Odvezte sa železnicou na Flåm

Pravdepodobne najkrajšia vlaková cesta na svete. Taký je nápis na štyroch vozňoch vlaku, do ktorého nastupujeme v stanici Myrdal vysoko v horách západne od Bergenu. Na oboch stranách takto krátkeho vlaku stoja dva silné rušne. Prečo, to pochopíme už na prvých metroch cesty.

Foto: Drive magazín

Pri plánovanej víkendovej návšteve Osla sme neodolali a zakúpili si lístky na vlak, ktoré boli omnoho drahšie, než celý let lietadlom do Nórska. Za 75 eur jedným smerom sme sa vydali na jednodňový výlet, ktorý nás zaviedol až k najdlhšiemu, najvyššiemu a najhlbšiemu fjordu Nórska a do malej dedinky Flåm. Podstatou takéhoto výletu nie je jeho cieľ, ale cestovanie samotné.

Cestovanie po Bergenskej železnici

Foto: Drive magazín

Nórska zima z pohodlia vykúreného vlaku na Bergen line.

Je pol deviatej ráno a napriek početným prímestským vlakovým súpravám Osla prichádza na prvé nástupište vlak ťahaný elektrickým rušňom, ktorý je jedinečný a odchádza len päťkrát denne. Je to vlak spájajúci polmiliónové hlavné mesto Oslo s druhým najväčším mestom krajiny, Bergen, ktoré leží na západe krajiny. Celá cesta trvá takmer 7 hodín a stojí za to ju absolvovať. Hoci vozne nevyzerajú luxusne zvonku, vnútri nás čaká nový level cestovania. Trieda s názvom Pluss v týchto vozňoch ponúka obrovský priestor pre nohy, rozklápateľné stolíky, vešiaky a miesto na batožinu tak, že máte skvelé pohodlie. Naviac, príjemným zistením je fakt, že automat na kávu, čaje a horúcu čokoládu tu máte k dispozícii zdarma a bez obmedzení. Pri rezervácii lístka u nórskeho dopravcu, si sedenie vyberte tak, aby ste pri okne nemali priečku, výhľady totiž budú stáť za to. My sme si miesta rezervovali na ľavej strane vlaku, odkiaľ bolo čo pozerať. Vlak sa najprv vinie poľnohospodárskou vlnitou krajinou, prechádza do rozsiahlych lesov popri veľkých jazerách, aby následne stúpal až na vrchol trate v národnom parku Hallingskarvet. Najvyšší bod dosahuje v stanici Finse vo výške 1 222 metrov nad morom. Potom to je ešte 400 metrov klesania, kým vystupujeme v stanici Myrdal.

Uprostred ničoho

Foto: Drive magazín

Trať chránia konštrukcie proti zasypaniu lavínami.

V stanici Myrdal nájdete - len stanicu. Nevedie sem žiadna cesta, všade okolo sú skalnaté hory, aké sme na Zemi videli snáď len v severnej Kalifornii. Na druhej strane nástupišťa však stojí štvorvozňový vlak a na jeho oboch koncoch elektrické rušne, ktoré samy o sebe utiahnu aj 40 naložených vozňov. Prečo taká sila na tak málo nákladu? Odpoveďou je sklon trate. Táto železničná trať meria len 20 kilometrov, no počas nich prekonáme prevýšenie cez 800 metrov až do výšky dvoch metrov nad morom pri fjorde. S klesaním 55‰ je práve toto najstrmšia neozubnicová železnica sveta. Nasadáme do postarších vozňov s dreveným obložením vnútri, ktoré však majú svoje čaro. Tu totiž nejde o luxus, ani rýchlosť. Tu ide o zážitky.

Jazda po Flåmsbana

Kým neprišla železnica, bol tento kraj odrezaný od zvyšku sveta.


Železnica vedúca do dedinky Flåm je čisto turistickou záležitosťou. Tento zázrak inžinierstva sa vinie po úpätí okolitých skál, prekonáva dvadsiatku tunelov, množstvo mostov, robí 180 stupňovú otočku v tuneli vnútri hory a ponúka vám výhľady pri ktorých budete nalepení na oknách ako malé deti. Väčšina tunajších tunelov bola vyhĺbená do tvrdej nórskej skaly ručne. Aj tu sa cestou nadol oplatí byť skôr po ľavej strane vozňa. Hlásenie vo vlaku upozorňuje, čo po ceste uvidíte a na ktorej strane a tak je zábavné sledovať, ako turisti z celého sveta prebehujú z jednej strany vozňa na druhú v snahe uloviť čo najlepšiu fotku. Počas pandémie je vlak takmer prázdny, no v čase vrcholnej sezóny je tu ťažké zohnať miesto. Prechádzame popri tunajších letných atrakciách – zipline, na ktorom sa môžete pustiť cez obrovské údolie, cyklotrasách, ktorých množstvo tu naplní sen každého horského cyklistu, i početných horských chodníkoch, ktoré ponúkajú stráviť celé dni turistikou.

Jazda po Flåmsbana

V diaľke sa pod skalnatými bralami črtá cieľová dedina.


Železnica vedúca do dedinky Flåm je čisto turistickou záležitosťou. Tento zázrak inžinierstva sa vinie po úpätí okolitých skál, prekonáva dvadsiatku tunelov, množstvo mostov, robí 180 stupňovú otočku v tuneli vnútri hory a ponúka vám výhľady pri ktorých budete nalepení na oknách ako malé deti. Väčšina tunajších tunelov bola vyhĺbená do tvrdej nórskej skaly ručne. Aj tu sa cestou nadol oplatí byť skôr po ľavej strane vozňa. Hlásenie vo vlaku upozorňuje, čo po ceste uvidíte a na ktorej strane a tak je zábavné sledovať, ako turisti z celého sveta prebehujú z jednej strany vozňa na druhú v snahe uloviť čo najlepšiu fotku. Počas pandémie je vlak takmer prázdny, no v čase vrcholnej sezóny je tu ťažké zohnať miesto. Prechádzame popri tunajších letných atrakciách – zipline, na ktorom sa môžete pustiť cez obrovské údolie, cyklotrasách, ktorých množstvo tu naplní sen každého horského cyklistu, i početných horských chodníkoch, ktoré ponúkajú stráviť celé dni turistikou.

Jazda po Flåmsbana

247 metrov vysoký vodopád Rjoandefossen.


Železnica vedúca do dedinky Flåm je čisto turistickou záležitosťou. Tento zázrak inžinierstva sa vinie po úpätí okolitých skál, prekonáva dvadsiatku tunelov, množstvo mostov, robí 180 stupňovú otočku v tuneli vnútri hory a ponúka vám výhľady pri ktorých budete nalepení na oknách ako malé deti. Väčšina tunajších tunelov bola vyhĺbená do tvrdej nórskej skaly ručne. Aj tu sa cestou nadol oplatí byť skôr po ľavej strane vozňa. Hlásenie vo vlaku upozorňuje, čo po ceste uvidíte a na ktorej strane a tak je zábavné sledovať, ako turisti z celého sveta prebehujú z jednej strany vozňa na druhú v snahe uloviť čo najlepšiu fotku. Počas pandémie je vlak takmer prázdny, no v čase vrcholnej sezóny je tu ťažké zohnať miesto. Prechádzame popri tunajších letných atrakciách – zipline, na ktorom sa môžete pustiť cez obrovské údolie, cyklotrasách, ktorých množstvo tu naplní sen každého horského cyklistu, i početných horských chodníkoch, ktoré ponúkajú stráviť celé dni turistikou.

Obrie vodopády

Foto: Drive magazín

Zamrznutý vodopád Kjosfossen.

Jedna z vecí, ktoré vás na tomto údolí zaujmú, sú miestne vodopády. Asi tri kilometre od dediny Flåm uvidíte po ľavej strane vodopád Rjoandefossen. Má celkovú výšku 241 metrov v troch sekciách. Z nich najdlhšia má výšku 147 metrov – trojnásobok výšky Niagarských vodopádov. Vlak naopak zastavuje pri inom vodopáde, v malom „okne“ medzi dvomi tunelmi. Tento vodopád sa volá Kjosfossen a jeho energia poháňa aj tunajšiu železnicu. Kým v lete a najmä na jar vás privíta ohlušujúca masa vody padajúca na 225 metroch, v zime sme si tu užili prírodné výjavy vytvorené zamrznutou vodou. Po ceste naspäť sme dokonca zistili, že desaťminútová fotozastávka, ktorú tu pre turistov robia, ponúka po zotmení výhľady na meniace sa farebné osvetlenie zamrznutého vodopádu.

Pokojná dedinka Flåm

Foto: Drive magazín

Po necelej hodine pomalej cesty sa dostanete na miesto, ktoré je jedno z ramien najhlbšieho, najdlhšieho, najvyššieho a najznámejšieho fjordu v Nórsku. O krásach okolia fjordu Sogne sme písali v prvej, aj druhej časti nášho seriálu o tomto unikátnom mieste sveta. Vo Flåme sme si naplánovali asi dve a pol hodiny času. Hoci sa vlak vracal už za pol hodinu, chceli sme si to tu viac užiť a ísť neskorším spojom. Pravdou však je, že pokiaľ sa nevyberiete na niektorú z tunajších túr, či aspoň na odporúčanú vyhliadku Stagestein, nemáte tu moc čo robiť. Ak tu práve nie je zaparkovaná niektorá výletná loď, ktorá vychrlí dve až štyri tisíc fotenia chtivých turistov naraz, je Flåm ospalým miestom, kde vás obklopí ticho a pokoj. Napriek tomu stojí za návštevu múzeum Flåmskej železnice, ktoré je hneď pri stanici a je úplne zadarmo.

Foto: Drive magazín

Miestne múzeu železnice vo Flåme.

AMI MÉG ÉRDEKELHET