VLAKY NA VODÍKOVÝ POHON
Klimatická kríza nás núti prehodnotiť zvyky aj v oblasti dopravy. Do popredia sa čoraz viac dostáva otázka udržateľnosti a znižovanie emisií oxidu uhličitého.

K svetovej špičke v tomto smere patrí Nemecko, kde nedávno sprevádzkovali prvú železničnú trať určenú výlučne pre vlaky na vodíkový pohon. Približne stokilometrový úsek leží v severnom Nemecku.
Vodíkový rekordman
Prevádzkovať tu budú vlak vyrobený francúzskou spoločnosťou Alstom s názvom iLint. Ten nedávno dosiahol svetový rekord, keď na jedno natankovanie prešiel na bežných tratiach 1 175 kilometrov.
Z pol percenta na nulu
Vodíkový vlak pre Kaliforniu.
Foto: Drive Magazine
Železničná doprava sa na celkových emisiách CO2 podieľa len 0,5% a to najmä vysokému percentu využitia elektrických vlakov. Výrobcovia a prevádzkovatelia však intenzívne pracujú na batériových aj vodíkových vlakoch, aby sa aj toto pol percento vymazalo. Vodíkové vlaky tak čoskoro uvidíme na viacerých miestach v Nemecku, ale aj napríklad v Kalifornii. Aj ostatní výrobcovia, ako švajčiarsky Stadler, nemecký Siemens Mobility, či španielsky CAF totiž dokončujú, či už predstavili svoje vlaky na vodíkové pohony.