Všetko, čo potrebujete vedieť pred STK

Ak máte svoje auto už štyri roky, vznikne pre vás po prvýkrát povinnosť absolvovať prehliadku na Stanici technickej kontroly (STK). Potom vás to už so starším autom čaká každé dva roky. Prečo je STK nutnosťou a ako sa na technickú a emisnú kontrolu pripraviť?

Foto: Getty Images Hungary

STK je tu na to, aby sa na našich cestách nepohybovali nebezpečné alebo príliš neekologické vozidlá. Odstrašujúcim príkladom sú napríklad Spojené štáty americké, kde na cestách stretnete aj tie najhoršie „šroty", no keďže neexistuje povinnosť podobná našej STK, môžu tam jazdiť. Základom tejto kontroly je zistiť, či je vozidlo stále ešte spôsobilé na jazdu na našich cestách z hľadiska bezpečnosti prevádzky. Z emisného hľadiska sa pozerá na to, či motor auta spĺňa výrobcom alebo zákonom stanovené limity oxidu uhoľnatého (CO) a nespálených uhľovodíkov (HC).

Čo potrebujete na STK – dokumenty

Foto: Pixabay

Z „papierového" hľadiska potrebujete originál osvedčenia o evidencii vozidla časť II, originál osvedčenia o evidencii alebo originál technického preukazu vozidla (v závislosti podľa roku výroby vozidla). Ak ste na vozidlo nechali nalepiť fólie, potrebujete aj potvrdenie o ich montáži. A ak ste prerábali pohon auta na LPG či CNG, potrebujete originál protokolu o montáži plynového zariadenia. To sa však netýka tých áut, ktoré mali tento pohon namontovaný od výroby.

Čo všetko kontroluje technická a emisná kontrola

Foto: Pixabay

Z technického hľadiska sa na STK kontroluje: funkčnosť bŕzd (vrátane ručnej brzdy), ktoré by nemali škrípať a pískať, geometria a riadenie kolies riadiacej nápravy, kolesá a pneumatiky vrátane dezénu, systém zavesenia kolies, pruženie, hriadele, kĺby. Rám a karoséria by mali byť bez hrdze, klaksón a všetko osvetlenie funkčné. To platí pre stretávacie (vrátane regulácie výšky) aj diaľkové svetlá, hmlovky, smerovky, brzdové aj spätné svetlá. Doplnené by mali byť všetky prevádzkové kvapaliny (kvapalina do ostrekovačov, chladiaca kvapalina, olej, brzdová kvapalina), samozrejmosťou sú funkčné stierače a ostrekovače. Žiadna z kvapalín by nemala unikať. Pochopiteľne, kontroluje sa stav motora a jeho funkčnosť. Pozrite sa aj na stav povinnej výbavy, či nechýba nič, čo by bolo potrebné doplniť.

Nezabudnite na stav skiel. Na čelnom skle nemôžete mať praskliny s priemerom viac ako 2 cm, žiadne predmety sa nesmú nachádzať v zornom poli vodiča.

Nezabudnite na drobnosti

Foto: Pexels

Pri technickej a emisnej kontrole sa teda určite oplatí pristaviť predtým auto do servisu a povedať o plánovanej technickej kontrole, na ktorú chcete auto pristaviť. Potom je ešte niekoľko drobností, ktoré sú nutné a vhodné, aby ste STK hladko prešli. Vozidlo pristavte na STK čisté. Puklice z kolies pred kontrolou z vozidla demontujte. Auto, ktoré pristavujete na emisnú kontrolu, musí mať zahriaty motor, a tak ak máte stanicu technickej kontroly nablízku, uistite sa, že prejdete autom vzdialenosť, pri ktorej sa pred zaparkovaním motor zahreje na prevádzkovú teplotu. A v neposlednom rade – myslite na nahlásenie sa zavčasu. Voľné termíny na STK sa môžu míňať aj mesiace dopredu, a tak si radšej hneď choďte skontrolovať termín platnosti poslednej STK a do mobilu si dajte pripomienku na včasné nahlásenie vozidla. Inak vám pri kombinácii s neplatnou emisnou kontrolou hrozí automatická pokuta, generovaná databázou vo výške až 330 eur.

AMI MÉG ÉRDEKELHET