Tatra ako značka minulosti? Omyl, českej automobilke sa darí!
Legenda českého automobilového priemyslu si našla svoje miesto na trhu a vďaka tomu sa jej v poslednom období veľmi darí.
Slovo „tatrovka“ vzbudzuje u mnohých z nás nostalgické spomienky na detstvo, keď sme s obdivom sledovali tieto kolosy na cestách. Veď do dospelosti mnohí používajú toto slovo ako synonymum pre akékoľvek nákladné auto. Hoci sa zdalo, že sláva značky Tatra na chvíľu vybledla, dnes je viac ako zrejmé, že si Tatra Trucks našla svoje nezastupiteľné miesto na trhu.
Investície do budúcnosti
Tatra - vojenská verzia
Foto: Tatra Trucks
Kopřivnická automobilka Tatra Trucks sa tento rok rozhodla investovať cez 27 miliónov eur do výrobných technológií, aby zvýšila objem produkcie až na 2500 vozidiel ročne. Minulý rok ich pritom vyrobila 1 451. Tento krok zahŕňa špičkové strojné vybavenie a rozsiahly proces digitalizácie výroby. Cieľom je nielen zvýšiť efektivitu, ale aj poskytnúť zamestnancom atraktívnejšie pracovné prostredie.
Zvyšujúci sa záujem a reštrukturalizácia
Rastúci dopyt po vozidlách Tatra prinútil firmu intenzívne investovať do rozširovania výrobných kapacít a technológií. Generálny riaditeľ Lukáš Andrýsek zdôrazňuje, že plány na zvýšenie počtu vyrobených a predaných vozidiel sú ambiciózne a vyžadujú si reštrukturalizačné zmeny a efektívne riadenie.
Svoje miesto na trhu
Tatra - hasičská verzia
Foto: Tatra Trucks
Tatra si uvedomila, v čom je jej sila. Nebojuje o svoje miesto na trhu ťahačov návesov, kde dominujú značky ako Volvo, Scania, Mercedes-Benz, MAN, DAF, či Iveco. Stavila na takzvané „špeciály“. Pod heslom „Tatra vás dostane ďalej“ tak vyrába hasičské, vojenské, ťažobné, stavebnícke, lesnícke, poľnohospodárske, či komunálne nákladné autá, ktoré slávia úspechy po celom svete. Len v tomto roku napríklad dodá cez 200 nových hasičských vozidiel po celej Českej republike.
Unikátna koncepcia podvozku, aj inovatívne pohony
Tatra Force e-Drive
Foto: Tatra Trucks
V čom je Tatra špecifická? V minulom roku to bolo presne 100 rokov, odkedy firma priniesla tatrovácku koncepciu podvozku s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými nezávisle zavesenými polonápravami, ktorú Hans Ledwinka po prvý krát použil v roku 1923 pri type Tatra 11. Práve to robí schopnosti Tatier v teréne takmer neprekonateľné.
Koncom minulého roku však nákladná automobilka predstavila aj prototyp Tatry Force e-Drive, ktorý kombinuje elektrický trakčný motor v kombinácii s vodíkovými palivovými článkami.
Tento rok sa môžeme tešiť na novú generáciu modelovej rady Tatra Phoenix a v jeho druhej polovici aj vojenskú verziu tretej generácie kľúčového modelu Tatra Force.
Tip na výlet
V Kopřivnici, asi hodinu a pol jazdy na Českú republiku po zjazde z D1-ky pri Bytči, nájdete aj jedinečné múzeum. V sekcii nákladných vozidiel, ktorá je v nových priestoroch od roku 2021, nájdete na ploche 5 000 m2 zbierku unikátnych 80 vozidiel a podvozkov tejto značky. Zároveň je v tomto meste aj múzeum osobných vozidiel Tatra, ktoré sa dnes už nevyrábajú, no zachovaná tu je zbierka, ktorá sa zapísala do dejín 20. storočia. No a v neposlednom rade je tu k videniu Slovenská strela – legendárny motorový vlak, ktorý bol nedávno komplet modernizovaný. Pred takmer 100 rokmi vozil cestujúcich medzi Prahou a Bratislavou za štyri a štvrť hodiny, čo bolo na rok 1936 a maximálnou rýchlosťou 130 km/h nevídané.
Ďalšie tipy na výlety do múzeí áut:
Muzeum nákladních automobilů Tatra Kopřivnice
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:
Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.