Ford Ranger Raptor
Zážitok vhodný pre skutočných offroad nadšencov: Z Dukly na Devín. Len padák, nohy. A Raptor.

Projekt s Ďurom Koreňom, ako preletieť (a kde sa nedá letieť, prejsť pešo) Slovensko z Dukly na Devín sme pripravovali dlhšie. Samozrejme sa čakalo na vhodné počasie. Ďuro je naším mladým a jediným reprezentantom na prestížnom preteku Red Bull X-Alps, kde sa iba pomocou nôh a paraglajdingového padáka treba čo najskôr dostať zo Salzburgu do Monaka. Alpský hrebeň museli vlani súťažiaci prekročiť nie raz, ale rovno štyrikrát. Cestu naprieč Slovenskom Ďuro starostlivo plánoval a vyhodnocoval predpovede. Na mne bolo zabezpečiť vhodné auto pre úlohu sprievodného vozidla. Rozhodnutie padlo na Ford Ranger Raptor.
Dukla
Podľa plánu sme na ceste do Bratislavy, kde máme vyzdvihnúť Raptor. Zvoní mobil. Ďuro. Predpoveď počasia sa mení. Chce zariskovať a vyraziť dnes večer. Preberáme Raptor a vyrážame do Banskej Bystrice. Na diaľnici je Raptor úžasne vychovaný, komfortný a tichý. S úplne novým, nezabehnutým autom spravíme spotrebu 10,6 l/100 km. Ďura nájdeme na parkovisku, rozloženého asi na 20 metroch štvorcových. Vecami naplníme korbu nášho, už expedičného pikapu. Zatiahneme roletu a vyrážame oproti noci na východ. Na zmesi okresiek, diaľnic a horských prechodov mám spotrebu 10,5 l/100 km. Podvozok Raptora sa vyznamenáva aj v serpentínach za Šarišským Štiavnikom. Na Duklu dorážame po polnoci a rozkladáme stany. Do rána mrzne. Zbalíme tábor a o siedmej vyrážame od Pamätníka československého armádneho zboru. Za pár dní bude 75. výročie oslobodenia a región dýcha spomienkami na kruté časy.
Sabinov
V ceste nám ešte stojí Čergov. Ďuro je oddýchnutý, kráča s úsmevom. My ideme dopredu a nachádzame vhodné miesto na spanie pod priehradným múrom Jakubovanskej priehrady. V nasledujúcich dňoch sa ukáže, že Ďuro vie za jeden deň preletieť aj trojnásobnú vzdialenosť ako prejde pešo.
Na Kohútik vedie prašná zvlnená cesta. Zákusok pre Raptor. Jeho podvozok sa líši od Rangera Wildtrack. Po vzore väčšieho brata Ford F-150 Raptor, ktorý bojoval na Baja Rally, dostal závodné Fox Racing tlmiče a vinuté pružiny aj na zadnú nápravu. Tento zásah mu znižuje nosnosť na korbe a schopnosť ťahať „len" dve a pol tony. V teréne mu však dáva doslova krídla. Ak si niečo zaslúži osobitný odstavec a chválu, tak je to práve podvozok Raptoru. Predstavte si cestu, po ktorej idete s ohľadom na auto 20 až 30 kilometrov za hodinu. A v mysli po nej choďte 100. Výsledok? Raptor sa na nej správa lepšie, ako vaše auto pri tridsiatke.
Ďuro dorazí na kopec v sprievode ďalších dvoch pilotov a spoločne vyštartujú. Po chvíli „svahovania" naberú výšku a miznú na juhozápade. Letia ponad Branisko, Spišský Hrad a Ďuro neskôr už sám pristáva pri Hrabušiciach.
Kráľova Hoľa – Nitra
Spíme pod majestátnou Hoľou a zavčas ráno vystupujeme na vrchol. Hore huláka (ako sa medzi „padáčkármi" hovorí silnému vetru), no Ďuro nemení plány. Štartuje za silného vetra a letí ponad Chopok, Donovaly, Krížnu, Turčianske Teplice. Sledujeme ho iba cez aplikáciu a máme čo robiť, aby sme mu po cestách stíhali. Naplno využívame 213 koní výkonu a 500 Nm krútiaceho momentu dvomi turbami preplňovaného naftového dvojlitra. Desaťstupňový automat môžeme len chváliť. Táto kombinácia motora a prevodovky je o dve triedy lepšia ako predchádzajúci šesťstupeň s päťvalcom.
Ďura čakáme na poli pri Lefantovciach pri Nitre. Pristáva takmer na korbe Raptora. Dnes uletel 173 kilometrov!
Devín
Ďalšie dva dni ide Ďuro po vlastných cez Sereď, Senec a Ivanku pri Dunaji. Bratislava nás privíta ruchom a hlukom. Po niekoľkodňovom pustovníctve je to kontrastná zmena. Prechod cez Slavín a Slávičie údolie je však magický. Už len finále a sme v cieli na Devínskom hrade. Pripomíname si obete vojny, oslobodenia, ale aj obete bývalého režimu.
Bilancujeme. Ďuro prešiel za sedem dní pešo 200 a preletel 220 kilometrov. My s Raptorom takmer dvetisíc. Veľký obdiv a rešpekt! V prvom rade Ďurovi za krásny výkon. Je to mašina. A brutálna mašina je aj Ford Ranger Raptor. Osvedčil sa v každej situácii – je to neskutočne univerzálny stroj.
Ford Ranger Raptor
- Motor: 4-valcový, naftový, preplňovaný
- Objem: 1 996 cm3
- Maximálny výkon: 157 kW (213 k) pri 3750 ot./min.
- Maximálny krútiaci moment: 500 Nm pri 1750 – 2000 ot./min.
- Dĺžka: 5363 mm
- Šírka: 2180 mm
- Výška: 1873 mm
- Rázvor náprav: 3220 mm
- Objem batožinového priestoru: 1229 litrov
- Prevodovka: automatická, 10-stupňová
- Maximálna rýchlosť: 170 km/h
- Zrýchlenie: 0-100 km/h 10,5 sekundy
- Spotreba podľa výrobcu: 8,9 l/100 km
- Spotreba v teste: 10,6 l/100 km
- Ford Ranger Raptor: od 57 588 eur
- Cena testovanej verzie: 61 872 eur
HODNOTENIE
- Dizajn: 5
- Jazdné vlastnosti: 5
- Technická výbava: 4
- Pomer cena hodnota: 4