Stavia sa najväčšie nákladné lietadlo na svete
Bude veľké takmer ako futbalové ihrisko.
Titul najväčšieho nákladného lietadla na svete si už dávno vyslúžil neskorší sovietsky Antonov An-225 Mrija s dĺžkou 84 metrov, ale najnovší nákladný dopravný stroj spoločnosti Radia, Windrunner, je ešte väčší.
Pripravuje sa najväčšie nákladné lietadlo na svete, produkt energetickej spoločnosti Radia s názvom Windrunner. Spoločnosť začala vyvíjať lietadlo kvôli veľkému problému s prepravou obrovských komponentov veterných turbín po zemi po celom svete. Napríklad veľkosť veternej turbíny s lopatkami sa blíži veľkosti Eiffelovej veže.
V súčasnosti sa komponenty týchto strojov považujú za najväčšie, pričom napríklad niektoré pobrežné turbíny majú lopatky dlhé viac ako 140 metrov.
Lopatky tejto veľkosti je však takmer nemožné efektívne premiestňovať na súši: oblúky sú príliš úzke, mosty príliš nízke, nehovoriac o hmotnosti konštrukcií. Pri veterných turbínach však na veľkosti záleží, pretože čím väčšie sú tieto komponenty, tým viac energie môže stroj získať.
Veterné farmy na mori sú dnes schopné získať väčšinu energie práve vďaka obrovským lopatkám a keďže ich pobrežné náprotivky nie sú také veľké, môžu produkovať menej energie. Ak by bolo možné postaviť na pevnine turbíny s rovnako veľkými lopatkami ako na vode, viedlo by to nielen k získaniu väčšieho množstva energie, ale aj k úspore nákladov.
To je východiskový bod pre projekt Radia Windrunner, ktorý má byť dlhý 108 metrov.
Pre porovnanie, je len o 12 metrov menší ako futbalové ihrisko a s rozpätím krídel 80 metrov je len o 10 metrov menší ako šírka futbalového ihriska. Jeho výška nie je väčšia ako výška priemerného dopravného lietadla Airbus, ale jeho sklopná predná časť a zvýšená kabína znamenajú, že by mohol niesť náklad dlhý 105 metrov a s priemerom 7,3 metra.
Windrunner by tak výrazne uľahčil prepravu komponentov turbín a uľahčil by každodenný život celého odvetvia. Spoločnosť New Atlas uvádza, že stroj má maximálnu nosnosť 72 575 kilogramov (hmotnosť takmer 50 hrochov) a maximálny dojazd približne 2 000 kilometrov. Objem nákladového priestoru je vyčíslený na 8 200 metrov kubických − sedemkrát viac ako u spomínaného Antonova.
Predpokladá sa, že pristávacie dráhy budú vybudované vedľa veterných parkov a v ich blízkosti. Na uľahčenie tohto procesu bol Windrunner navrhnutý tak, aby mohol bezpečne pristáť a vzlietnuť na relatívne krátkej dráhe - 1800 metrov. Pre porovnanie, typické osobné lietadlá potrebujú dlhšiu dráhu s dĺžkou približne 2500-4000 metrov.
Lietadlo však v skutočnosti nepotrebuje poriadnu dráhu: keďže väčšina veterných fariem sa nachádza na rovine, Windrunner je navrhnutý na prevádzku na „polopripravených" dráhach.
Denník Wall Street Journal poukazuje na to, že stroj spoločnosti Radia je oveľa viac než len pozitívna inovácia. Odhaduje sa, že nosnosť Windrunnera by mohla znížiť náklady na energiu z obnoviteľných zdrojov približne o 35%. Spoločnosť odhaduje, že výroba prvého stroja bude trvať približne štyri roky.
Prečítajte si aj: Najväčšie lietadlo všetkých čias
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:
Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.