Bezpečnosť na železničných priecestiach: Môžeme dôverovať signalizácii a na čo si dať pozor?
Nedávna tragická nehoda v Nových Zámkoch prináša mnoho otáznikov.
![Bezpečnosť na železničných priecestiach: Môžeme dôverovať signalizácii a na čo si dať pozor?](https://drivemagazine.sk/media-library/image.jpg?id=52519734&width=1200&height=600&quality=85&coordinates=0%2C83%2C0%2C84)
Prechádzanie cez železničné priecestia môže byť rizikové, aj keď sú vybavené zabezpečovacím systémom. Nedávna tragická nehoda v Nových Zámkoch nám pripomína, že ani rampy, ani svetelné a zvukové výstražné znamenia nemôžu byť vždy spoľahlivé. Je dôležité, aby ste sa naučili, ako bezpečne prechádzať cez tieto kritické miesta a chránili tak seba aj svojich blízkych.
Dôvera v signalizáciu nie je vždy na mieste
Foto: Polícia SR Notriansky kraj
Pri nehode, ktorá sa odohrala koncom júna 2024 pri Nových Zámkoch narazil medzinárodný rýchlik do Budapešti do linkového autobusu z Nových Zámkov. Autobus sa pri náraze pretrhol na dve časti a sedem z deviatich ľudí, ktorí boli v autobuse, nehodu neprežili. Podľa ministra dopravy išlo o zlyhanie ľudského faktora, kedy vlak pustili na koľaj, ktorá mala byť po záplavách neprejazdná.
Podľa svedkov nehody autobusár neurobil chybu – svetelné znamenie sa vyplo a až keď vošiel na priecestie opäť zaplo. V neprehľadnej zákrute plnej krovín nemohol vlak vidieť prichádzať. V nás to však vyvoláva otázky – môžeme signalizácii na slovenských priecestiach dôverovať? A ako ochrániť počas našich letných výletov rodiny a posádku auta?
Ako sa správať na železničných priecestiach
Ako nám ukazuje nedávny incident, nemôžeme sa vždy spoliehať na to, že technológia bude fungovať bezchybne.
Ako vodiči máme povinnosť ísť 50 m pred akýmkoľvek priecestím rýchlosťou 30 km/h, ak svieti biele prerušované svetlo, rýchlosť prejazdu nesmie prekročiť 50 km/h. Keďže sa však bohužiaľ nemôžeme na Slovensku spoľahnúť, že svetelná signalizácia funguje, radšej skúste tieto kroky:
- Spomaľte na minimum, alebo ešte bezpečnejšie zastavte pred koľajami tak, aby ste do nich nezasahovali a pozrite sa na obe strany trate a uistite sa, že sa žiadny vlak nepribližuje. Na železniciach neplatí, že vlaky jazdia vždy vpravo a tak sa môže približovať aj z opačného smeru.
- Vypnite rádiu, stiahnite okienka a počúvajte – vlaky často vydávajú charakteristický hluk, ktorý vás môže včas varovať. Ak si nie ste istí, radšej zastavte a čakajte, kým sa situácia nevyjasní. Problémom zvuku vlakov je, že zo strany je ich počuť omnoho viac, než spredu. Aj preto v amerických filmoch tak často počujete trúbenie vlakov – tam je opakované trúbenie pred každým priecestím pre rušňovodičov povinnosťou.
Bezpečnosť na nechránených priecestiach
Nechránené železničné priecestia majú zvyčajne povinnú „stopku“ na značke pred nimi a tak pred nimi zastaňte vždy. Uistite sa, že ani z jedného zo smerov vlak nejde, až potom plynulo prejdite. Tu dajte pozor, aby vám nezhasol motor a v prípade že máte príves, že celý bezpečne prešiel koľajiskom.
Je dôležité šíriť tieto informácie medzi vašimi blízkymi a známymi, aby aj oni boli pripravení na nepredvídateľné situácie na železničných priecestiach. Keď už sa nemôžeme spoľahnúť, že nás ochráni technológia, stále tu máme svoju myseľ a ostražitosť, ktorá nám môže zachrániť život.
Správny prejazd železničného priecestia
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:
Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.