Predné brzdové svetlo: Slovenský vynález, ktorý môže zmeniť cesty Európy
Ak sa predné brzdové svetlo osvedčí a získa širokú podporu, môže sa stať štandardným vybavením vozidiel po celom kontinente, čím prinesie novú éru v cestnej bezpečnosti.
Slovensko prispelo do sveta automobilizmu významným inovatívnym riešením - predným brzdovým svetlom (PBS), zameraným na zvýšenie bezpečnosti na cestách. Tento vynález, ktorý sa objavuje na prednej časti vozidiel, slúži ako doplnkový signalizačný systém, ktorý upozorní ostatných účastníkov premávky na brzdenie vozidla.
Načo je brzdové svetlo vpredu na aute?
Predné brzdové svetlo
Foto: frontbreaklights.com
PBS funguje na jednoduchom princípe: pri aktivácii bŕzd sa na prednej časti vozidla rozsvieti jasné svetlo. Toto včasné upozornenie poskytuje ostatným vodičom a chodcom lepší prehľad o situácii na ceste, čo umožňuje rýchlejšiu reakciu a potenciálne predchádza kolíziám.
Vývojári tohto systému zdôrazňujú, že predné brzdové svetlo je vyvrcholením rokov výskumu a testovania. Je navrhnuté tak, aby bolo efektívne za každých poveternostných podmienok a viditeľné aj pri silnom slnečnom žiarení.
Slovenský vynález
Zaujímavosťou je, že ide o slovenský vynález, ktorý si kladie za cieľ nielen zvýšiť bezpečnosť na slovenských cestách, ale má ambíciu presadiť sa aj na celoeurópskej úrovni. Jeho prijatie by mohlo významne prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd.
V akých situáciách PBS pomáha?
Predné brzdové svetlo
Foto: frontbreaklights.com
- Na prechodoch pre chodcov – chodec vidí, či blížiace sa auto brzdí, alebo nie
- Na križovatkách – vodič na hlavnej ceste vidí, či auto na vedľajšej ceste skutočne spomaľuje do križovatky
- Pri predbiehaní – vodič vidí autá v protismere, či sa predbiehajúce auto chystá dokončiť predbiehanie, alebo brzdí a chystá sa zaradiť späť za predbiehané auto
- Pri odbočovaní doľava – vodič vidí, či auto v protismere spomaľuje a chystá sa odbočiť
- Pri zmene jazdného pruhu, najmä v hustej premávke – vodič vidí, či po zaradení sa pred vozidlo musí predbiehané vozidlo brzdiť
- Pri príjazde do kolóny stojacich vozidiel – vodič v už stojacom aute vidí, či auto približujúce sa zozadu spomaľuje a brzdí
Jedna nehoda ovplyvní vyše 100 osôb
Význam a potreba takéhoto inovatívneho riešenia sú podčiarknuté štúdiou „Get off Gas“, podľa ktorej jedna obeť dopravnej nehody ovplyvňuje v priemere až 113 ďalších osôb. Tento fakt, spolu s alarmujúcimi štatistikami o úmrtiach a zraneniach na cestách v Európskej únii a ambíciou EÚ znížiť ich počet na polovicu do roku 2030, zdôrazňuje potrebu efektívnych bezpečnostných opatrení.
Čo hovoria účastníci cestnej premávky
Prieskumy a testy, vrátane štúdií realizovaných v USA v roku 1971 a neskôr v Európe, poukazujú na širokú podporu a prijatie konceptu predného brzdového svetla medzi účastníkmi cestnej premávky. Tieto pozitívne výsledky, spolu s nedávno ukončeným testovaním na Slovensku, kde 78% vodičov podporilo jeho zavedenie do bežnej premávky, svedčia o potenciáli PBS zlepšiť bezpečnosť na cestách.
Predné brzdové svetlo
Foto: frontbreaklights.com
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:
Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.