodíka, aj využitie vodíka na výrobu elektriny v palivovom článku. Veľmi vyzretý prístup nedávať „všetky vajcia do jedného košíka“ sa Toyote v budúcnosti môže veľmi oplatiť.

AMI MÉG ÉRDEKELHET